Hej

Hur gör ni med vinterförvaringen av era HQ Automowers?

Tar ni in den och lämnar den i laddstationen med spänningen på?

När jag hängde upp min 310 i väggfästet ihop med laddstationen och slog på roboten så frågade den; Upp och ner?, tryckte ok och fick frågan; Vinterförvaring? tryckte ok.

I morse när jag kollade så var displayen släckt. Hittar ingen i manualen om detta mer än att den ska laddas innan vinterförvaringen!

//Calle
 
Jag tog in min 308 när den var fulladdad förra vintern. Hade den avstängd med brytaren.
Klipparen var i princip fulladdad när jag tog ut den på våren igen.
 
  • Gilla
CalleSpeed
  • Laddar…
Hur gör ni med laddstationen? har ni den kvar ute eller tar ni in den? Det står i manualen att om man har den kvar ute så ska spänningen vara på och tar man in den så ska man lägga kontakterna till slingorna i en burk med fett.
 
Jag tar in laddstationen och stoppar kabeländarna i en plastpåse och tejpar. Tror fetttricket är klart överdrivet.
Hela förra sommaren hade jag en skarv med wago 222 nedgrävd och det fungerade utmärkt. Ingen antydan till korrosion.
 
vilpi skrev:
Jag tar in laddstationen och stoppar kabeländarna i en plastpåse och tejpar.
Samma här, har funkat i flera vintrar.
 
Från klipparens synpunkt är det här nu ganska klart, men hur gör ni när temperaturen går upp och ner kring forststrecket? Hade en köldknäpp med -5C i oktober så tog in den.
Nu 3-4 veckor med värmegrader och regn som gör att gräset växer och blir för långt för vintern....
Så nu överväger jag att ta ut den igen.
Hur gör ni andra?
 
CMCTZ CMCTZ skrev:
Från klipparens synpunkt är det här nu ganska klart, men hur gör ni när temperaturen går upp och ner kring forststrecket? Hade en köldknäpp med -5C i oktober så tog in den.
Nu 3-4 veckor med värmegrader och regn som gör att gräset växer och blir för långt för vintern....
Så nu överväger jag att ta ut den igen.
Hur gör ni andra?
Är den intagen så får den stå där till våren. Den lilla tillväxten det blir på gräset får man acceptera.
Gäller längst nere i Skåne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.