Status
Tråden går ej att kommentera.
Om dem inte skickar till Sverige kanske de kan skicka till en dhl/schenker station i Puttgarden eller Rostock. Då kan jag åka ner och hämta ut dem, plus att jag får lite dricka med mig hem ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nu kommer alldeles strax taxin och färden hem efter världens längsta rotation börjar. När jag väl kommer hem ska det beställas kebab och spelas BF 4, måste slappna av lite. (y)

Jag ska även söka jobb hemma i Halmstad efter 5 år i Norge. Oljebranchen är kass just nu, valutan är kass och lönerna hemma kryper lite högre för varje år. Nu ska jag testa ett år hemma för att se hur det går. Vem vet, om ett år är det nästan dags för en bebis med och då är det ännu viktigare att vara hemma. Men projekten kommer rulla på med samma takt, det blir först 2017 det kan bli lite långsammare då det inte kommer in "feriepengar" på sommaren.

Målet under denna fri-perioden är att få klart alla fönstersmygar. Sen ska det även beställas lite badrumsgrejor. Så fort allt är återställt efter sommarens projekt så ska badrummet rivas. Då blir det lite mer spännande uppdateringar än panelbytet.

/ Ramnemark
 
Ring Tollab....söker alltiallo/snickare
 
Hehe jag är elektriker så jag håller mig inom det ;)
 
  • Gilla
Riddarn 115 och 1 till
  • Laddar…
..du skulle bott närmare oss då så kunde du fått extrajobba med vår utebelysning hehe ..
(y)
 
Sitter i golvvärme-planeringen till badrummet.
Just nu sitter där ett vattenburet element som ska bytas ut mot ett litet golvvärmesystem till badrummet och hallen (7+3kvm)
Jag har kollat på dessa två systemen Golvvärmepaket L12-10 och Golvvärmepaket L16-15
Vilket är bäst, 12 eller 16mm? Ytan är som sagt runt 10m2 så båda fungerar ju.
Tänkte även köpa till LK's Termostat S2, behöver man köpa till ett ställdon till den eller byter man bara ut termostaten som följer med?
Har ingen riktig koll på vvs så jag behöver alla tips jag kan få :)
 
Du behöver mig veterligen ställdon, transformator och kopplingsplint till din termostat. Köp det färdiga kittet, det bli billigare. Fast det kanske är annorlunda till de här färdiga lösningarna som kopplas på befintligt radiatorsystem?

Angående 12 eller 16 mm rör beror väl egentligen mest på om du vill minimera bygghöjden eller ej. Hade arean du vill täcka varit större hade 16 mm varit att föredra eftersom du kan göra längre slingor med 16 mm än 12 mm.
 
Jag läste nu att 16mm rör ska ha 30mm gjutning över sig, men på 12mm står det inget, gäller samma där?
Det blir ju lite väl bra att höja golvet 55mm, hade gärna hållit det så lågt som möjligt eftersom dörr redan sitter där den gör och i hallen ligger parkettgolvet kant i kant med klinkern.

Där följer ju med en temostat redan, paketet är komplett, borde det inte gå att byta ut bara termostaten?
Eller den kanske inte är elektrisk?
 
Kollade anvisningarna och där står (sida 3) "Den bipackade termostaten med kapillärrörsförbunden givare ersätts då med ett elektriskt LK Ställdon och monteras enligt bildserie nedan." Så jag tolkar det som att du behöver hela kittet, om du inte får ett definitivt svar från någon annan här så maila dem och fråga. De har alltid varit snabba på att svara när jag har haft frågor.

Kollar man monteringsanvisningarna så ska 12 mm ha minst 25 mm betong totalt, Det är ju mindre än vad som krävs som minst över 16 mm.
 
Ah, nu såg jag en till skillnad. 16 mm är mest till för ingjutning i ny betongplatta. 12 mm är mer för en renovering eftersom den har olika instruktioner beroende på vad för bärande golv man har.

Vi har i alla fall gjutit in 12 mm i vår entré och ska göra detsamma i badrummet sedan. Men i vardagsrum/kök har vi 16 mm spårade i golvspånskivor.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jag ska köra på 8 eller 12mm, vi har ju som sagt bara badrummet och precis innanför ytterdörren. Vi det blir knappt 10kvm tillsammans. Såg nu att ställdonet är på 24v så de behövs ändå en trafo någonstans. Jag har mejlat både dem och den butiken jag tänkte köpa ifrån. Jag ska ha en 24v trafo i elskåpet till ringklockan så jag kan kombinera dem
 
Jag körde 8mm i hallen, men det är ju avsett för små ytor då för lång slang kan hämma flödet i systemet.

Gällande tjocklek så ska du nog ha lika mycket ovanför slangen som slangen är tjock. Total tjocklek 24mm vid 12mm slang alltså!
 
Jag har 2-rörs system så det borde ju inte hämma flödet till de andra radiatorerna i huset?
Jag kan väll klara av 30mm höjd men skulle man ha 16mm slang så blev det 55mm, det är lite väl häftigt.
Är du nöjd med ditt system då? Det värmer bra? Vi har ett vattenburet element i hallen så detta blir mest för att värma upp klinkern och torka ut snö och liknande under vintertid. Badrummet kommer ha matta så där är ingen kall klinker att värma upp :)
 
Skickade precis iväg beställningen på blandaren till badrummet
Det blev en Grohe Quadra :)
 
Ramnemark skrev:
Jag har 2-rörs system så det borde ju inte hämma flödet till de andra radiatorerna i huset?
Jag kan väll klara av 30mm höjd men skulle man ha 16mm slang så blev det 55mm, det är lite väl häftigt.
Är du nöjd med ditt system då? Det värmer bra? Vi har ett vattenburet element i hallen så detta blir mest för att värma upp klinkern och torka ut snö och liknande under vintertid. Badrummet kommer ha matta så där är ingen kall klinker att värma upp :)

Är jättenöjd! Enkelt att installera med LK Pushfit. Kör med LK minikretsventil M5 (tror jag den heter). Tycker det värmer gott, ytan är dock bara tre kvadrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.