Hej forumet!

Jag och sambon köpte oss ett litet hus i juli månad. Har sluten tank till BDT+Avlopp som lades ner för några år sen.

Problemet som dök upp strax efter vi flyttat in och började använda huset är att det luktar ve och fasa från vasken eller köksskåpet (svårt att avgöra med kräk i munnen :confused: )

Hela skåpet under vasken är fullkomligt nertvättat och vattenlåset rensat.

Läste någonstans om det här med ventilation till tanken osv och var idag ute och rotade rundor. Hittar ingen som helst form av avluftning.

Däremot så vid köksfönstret sticker det upp ett rör som går rakt ner till utloppet från köket. Det är täckt med blått plastlock. Och vid fönstret i badrummet sticker det upp ett likadant rör fast med rött lock. :D

Spolar jag i köket så kommer det inte vatten i röret vid badrummet så dom verkar iaf gå separat. Någon dålig lukt eller liknande upplevs INTE i badrummet som ligger närmst tanken (ca 5m). Ibland när man spolat WC-stolen så "fräser" det lite någonstans i rören vid badrummet, ungefär som att där var luft med i vattnet den suger upp. Annars inget konstigt där.

Köket däremot, luktar som sagt rent helvete och inte lite för det sprider sig till resten av huset. Har dessutom märkt att när vi kör diskmaskinen så låter det rejält från vasken när diskmaskinen trycker ut sitt vatten. Slangen från diskmaskinen är kopplad på röret i vaskskåpet som går ut. Ljudet kan beskrivas som ett högt kluckande kombinerat med slörpande. :|

Är det någon som har några bra ideer?

DSC_0147.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0150.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske dum fråga, men har du fungerande vattenlås överallt, både från diskmaskin och vask? Lukt ska ju inte kunna ta sig förbi ett vattenlås.
Steg två är att följa rören vidare, jag hade en hemsk stank i ett badrum tills jag upptäckte att avloppsröret i plastfrån handfatet stack ner i ett större rör i golvet, där det bara var tätat med gammal silikon. En ny gummimuff så var det problemet löst.
 
Är du säker på att det är avloppet som luktar? Skåpet står ju på en sockel, kan det ligga något ruttet under skåpet bakom sockeln? Om vattenlåset är fyllt med vatten och det inte finns några läckor i rören borde det inte kunna komma ut någon luft. Att det sörplar när diskmaskinen pumpar ut låter inte nödvändigtvis som ett fel.
 
Avemo skrev:
Är du säker på att det är avloppet som luktar? Skåpet står ju på en sockel, kan det ligga något ruttet under skåpet bakom sockeln?
Möss brukar söka sig in på sensommar/höst.
Hur länge har det luktat?
Luktar det mer/ mindre vid tillfällen?
 
Tack för svaren!

Kollade precis och slangen från diskmaskinen ansluter till röret från vasken precis ovanför vattlåset så det bör ju inte vara fel. Hur vet jag om ett vattenlås "fungerar"?

Det där med sockeln har jag inte haft en tanke på. Bra ide, måste se om jag kommer under där. :D
 
Började lukta strax efter vi flyttade in. 15 juli flyttade vi in.

Först fick jag för mig det luktade mer när vi eldade på i kaminen som nästan står vägg i vägg med vasken. Men sen dess har jag blivit osäker. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.