Hej,

Bor i bostadsrättsradhus och fått fuktskada i badrummet på 4kvm.
Pga ålder (22år) ersätter min försäkring inget. Men BRF ersätter alla skador under tätskiktet.

Nu till frågan!
Föreningen skall stå för rivning, uttorkning samt återställande fram till tätskikt.
Golvet (spån) är fuktskadat i duschhörnan samt båda väggarna fr duschhörnan och ca 1m ut på vardera sida.

- Står de för rivning enbart av skadat material, dvs ska firman bara såga bort det skadade i golvet och bygga igen, likaså väggarna?
Eller ska de stå för rivning av hela golvet samt båda väggarna samt återställning? Hur funkar det via försäkringsbolagen?
- Vad innebär återställning, lika som för 20 år sedan eller enl dagens krav?
- Vid nytt golv, står de för ny brunn etc?

Är rädd att bli lurad av föreningen och vill veta vad som faller under deras ansvar och försäkring eftersom jag ska begära offert av en byggfirma som specificerar återställning av fuktskada separat till föreningen.
Därefter renovering av badrum som jag då betalar för.
 
C
Jag skulle starkt rekommendera dig att hålla dig själv utanför värdering, upphandling, beställning och genomförande, etc. av de reparationer som faller inom föreningens ansvar. Det leder väldigt ofta till onödiga bråk. Ni kan givetvis använda samma entreprenör och eftersträva en hög grad av samförstånd, men var noga med att det är två olika jobb med två olika beställare och två fakturor.

Angående försäkringen så täcker föreningens försäkring förmodligen en hel del saker som ligger inom ditt underhållsansvar. Du kan givetvis inte kräva någonting när det gäller saker som ligger under ditt underhållsansvar men med en konstruktiv dialog kan man spara väldigt många kronor och undvika knasiga situationer där t.ex. föreningen skall stå för halva rivningen och du själv för andra halvan.
 
Tack för svar!
Kommer självfallet be om 2 olika värderingar fr firman samt 2 separata fakturor.
Det jag funderar på mest är följande,
1: Om golvet är fuktskadat i hörnan som beskrivet ovan, är de skyldiga att byta ut hela golvet i badrummet eller sågar man bort skadade delen och lägger igen hålet med nytt material? Stor skillnad på arbetskostnad mellan att byta helt golv jämfört med en del av det.
2: är de skyldiga att riva båda skadade väggarna eller bara ytan som är fuktskadad? Lite som frågan ovan.
Stor skillnad i arbetskostnad samt att byta ut halva väggen känns lite meningslöst.
3: Uppbyggnad fram till fuktspärr/tätskick. Vilka krav ställs där? Lika som tidigare eller enligt dagens krav och ska de ersätta fullt värde av material samt arbetskostnad?

Varför jag frågar är dels för att veta vilka områden brf ska bekosta, men även vilka krav de har på sig vid återställande.
Ex så ska vi vid renoveringen ha kakel vilket kräver mer reglar i väggen än vad som finns idag. Vill då inte att brf anlitar ett annat företag för åtgärd där sedan min anlitade firma måste riva väggar igen pga uppregling etc.

Föreningen föreslog att betala ut 10.000kr direkt till mig vilket jag tackade nej till.
Själv föreslog jag 20.000kr vilket bidrar till min badrumsrenovering samt att fukten har inte tagit sig ner i golvbjälklaget. Brf tackade nej och önskade offert fr firma på det som de var skyldiga att ersätta på separat faktura.
Vill tro att när firman räknar det som 2 jobb blir brf räkning dyrare än 20.000kr men det hänger givetvis på hur mycket de bär ansvar för i frågorna 1-3.

Som sista fråga, hur tänker försäkringsbolagen? I detta fall brf bolag, rivning av hela badrummet = golv, väggar samt återställande el enbart de delar som faktiskt är fuktskadade?

Komplett rivning av mitt badrum kostar 35.000kr enl min offert, då är det kalkylerat utan hänsyn till fuktskadan/brf ansvar.
Återuppbyggnad inkl tätskick ca 32.000kr och sedan tillkommer kakel + matta på golvet samt möbler, rör och el.

Gissar på att föreningen ska ta en del av kostnaden ovan vilket bör ge mig lägre pris samt en enskild faktura till dem.
Men hur stor del av rivnings/uppbyggnads kostnad är rimligt att de faktureras?
 
C
DsZeke skrev:
Kommer självfallet be om 2 olika värderingar fr firman samt 2 separata fakturor.
Sorry, men det är precis detta jag menar att du absolut inte skall göra. Ta inte in några offerter på något som BRF skall stå för och beställ framför allt inget som BRF skall stå för, välj inte leverantör åt BRF och sätt inte dig själv i någon "samordnarroll" mellan leverantör och BRF. Allt sådant kommer sannolikt att slå tillbaka på dig när det uppstår problem.

Angående den exakta gränsdragningen mellan föreningens och medlemmens underhållsansvar så måste man titta närmare på stadgarna som tyvärr förmodligen inte heller ger något entydigt svar på alla detaljfrågor.

Man får utgå från att föreningen inte gör ett mer omfattande reparationsarbete än vad som är nödvändigt utifrån de specifika förutsättningarna. Behövs t.ex. bara halva golvet rivas så river man förmodligen bara halva golvet. Försäkringsbolaget torde resonera på ungefär samma sätt när man reglerar skadan.

Jag tror att grundproblemet här egentligen är att du vill passa på att kombinera återställningen av skadan med en förbättring/standardhöjning. Sånt är alltid knepigt och du bör samråda med BRF hur ni skall hantera detta.
 
Redigerat:
Föreningens återställningsansvar är bara till godkänd bef. standard. Dvs. OM det går att laga väggen genom "att lappa" till en kvalitet där den duger för plastmatta (som jag antar att du har nu ?). Så gör de bara den återställningen. Samma sak i golvet.
 
Ok, tack för svaren.

Anledningen till att jag hanterar detta är på begäran av BRF. De vill i största mån undvika att använda försäkringen med 22000kr i självrisk samt höjd premie.
De såg en liten win/win situation där de kommer undan billigare samt att jag kan koncentrera mig på en och samma firma samt besluta datum etc för renovering.
Dock verkar BRF nu vilja komma undan så billigt det bara går och hoppas på att deras nota hamnar under 20k (vilket jag föreslog).
Det finns ingen överrenskommelse att BRF ska acceptera offerten/kostnaden som mitt anlitande företag anger utan de gör en bedömning. Skulle de inte acceptera offerten så överlämnar jag allt till dem, dvs BRF får anlita en firma och åtgärda skadorna.
 
När föreningen åläggs ansvar för återställning färdigt för beläggning av ytskikt så är det ett fullständigt ansvar.

Det innebär att branschstandard för fackmannamässigt utförande måste följas enligt dagens norm och de står för hela återställningen enligt samma standard som du haft tidigare men följande dagens branschstandard.

Så har du haft plastmatta så skall golv och vägg återställas i ett sådant skick att det åter kan sättas ny plastmatta, i detta ingår generellt sett montering av ny brunn etc. Du har däremot inte rätt att begära att de förbereder underlag för kakel/klinkers om du haft plastmatta. Du har inte rätt att begära att de förbereder underlag och flyttar golvbrunn eller liknande för att du önskar badkar istället för dusch eller vice versa.

Jag skulle säga att generellt kan gränsen under 20 000kr vara något svår att hålla så föreningen inte kan nyttja ROT så pengarna springer snabbt iväg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.