Jag är i full färd att renovera ett badrum. Grunden i golvet är oisolerad platta på mark. Jag har bilat bort plattan i rummet. Nu ska jag in med 200mm isolering och gjuta in golvvärme.

Min tanke är att använda prisolrör och dra in tappvatten till tvättstället i golvet.

I vilket lager bör jag dra prisolrören?

1. Mellan makadam och isolering
2. Mellan lagren av isoleringsskivor
3. Gjuta in i betongen

Tacksam för svar/funderingar.
 
Jag skulle använda något PEX eller PAL rör-i-rör-system istället för prisol. Ett ror kan om det går rakt, gå att byta innerröret på, medan ingjutet prisol är definitivt där det är.

Stillastående vatten ska helst inte vara varmt, om det inte hålls tillräckligt "legionella-fritt-varmt (som i praktiken skulle kräva cirkulation och >50 grader). Alltså skulle jag dra på kalla sidan av isoleringen, (1) i toppen på makadamen. Samtidigt har jag själv exempel på tappställen som har varmvatten ingjutet i plattan också, men man bör inte duscha (aerosolspridning) i sådant varmvatten.
 
  • Gilla
Freq
  • Laddar…
norrbottenstorpet skrev:
Jag skulle använda något PEX eller PAL rör-i-rör-system istället för prisol. Ett ror kan om det går rakt, gå att byta innerröret på, medan ingjutet prisol är definitivt där det är.

Stillastående vatten ska helst inte vara varmt, om det inte hålls tillräckligt "legionella-fritt-varmt (som i praktiken skulle kräva cirkulation och >50 grader). Alltså skulle jag dra på kalla sidan av isoleringen, (1) i toppen på makadamen. Samtidigt har jag själv exempel på tappställen som har varmvatten ingjutet i plattan också, men man bör inte duscha (aerosolspridning) i sådant varmvatten.

Tack svaret.

Valet av prisolrör är pga att jag är tvungen att skarva i vägg. Känns säkrare med en lödd skarv.

Låter klokt att lägga rören kallt. Tror jag kompletterar rören med rörisolering, finns väl inga nackdelar med det?
 
Nu har jag inte senaste VVS-handboken till hands, men vill minnas att lödda skarvar inte heller är tillåtna alt. rekommenderade i väggar. Fast bara du inte sätter klämring så ;)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.