Hej,

Vad är anledningen till att man inte ska koppla in köksfläkten på frånluftsvärmepumpen? Smutsig luft, brandrisk eller något annat?

Fridens liljor
 
Som du nämnde:
Smutsig luft: Framförallt fett som sätter igen värmepumpens återvinningsbatteri.
Brandrisken: Imkanal skall brandisoleras i hela sin längd, ofta svårt att brandisolera värmepumpen i sig.
Lite annat:
Luftflödet: Din köksfläkt blåser ut mer luft än vad din frånluftsvärmepump suger ut vilket skulle resultera i att en del av köksutsuget skulle blåsas in i huset igen via frånluftsventilerna.

Sedan används köksfläkten så korta tider att det lilla man kan vinna i energiåtervinning förloras i ökat underhåll/installation.

Men se gärna till att du har ett frånluftsdon i köket som är kopplat till frånluftsvärmepumpen för allmän ventilation när köksfläkten inte används.
 
Okej. Det verkar ju rimligt.

Jag undrar lite hur bra lösning en frånluftsvärmepump är för mig som bor i ett dragigt, stort 1800-tals hus med två våningar? Det känns som att mina utsug från toaletterna inte riktigt tar luft från mer än angränsande rum pga att hela huset är allt annat än tätt.

Det känns som en lösning som mest används i riktigt täta, mindre hus. Är det någon som har erfarenhet?
 
En flvp ger så låg effekt så dom räcker inte till i ett äldre hus utan kommer kräva mycket elspets.
 
En modern flvp typ nibe f750 har väl rätt bra effekt? Men då är priset nästan på bergvärmenivå
 
Har för mig dom brukar ge ca 3.5-4 kw om man räknar bort avfrostning det räcker inte långt i ett äldre hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.