Vi har köpt ett 2-vånings hus med källare som är byggd i början av 1900-talet.

Nästan alla el-doser och el-kablar är utanpåliggande vilket jag nu vill ändra på genom att dra in VP-rör i väggarna samt dra extra VP-rör för TP-, Antenn-, högtalar- och ev larm-kablar (Elen dras givetvis i separata rör). Då elskåpet finns centralt placerat i källare tänkte jag utgå med alla rör därifrån oavsett vad de ska användas till.

Jag vill helst "bunta ihop" ett gäng vp-rör och dra dom synligt i källartaket och sedan dra upp vp-rören till resp rum.

Undran 1: Finns det risk för kondens i rören då temperaturen i källaren kan krypa ner mot nollan eller uppstår bara kondens om vp-rör dras från ett varmt utrymme upp till ett kallt, ex till en kall vind? Om det finns risk för kondens även i mitt fall, minimeras problemet om jag isolerar vp-rören?

Undran 2: Kommer strålningen från elen störa ut t.ex. tv-antennkabeln om dessa två vp-rör ligger brevid varandra. Alltså finns det något man bör tänka på här. Vad är känsligt och vad är inte. Är det dumt att dra CAT-6 oskärmad (vilket jag hade tänkt)?

För att dra rören upp till våning 2 hade jag tänkt att plocka ner en gipsskiva på våning 1 och dra vp-rören innanför skivan upp till våning två, och stanna med vissa rör på våning 1 för att täcka behovet i det rummet.

Undran 3: Där gipsskiva är nerskruvat på våning 1 kommer jag sätta diverse uttag, vill jag ha ett extra uttag t.ex. 3 meter till vänster hade jag tänk att skära bort den understa delen på de gips-skivor somm finns bort dit jag vill ha uttaget och sedan rakt upp till uttaget. Golv-listen kommer ju på så då behöver man inte bry sig om att laga skivan efter sig. Är detta en vettig lösning?
 
Cat6 utp räcker gott i ett vanligt hem och har inga som helst problem med en vanlig elinstallation. Samma gäller TV:n.

När det gäller undran 3 så skulle jag ha gjort samma sak
 
När det gäller undran två så är det ytterst otroligt vid normal installation!
Har man inga läckströmmar tar fas och nollströmmen ut varandra och det blir i princip inga magnetiska fält runt rören.
För att ytterligare minska dom fält som är mätbara kan man tvinna FK:n med varandra innan man drar i den i rören.

Dom problem som brukar vara med magnetfält runt kablar är antingen luftledningar där ledarna sitter långt isär, eller trefas-matning med gemensam Jord-Nolla (sk PEN, PE + N).
I det sista fallet är det ett fenomen som kallas vagabonderande strömmar som ställer till det, och det beror på att strömmen som åker i kabeln till förbrukaren inte tar samma väg tillbaka (genom kabeln) och då blir inte summan av alla strömmar genom kabeln noll. Då bildas det magnetfält!
 
jättetack för svaren, det uppskattas, är det någon som vet något om kondensen? (undran 1)
 
Jag försöker mig på fråga 1;
Så länge tryckskillanden mellan de två utrymmena är noll, och inte påverkas av ex. mekanisk tillluft på våning1 bör inte den relativt varma och fuktiga luften från våning1 vilja ta sig genom rören ner till källaren, då varm luft stiger (termik). Risken är mao betydigt större med ett rör mellan våning2 och kallvind (på vintern).
Jag tror inte isolering av rören skulle hjälpa, bättre är väl att täta dem runt ledningarna så ingen luft kan smita upp/ner i röret. Ex tryck i en dutt silikon i varje ände när du är klar. Helt klar! Och dragit i tio extrakablar för framtida bruk... ;) Detta med reservation för vad de elkunniga här tycker, kanske ska det vara nån speciell tätmassa godkänd för el.
 
Latex eller en tuss isolering räcker bra.....
 
Tack igen för de snabba svaren, mycke vp rör blir det. Hade tänkt mig 5 st 16mm vp-rör till datarum, vardagsrum, tv-rum & kök, 3-4 st till övriga rum.

Hade tänk att sprida ut dom enligt följande:
VP 1: Sluta bakom golvlist, det är ju enkelt att dra en högtalarkabel eller något annat bakom golvlisten (golvlisten hade jag tänkt att skruva fast istället för att spika.

VP 2: Sluta bakom taklist, av samma anledning som VP 1, här kan man ju dra larmkabel, högtalarkabel eller IR-öga

VP 3: För el i rummet, funderar på att koppla så elen stängs av när villalarmet är på (förutom till Kyl frys osv :) )

VP 4: TP, dubbeluttag

VP 5: drar röret någonstans i rummet där jag i framtiden kan tänkas vilja ha ett till dubbeluttag extra för TP (eller något annat), detta rör blir alltså vilande.

Någon som har tips på väldigt små dubbeluttag för TP.
 
Husbyggarn skrev:
Bra grundide! Men är inte risken att många apparater blir utan ström, klockradio, videoklocka, mobiltelefonladdare... Eller tänkte du ha nåt eller två uttag i varje rum "brytarlöst"? Uttag som man ju kan märka så inte misstag uppstår..

Jag tror inte det blir några större problem, ex:
Klockradio=köpa batteriversion
Videoklocka=äger ingen video, bara xbox och den klockan går på bios-batteriet
Mobilladdare=får vara strömlöst alt. ha ett rum där man låter strömmen vara på oavsett larm
 
Jag skulle bli vansinnig om mina datorer slocknade bara för att jag larmade. Dessutom kan man inte ha t.ex. ett långkok på spisen medan man går ut en promenad.. :-/
 
Nja tänk lite mer på det och dela uttagen mellan vanliga och styrda eller gör två grupper styrda uttag så att du kan fimpa alla vid behov och bara vissa vid kortare frånvaro.

Sen kommer jag med tips på vprör nummer 6. Belysningen: Lägg inte uttag och lyse på samma säkring. Så otroligt irriterande när nått i uttaget utlöser säkringen och släcker ljuset samtidigt.
 
Jag får fundera lite på huruvida man ska koppla så elen stängs av när man har larmat på eller inte, man vill ju inte specialanpassa huset för mycket heller. Och då tänker jag framförallt på att vissa uttag i ett rum ska vara av och andra uttag på.

En kille från Securitas var ute idag och offererade ett larm, han sa att det var ovanligt att man kopplar bort elen vid påslaget larm, det var visst vanligare att vattnet ska stängas av när man larmar på (larm-program för längre frånvaro).

Mats-o skrev: "Lägg inte uttag och lyse på samma säkring. Så otroligt irriterande när nått i uttaget utlöser säkringen och släcker ljuset samtidigt."

Ang ovan: Det är ju ganska sällan säkringen går, och elen till varje rum kommer få en egen säkring så skulle det bli svart i ett rum så kan jag ju tända i grannrummet.

Tacksam för alla svar !
 
Så sa grannen också tills det var förrådets säkring som gick. Och gissa vad som satt längst in i förrådet längst upp på väggen där det var som mörkast?
 
Jag tror det var en skylt med texten "Skaffa en ficklampa eller gå och stör grannen" ;)
 
Nja i sånna fall ska det nog vara version två "skaffa en ficklampa med fungerande lampa och frächa batterier"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.