Hej expertisen!

Jag är en händig amatör som hade tänkt isolera ett rum i garaget (5x5 m), att ha som studio arbetsrum. Frågan är om jag tänker rätt. Har fyra frågor:

1. Golvet: Garaget står på en betongplatta på mark, oklart om det är isolerat under (byggdes på 70-talet) men tänker mig att den lösning som lämpar sig bäst är, nerifrån och upp, platonmatta, cellplast, golvskiva, heltäckningsmatta. Tror ni det blir bra?

2. Väggarna som vetter in mot garaget, och som behöver reglas upp, tänker jag mig isoleras med ex. mineralull och någon form av spånskivor på båda sidor. här har jag funderingar kring hur reglingen ska utgå från golvet. Ska platonmattan löpa under första vågräta regeln? Vad bör jag tänka på kring just detta moment?

3. Yttervägg och vägg mot grannens garage är idag isolerat med mineralull inkl. diffusionsspärr. Denna behöver jag riva ut och ersätta med tjockare isolering. Det är olika bud huruvida plastfilm ska monteras upp eller inte. Vad är avgörande? Rummet ska hålla ca 20 grader året om, garaget rör sig från +3-20 grader.

4. Taket består av ett lager läkt med plåttak ovanpå. Jag gissar att jag behöver sänka och bygga in isolering underifrån, utrymmet ovanför kommer kunna vara fortsatt ventilerat gentemot övriga garaget men här står jag lite handfallen och letar bra lösningar. Det går inte att komma ut utrymmet ovanifrån utan jag måste bygga "bakvänt".

Alla tips tas tacksamt emot!

Bifogar en bild på dagens kaos och kommer lyfta frågeställningar i tråden allt eftersom jag stöter på dem.

IMG_1092.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har flyttat tråden till delforum Isolering och hoppas du får svar där.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Antar att du vill ha platonmatta i botten för att eventuell fukt som letar sig upp genom plattan ska kunna ventileras ut? I så fall kan du ju inte skruva den liggande väggregeln direkt mot golvet utanför mattan, för då har ju fukten fortfarande ingenstans att ta vägen.

Jag har själv inte jobbat med platonmatta, så jag vet inte hur styv den är, men kan du lägga en regel ovanpå och skruva fast regeln i golvet utan att mattan pressas ihop så är väl det enklaste lösningen.

Annars när man har oisolerade betonggolv (främst i källare) så brukar väl nivellgolv vara en vanlig lösning. Har du kollat något på det?
 
Oisolerad betongplatta är en riskkonstruktion och är farlig att täcka över. Platonmattan måste ventileras under på rätt sätt om detta ska vara en långsiktig lösning!
 
Om det kommer fukt underifrån, brukar man kunna konstatera genom att ta en bit plastfolie 1x1m och tejpa den på golvet. Kommer det fukt nerifrån mörknar betongen och kondens på plastens undersida.
Låt plasten sitta en tid (någon vecka) och kolla. Helst gör man detta under den våtare årstiden.
Om du har grannar i samma garagekonstruktion kanske någon har målat golvet. Fråga om dom fått problem med det.
 
Ursäkta om jag låter tok-anti till ditt projekt men tejpad plast ett par veckor visar om du har stora problem eller ej. Gömmer du betongplattan under platon så märker du aldrig om du får problem med en regnig och blåsig höst om nåt år eller så som gör att plattan blir blöt och riskerar att fuktig luft kommer upp under platon och inte kan ventileras bort på ett bra sätt..... Jag rekommenderar att "googla" så att du har ventilation under platonmattan eller som nivell gör med sina golv.
 
Spåra ned två 25mm VP rör som du borrar en massa hål i ena sidan av rummet, och koppla dessa till en utsugsfläkt som munnar ut utanför.
I andra änden har du golvsocklar som är urtagna lite i bakkant, så det bildas en ventilerande springa.

Väggreglen kan med fördel vara av plåt i detta fallet, och skruvas med plugg mot betonggolvet. Platonmattan avslutas i kant med denna.
Ovanpå platonmattan använder du golvspån som limmas flytande, ett par plastkilar för att hålla avstånd till väggarna kan användas.

Det finns massor med trådar om detta på forumet, så prova att söka på ventilerat golv, platon eller nivell så finns det mycket att läsa om konstruktionstypen.
Nivell är en annan modell med reglar istället, dyrare men bättre om det är mycket fukt och framförallt en högre bygghöjd.
 
  • Gilla
Methane och 1 till
  • Laddar…
tack för alla råd! Kan en idé vara att regla upp hela golvet med stålreglar, skippa platon utan istället limma golvspån ovanpå. Det skulle skapa ett utrymme på 45 mm under rummet där luft kan röra sig fritt och jag kan utgå från denna när jag bygger väggar, dvs lägga första vågräta väggregeln 45 mm upp. Tänker att jag vill slippa mekanisk ventilering. Och, som sagt, vi befinner oss i ett garage...
 
Det tror jag duger gott!

Såg föresten igår att VillaVarm bara kör med platonmatta för att ventilera sina golv. Men de har ju en isolerad bottenplatta, så det är ju inte exakt samma förutsättningar.

http://www.villavarm.se/villa-varms-unika-golv
 
Stålreglar till vägg fungerar inte till golv, utan det är en dyrare sort isf.
www.granab.se har dyl, eller www.nivellsystem.se

Finns ett par bra byggtrådar om dessa system på forumet, med bilder och tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.