De håller på med dränering av mitt hus med isolering utanpå källarens mur.

Jag undrar vilken dränkbar pump som jag bör satsa på?

Entreprenören tror inte jag behöver en kraftig pump med tanke på hur lite vatten som verkat ha gått i de 40 år gamla dräneringsrören. De var helt rena inuti och marken ner till 2,5 m är snustorr. Grundvattennivån intill huset har sedan 2003 stadigt legat på mellan 5-6 m då jag kan se den i bergvärmens borra.

Funderar på någon av dessa pumpar.

http://www.clasohlson.com/se/Dränkbar-pump-Kärcher-SDP-9500/40-8339#moreinfo

http://www.clasohlson.com/se/Dränkbar-pump-Kärcher-SCP-12000/30-9766

http://www.granngarden.se/AL-KO/Vattenpump-AL-KO-Drain-12000-Comfort/p/1199302

http://www.granngarden.se/AL-KO/Vattenpump-AL-KO-Twin-14000-Premium/p/1199304


Är det någon risk att flottören i de med lösa flottörer fastnar mellan pumpen och brunnens vägg ?

Andra goda råd/tips, eller förslag på annan pump ?
 
Nivårör är överlägset en vanlig flottör så satsa på det.

Jag har själv precis installerat en Flygt SXM 2GT som kändes väldigt robust. Kolla också om du behöver backventil eller inte.
 
Jag kör med billiga pumpar från Bauhaus pga att dom har fem års garanti.

Ja det blir problem med flottören i brunnar på 38cm, har du en större brunn funkar det säkert bra. Jag har fixerat flottören i "på-läge" och använder istället extern styrning med givare.

På en av brunnarna har jag rätt lång slang som dessutom ibland fyllde en stenkista med vatten => allt åkte tillbaka i brunnen när pumpen stannade.... Det löste jag inte med en backventil som gärna krånglar, utan med ett t-kors och en kulventil jag hade. Kulventilen står lite lite öppen => inget baksug.
 
Tackar, då blir det ingen pump med lös flottör/givare. Brunnen har 40cm diameter.

Synd att man har 13 mil till närmaste Bauhaus, 5 års garanti hade ju varit smutt annars. Lutar åt Clas Ohlson då de har 2 års garanti på alla produkter, men skall kolla med Granngården först.

Backventil skall jag inte behöva då nivån vid påkopplingen i dagvattenrören kommer att ligga högre än gatans nivå och dess dagvattenbrunnar.
 
fusion skrev:
Backventil skall jag inte behöva då nivån vid påkopplingen i dagvattenrören kommer att ligga högre än gatans nivå och dess dagvattenbrunnar.
Nja, syftet med backventilen är att du inte ska få en installation som "goes bananas" om vattenvolymen i rören är så stor att den återfyller pumpgropen när pumoen stannar, att pumpen startar igen...

Jag köpte min på http://www.avloppscenter.se/vara-pr...-for-enklare-smutsat-vatten-bdt/flygt-sxm-2gt. Levererades på två dagar(!)

Bauhaus har väl för övrigt webshop om du hellre vill handla där?
 
mexitegel skrev:
Nja, syftet med backventilen är att du inte ska få en installation som "goes bananas" om vattenvolymen i rören är så stor att den återfyller pumpgropen när pumoen stannar, att pumpen startar igen...

Jag köpte min på [länk]. Levererades på två dagar(!)

Bauhaus har väl för övrigt webshop om du hellre vill handla där?
Aha, då har jag missförstått funktionen med backventilen, trodde den skulle blocka dagvatten från att nå dränering bakvägen vid ev översvämning i dagvattnet. Kommer att ha max 3 m slang till dagvattenanslutningen = runt 2 liter (32mm) vilket gör kanske 2-4 cm i höjd inkl den volym pumpen tar (?), så jag utgår från att det borde funka bra. Har en granne som har en Gardena pump utan backventil i sin dränering och det funkar bra.

Orkar tyvärr inte med den energi som krävs för att lösa garantifall hos en del webbutiker, samt dålig (vissa fall obefintlig) kundservice hos vissa, så det får bli en lokal butik för denna pump.
 
Eller så köper du en billigare pump och skiter i garanthantering...
400pix på Biltema var tredje år blir ju billigare oavsett, kan tom ha en i reserv hemma om man vill.



Backventilen kan behövas vid dränering också, beror på förutsättningarna för hur man pumpar ut vattnet.
Om det ofta är fullt i det systemet kan man bygga en pumpbrunn och ha backventil för att slippa backfyllning varje gång det monsterregnar (vilket verkar vara 2ggr om året i snitt nu;) ).
 
corre skrev:
Eller så köper du en billigare pump och skiter i garanthantering...
400pix på Biltema var tredje år blir ju billigare oavsett, kan tom ha en i reserv hemma om man vill.



Backventilen kan behövas vid dränering också, beror på förutsättningarna för hur man pumpar ut vattnet.
Om det ofta är fullt i det systemet kan man bygga en pumpbrunn och ha backventil för att slippa backfyllning varje gång det monsterregnar (vilket verkar vara 2ggr om året i snitt nu;) ).
Bauhaus pumpar ÄR billiga OCH har fem års garanti.......varför betala om man inte behöver. Å andra sidan har dom två jag har aldrig pajat.....
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Är kvittot läsbart fortfarande? ;)
 
Min bittra erfarenhet är att backventilerna inte alltid håller helt tätt, så föreligger det risk för backflöde ska utloppet från pumpbrunnn lugga på betryggande höjd.

Jag köper ofta saker på biltema, men i en tillämpning som denna där felfunktion kan få kostsamma följder, hade jag köpt en pump jag kan lita på snarare än att man kan köpa flera billiga för samma pengar.
 
MathiasS skrev:
Bauhaus pumpar ÄR billiga OCH har fem års garanti.......varför betala om man inte behöver. Å andra sidan har dom två jag har aldrig pajat.....
Vad heter den modellen du talar om , eller har alla 5 års garanti ?

Angående Biltemas så är den identisk med Clas Ohlsons "Cotech" pump som inte verkar hålla bra enligt recensioner.
 
corre skrev:
Är kvittot läsbart fortfarande? ;)
Jag scannar/tar kort på alla kvitton....
 
fusion skrev:
Vad heter den modellen du talar om , eller har alla 5 års garanti ?

Angående Biltemas så är den identisk med Clas Ohlsons "Cotech" pump som inte verkar hålla bra enligt recensioner.
Den här tror jag, jag har köpt den med lägst effekt eftersom pumpkapacitet inte är viktigt.

http://www.bauhaus.se/neptun-drankbar-pump-nsp-35.html
 
Ok, det kan ju faktiskt vara ett alternativ att rentav köpa 2 st och ha en som reserv :)

Entreprenören är övertygad om att det kommer att passera ytterst lite vatten pga att omgivningen är så väldränerad, får se när det börjar regna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.