O
Frågan är hur många som finns om man kollar hos de olika tingsrätterna ute i landet.... kanske blir några till...
Jag står fast vid att jag hissade varningsflaggan, samt förlänger flaggstången för att synas lite mer :)
 
  • Gilla
osiris och 2 till
  • Laddar…
D
Vad jag inte förstår är att fakturan (som de ville ha betalt för) var för två dörrar, vilket verkar vara huvudorsaken till prisökningen från 8,000:- till 21,000:- (+moms). Fast det kanske var en pardörr och det offererade priset 8,000:- var för paret medan fakturan har specat det som två dörrar?
 
D
Här är en PDF med de felaktigheter som TS ansåg fanns på dörren (tagit bort titelsida med målnr m.m). Vill betona att detta är offentliga handlingar och det är alltså jag som har begärt ut dessa utan någon som helst inblandning från någon av parterna.
 
Redigerat av moderator:
DIY_freak - fakturan som de ville ha betalt för var bara på en dörr, däremot var de första två offerterna på två dörrar (två olika varianter av samma dörr). Detta trots att vi ganska tidigt hade accepterat ena offerten och ena varianten av dörr. Vad prisökningen (från 8000 till 12000 exkl moms) verkligen innebar vet jag inte - det var ingen skillnad i vår beställning mellan de två offerterna.
 
Efter att sett bilderna på dörren måste jag hålla med TS.
Hur f-n tänkte Hesta Snickeri eller den (förmodligen) praktikant som blev satt på jobbet. :thumbdown:

Kanske något ljushuvud tänkte att dörren skulle se gammal och sliten ut från början, då den skulle monteras i ett gammalt hus? :wow:
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
D
OK, jag missade att det var offerter... såg precis ut som en faktura.
 
Du tror att du skojar nu Roland men det argumentet förde Hesta fram både i tingsrätten och hos ARN :screwy:
 
D
Leverans med fördröjning.... (ursäkta skrivfel, detta är avskrivet då det är inscannat)...

30/3 TS: Hur ligger tidplanen för dörren - jag behöver planera in när jag kan komma och hämta den innan byggarna sätter igång...

30/3 Hesta: Tänkt försöka skicka en ritning till dig till påsk och när du har ok den så sätter vi igång. Leverans ca 2 veckor

8/4 Hesta: Hej! Ursäkta dröjsmålen, men lite allmänt strul kom i mellan, men jag skickar ritningen idag och vi kan höras när du har fått den. Virke är framtaget och jag börjar tillverka delar i veckan och hoppas den är klar för målning i slutet av nästa vecka.

ca 10/4 talas de de vid och kommer överens om att TS skall hämta dörren 30/4. TS tar ledigt från jobbet och kör ner 33 mil för att hämta dörren. TS får följande mejl på väg ner:

30/4 Hesta: Hej! Tyvärr så blir inte dörren klar, utan det dröjer en vecka till, men vi kör ut den till dig. Fick fel gångjärn, spiken blev försenad och stålet till fräsen gick sönder, så allt skit på en gång. Så vi kör på måndag och hoppas det blir klar till nästa fredag.

30/4 TS: Det var inte bra, jag har hanterverkare som kommer imorgon för att bland annat montera den dörren. Men om ni levererar den så snart som möjligt får de börja med annat så länge.

8/5 SMS från Hesta: Hej Vi har fortfarande inte fått gångjärn än så det dröjer till nästa vecka. Den blir väldigt fin (min förstärkning)

21/5 SMS från Hesta: När hämtar du dörren?

21/5 TS: Är den klar? Di (sic) skrev i senaste mejlet att ni kör ut den - jag förutsätter att ni inte tar betalt för det eftersom den inte var klar när jag var på plats för att hämta den.

21/5 SMS från Hesta: OK, kör ut imorgon (fredag, mitt tillägg).

