pli70 skrev:
På vår maskin ändras ljudkaraktären om man lossar "sockeln" nedtill och lägger handen mot botten på maskinen.
På vissa ställen börjar det låta mer och på andra mindre. Så något vibrerar och påverkas av väldigt svagt tryck mot botten. "Tyvärr" är ju brummandet subjektivt, jag tycker det låter bedrövligt mycket i förhållande till diskningen som jag tycker går tyst och fint. Tyvärr känner jag ingen i närheten som har diskmaskin med zeolite torkning, så jag kan inte jämföra. Mina 30 dagar har passerat så jag får fundera på om det inte är värt 895kr för ett service besök ändå.
Så mycket lovord maskinen fått från andra så kan modellen inte låta så... och då är det ju garanti.
Hur högt "ljudnivåmässigt" är brummandet i förhållande till diskljudet i din maskin. Jag antar att det är förhållandevis svag ljudnivå men ändå störande (så är det i min). Jag har också tryckt och dragit på olika ställen på maskinen och justerat fötterna och får då lite olika karraktär på brummandet. Rent generellt så när man känner vibrationen av något som roterar i en maskin så är den roterande massan inte i balans. En modern diskmaskin som ska vara "Super Silent" borde ha komponenter som är helt balanserade och inte avge vibrationer och brummande ljud.

Skriv gärna i forumet resultatet av servicebesöket om du bestämmer dig för det.
 
Skiljer det på olika modeller att dyrare maskiner har ytterligare funktioner som t.ex. cirkulerar luften, vilket kanske inte vår har?
 
Ne mig vetligen så använder alla zeoliter en liten fläkt för att dra runt luften, borde sitta i anslutning till den lilla ubåt som finns i höger bakkant.

/RF
 
Vår låter endast när den gör tömning efter tork, dvs när pumpmotor går.
Maskinen är enSMU58M42SK, så har den en fläkt som ska gå så är den helt tyst eller så har den aldrig fungerat därav tystnaden ;)
 
Till slut spelade in ljudet och skickade till Bosch, då rekommenderade de att en tekniker skulle titta på det.

Efter service besöket låter maskinen betydligt bättre vid torkprogrammet, men tyst är den inte.
Jag var själv inte hemma när servicen utfördes men vad jag förstod fanns det något som satt löst i maskinen. Ljudnivån vid torkning är nu mer i samma/ snarlik nivå som diskprogrammen. Möjligen att det sticker ut lite extra. SuperSilence... Jag och Herr Bosch har kanske inte riktigt samma åsikt där.
Men jag är betydligt nöjdare med maskinen nu.
 
  • Gilla
virtq
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.