K
Sitter och skissar på konstruktionsritningarna på vårt lilla garage. Det är tänkt att ha 120 mm stående reglar som bär upp väggar och tak. Dessa ska ju stå ytterst på plattan, men då kommer ju närmre hälften stå på EPS-delen på kantelementen.

Det är ju viss skillnad mot huset där den bärande stommen kommer 70 mm in och därmed kommer ha sin tyngdpunkt helt på kantbalken i betong.


Tänker jag fel? Hur har andra gjort?
 
Jag gjöt en 3cm hög och 12 cm bred sockel runt ytterkanten på plattan. Sen la jag reglarna 2cm in från ytterkanten. Sen hade jag ca 55mm tjocka liggande reglar som jag spikade ytterpanelen (lockläkt) på. Ytterpanelen kom då ut någon cm från sulan. Hoppas du fattar hur jag menar.

Sockeln hjälper även till att fördela tyngden in mot plattan. Jag kände precis som du att det kändes tveksamt att sätta syllen så nära kanten på plattan.
 
Redigerat:
Jag tycker du tänker rätt, se till att få in den bärande regeln på kantbalken. Jag löste det genom 1st 45mm regel + 28x70 som spikläkt på garaget
 
Jag gjorde likadant men jag hade lite kraftigare virk i form av 145 mm i stommen.

Det vart då stående stomme med isolering, liggande 45 mm med isolering, vindduk, 22 mm läkt och sen stående panel som då kom nån cm utanför betongen.

Till förrådet vart det stående 145, asfaboard, liggande 45, stående panel som också då hamnade någon cm utanför stommen.
Det här är ett kallförråd så ingen isolering alls även om jag skulle kunna isolera upp det och hålla tex 5-10 grader utan problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.