jackt skrev:
Nu har ju TS rätt långt till Sthlm och Riksbanken, men när de släppte de nya sedlarna ringlade det långa köer runt kvarteren där. Hos dem kan man växla in äldre mot nya vad jag förstått..
Var det inte bara under dagen de nya sedlarna släpptes, som privatpersoner kunde byta gamla med nya på Riksbanken?
 
thomas33 skrev:
Var det inte bara under dagen de nya sedlarna släpptes, som privatpersoner kunde byta gamla med nya på Riksbanken?
Så kan det varit, men jag tyckte de pratade om att det alltid gick att gå dit.
 
Snailman
jackt skrev:
Nu har ju TS rätt långt till Sthlm och Riksbanken, men när de släppte de nya sedlarna ringlade det långa köer runt kvarteren där. Hos dem kan man växla in äldre mot nya vad jag förstått..
Jag har för mig jag var inne på riksbanken i Västerås när den fanns där för några decennier sedan, då befattade de sig inte med kontanter, tror bara det var ett undantag första dagen bara.
 
Utbytet av sedlar kommer att ske successivt, dvs bankerna skickar in gamla sedlar och får nya.
Det har väl vid tidigare byten funnits möjlighet till inlösen även efter att gamla sedlar försvunnit ur handeln, men har ingen fakta om den hanteringen.
 
Ja de får gärna fråga var pengarna kommer ifrån när jag gör insättningar, och jag svarar alltid samma sak, "födelsedagspengar". Sen om det är 10-20 eller 30000 kr bryr jag mig inte om. Jag har inte fått något kvitto från gamla farmor när jag fyllde år.

Håller med om att banker ska vara uppmärksamma, och det är förmodligen helt rätt att neka en svartmuskig lodis som kommer in med en ica-kasse med sedlar som ska sättas in på ett lönekonto som öppnades i förrgår och knappt kan redogöra för sitt eget namn, men har man varit kund hos en bank under lång tid med ett fläckfritt ekonomiskt förflutet, då förutsätter jag att de tar ganska lätt på denna typen av krav. Vem ska annars hantera kontanter om inte bankerna har lust?

Mystiken fortsätter, är mest nyfiken på hur jag kan komma över en ny tusenlapp. 20-lappar gissar jag kommer att dyka upp lite här och var snart. Senast jag var på Handelsbanken var för att växla till mig en ovikt gammal tusenlapp som skulle sparas undan, fick bara svaret att "vi har inga tusenlappar". Skulle i samma veva växla till mig lite 20-lappar och då fick kassörskan fråga en annan "har vi några 20-lappar?"... man blir ju bara trött. Men att sälja meningslösa och dyra tjänster, det går ju bra. Får väl snart knalla ner till Skumme Sven på Hörnan om jag vill växla pengar...

Det jag stör mig på mest är att man mer eller mindre blir misstänkliggjord bara för att man har kontanter eller behöver utnyttja tjänster som har med kontanthantering att göra. Om inte banken kan hantera kontanter på ett säkert ställe, vem kan det då? Och de som säger att kontanter är ute, då säger jag bara "titta på vad som hände i Grekland". Vid första misstanke av bankkollaps sprang folk till bankomaterna och bankontoren för att ta ut sitt livs besparingar.

Fortsättning följer... :)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
hsd
skicka de gamla till mig :wow:
 
MrPlow
Jag var till Riksbanken och hämtade ut nya 200-hundringen, de långa köerna som det rapporterades om var mest skryt. Tog typ 10 min.

Konsum i Högbsy hade nya 50-lappar sist!
 
C
jackt skrev:
Nu har ju TS rätt långt till Sthlm och Riksbanken, men när de släppte de nya sedlarna ringlade det långa köer runt kvarteren där. Hos dem kan man växla in äldre mot nya vad jag förstått..
Nja, kunde - det var ett tillfälligt jippo man hade i samband med att sedlarna släpptes.
 
Jag missade att ica banken numera också har börjat med bankomater så det finns tre olika bankomater.
Har frågat en som är lite insatt i saken. I växlingspengar kan affärerna få nya 20 och 50 kronorsedlar men sällan 200 kr sedlar om de inte speciellt beställer det.

Det är orangefärgade bankomater märkt kontanten som får nya 200 kronorsedlar och dessa är mest vid köpcenter. Men alla deras bankomater laddas inte med 200 kronorsedlar. Som exempel så är det bara 20 bankomater som är laddade med nya sedeln i mälardalsregionen under en första testperiod. Uppsala har bara en och det är bara vid gamla Citygross.
 
Misstänker att man inte vill få för många 200-sedlar i omlopp förrän uttagsautomaterna har byggts om.
Det blir ju lite jobb då kassetter ska anpassas, vet inte om man måste justera ytterligare något eller förändras i programvaran. Men det kanske redan är klart?
 
C
AndersS skrev:
Misstänker att man inte vill få för många 200-sedlar i omlopp förrän uttagsautomaterna har byggts om. Det blir ju lite jobb då kassetter ska anpassas, vet inte om man måste justera ytterligare något eller förändras i programvaran. Men det kanske redan är klart?
Alla detaljer har ju varit kända i åratal och det har säkert funnits tillgång till testsedlar under en längre tid.
Så det vore ju skandal om man inte förberett detta för länge sedan, men det skulle å andra sidan inte förvåna mig...
 
cpalm skrev:
Alla detaljer har ju varit kända i åratal och det har säkert funnits tillgång till testsedlar under en längre tid.
Så det vore ju skandal om man inte förberett detta för länge sedan, men det skulle å andra sidan inte förvåna mig...
Jo men de gamla sedlarna fungerar ju lika bra, så det är ju ingen panik att det måste vara nya sedlar;)
Känns just nu lite som ett välfärdsproblem att det är viktigt att få de nya sedlarna...................
 
Uttagsautomaterna är väl det minsta problemet.

Hur är det med alla kassor i affärer runt om i Sverige där kassörskan stoppar in sedlarna i en maskin, hur är dem uppbyggda. Eftersom vi nu inför en till sedelvalör så måste dem byggas om så att dem kan hantera den också, alltså ett till hål att stoppa in sedlar i. Och det är väl inte dem förberedda för, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.