Innan du hunnit ut med plåtarna - SKRUVA glespanelen, annars börjar det knarra och låta på nolltid. Köp biltemas spånskiveskruv . den funkar utmärkt till det.

Plåten skjuter du fast med vanliga häftor. Den första jag köpte orkade inte med riktigt, sen köpte jag en Black&Decker som var mycket bra att hantera.


Varför spånskiva?
Har du 60cc på bjälkarna och ska klinka? För i annat fall kan du strunta i spånet om du inte behöver få upp golvet av någon anledning. På 30 cc kan du klinka med ett lager golvgips (ex i hall), med dubbelt gips är det OK med fuktspärr och klinkers( ex i badrum). Jag skull t.o.m. kunna tänka mig att 60cc och dubbelt golvgips kan funka bra om det inte är våtrum. Kom ihåg att inte skruva i golvgipset, av någon anledning ska man inte göra det längre utan man ska hellimma....

Ska du lägga annat golv är det bara att lägga ett lager golvgips ovanpå glespanelen och sen på med övergolvet.
 
Kan man kanske tänka sig att man ger tusan i att nagla fast plåten? Det enda problem jag kan tänka mig är att plåter vandrar i sidled och tillslut träffar en kompis där gnissel uppstår. Fast det känns rätt långsökt?
 
Nej, plåten mår nog bäst av att sitta fast...
Dessutom blir det nog ca 2000% lättare att få dit slangen så den inte hoppar ur spåret med plåtar och allt.

Den eminenta häftpistolen köpte jag på OBS för 350-400 kronor.

För den som har kompressor kan jag tipsa om en lufttrycksdriven häftpistol på Bauhaus av märket Airy.
Den kostar just nu 100:- och lär väl vara den bästa affären i år för någon som ska skjuta fast plåtar.
 
KarlXII skrev:
Nej,  plåten mår nog bäst av att sitta fast...
Dessutom blir det nog ca 2000% lättare att få dit slangen så den inte hoppar ur spåret med plåtar och allt.

Den eminenta häftpistolen köpte jag på OBS för 350-400 kronor.

För den som har kompressor kan jag tipsa om en lufttrycksdriven häftpistol på Bauhaus av märket Airy.
Den kostar just nu 100:- och lär väl vara den bästa affären i år för någon som ska skjuta fast plåtar.
Jag sket i att nita fast plåten i köket. Nog för att jag brottades med slanghelvetet men några problem med plåtarna hade jag inte.... :D

Vi får väl se hur det funkar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.