22/5 SMS från Hesta: Leverans blir på måndag, den var inte riktigt torr idag utan linoljan får torka en stund till lev på måndag.
 
godeha skrev:
Du tror att du skojar nu Roland men det argumentet förde Hesta fram både i tingsrätten och hos ARN :screwy:
Man kan väl inte på eget bevåg , som tillverkare, göra en sådan grej, om inte beställaren uttryckligen beställt det!! :wow:
 
O
Jag tycker väl att dörren inte var så farligt hemsk....

Om det vore jag som snickrade ihop den vill säga.
Gör det här företaget nånting rätt?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Förlåt men jag höll på att garva i hjäl mej åt mail konversationen ,fy fan vilket företag
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Jag tror helt enkelt att jag väljer att inte uttala mig om vad jag tycker om dörren, så kanske det säger allt ;)
 
D
Vad tycker ni om det här kundbemötandet då? Tycker nästan det är det värsta, som förklarar varför det finns så många tingsrättsärenden och som borde varna alla från att ha med företaget att göra. Fram till denna punkt har tonen i konversationen varit på en tämligen bra nivå och leverantör och kund verkar inte vara allt för mycket i luven på varandra (jag kan ju inte garantera att det inte finns mail/samtal som det inte redogjorts för).

8/6 mail från TS:
I helgen dvs 6-7 juni) har vi båda varit nere i xxxxx och tittat på dörren som ni levererade till oss tidigare. Tyvärr motsvarar den långt ifrån våra förväntningar, varför vi bestrider den faktura på 18181:- som vi fått. Nedanstående punkter är sådant vi sett med blotta ögat , och vi tycker att sammantaget så ärd et så många brister i leveransen att vi antingen behöver reducera priset avsevärt, eller reklamera hela dörren.

- Proflen är inte den vi kom överens om att ni skulle använda. Profilen skulle ha karnis i båda ändar. Nu är det karnis i ena änden och hålkäl i andra. Det innebär ett stort avsteg från det utseende vi beställt på dörren.

- Det är flera synlika skador i panelbrädorna på dörren. epor, en stor spricka och märken efter hammare (?)

- Urtagen i karmen för övre gångjärnen är för djupa.

- Grundmålningen innehåller en massa skräp som syns tydligt

- Spikarna:
* sitter på olika avstånd från varandra
* är inte av en sort vi ville ha
* sitter inte på en rak linje
* är ojämnt islagna en del helt inslagna andra med spikhuvudet utanför panelen)

Vi tycker naturligtvis att detta är jättetråkigt, vi har väntat länge på dörren och hade höga förväntningar. Nu ligger vår förväntan på den nivån att vi bara önskar en snabb hantering och överenskommelse i denna affär.


Vad svarar leverantören på detta mail tror ni???


9/6 Hesta:
Vi överför ärendet till kronofogden och tar det den vägen.
Med vänliga hälsningar trots ärendet.

xxxxxx xxxxxxxx



Vad är det för ett idiot-svar på en reklamation där kunden pekar på ett antal fel i leveransen? Möjligtvis att kunden tar upp fakturan något provocerande tidigt, men jag vet inte vilka tidsaspekter som fanns där. Om det varit möjligt hade jag kanske valt att börja diskutera fakturan först efter att företaget haft en chans att kommentera rekamationen, men det kan ju ha varit ont om tid för bestridan av fakturan, då jag har för mig att fakturan kom före dörren...
 
  • Gilla
Mapa63 och 2 till
  • Laddar…
Att ett företag som säger sig hålla på med snickeri, har så dåligt omdöme att leverera en dörr som inte uppfyller det som de kommit överens om med kunden och vid reklamation genast hota med kronofogden. :banghead:
Kundbemötande finns troligen inte på Hesta Snickeri, så en stor VARNING är välbefogad!
 
  • Gilla
Mapa63 och 1 till
  • Laddar…
Herrejevlar, ofattbart dåligt skött av firman.

Nästan så man vill skicka över Timell och Aschberg att stalka ägaren en stund, potential för pip-tv ;)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.