Vilken jobbig situation, hoppas att det går att få bort bullret.
Fibern tänkte jag på som orsak, bara för att tiderna kanske stämmer överens med när internettrafiken går upp och går ner, typ när folk kommer hem och när folk går och lägger sig.
 
S
Hur menar du att fibern skulle kunna låta? Funderar på om jag missat nåt :p
 
jag skjuter från höften, ingen aning men det måste vara något som ej är strömberoende och skiftar i ljudnivå/frekvens vid vissa tider typ 1800 2400. Men om fiber kan ge ljud ifrån sig det har jag ingen aning om.
 
har 3 chansningar om ni inte redan har kollat dom :)

strömmen i telefonjacken bryts vell inte via huvudbrytaren, prova att koppla ur allt som är kopplat till telefonuttag!

lyssna med skruvmejseln på fönsterrutorna

ventilationsfläkt som fortsätter att snurra av självdrag även när elen är bruten
 
Jag tror banne mig att jag har hittat ljudkällan! Ca 160 m nedanför oss (vi bor i en sluttning) ligger ett stort datorföretag med lite industriliknande lokaler. Nu sent ikväll har jag vandrat runt i området och ljudet kom och gick, men hördes tydligt utomhus när det var igång. Så småningom kom jag ner till datorföretaget, då var det tyst. Stod länge där utanför grindarna och funderade på att gå hem när ljudet plötsligt kickade igång, och OJ vad det var HÖGT! Ljudet känns lite som det kommer överallt ifrån, men klart centrerat till det omedelbara området.

Jag kunde gå ända fram till deras fasad på baksidan (hoppas ingen trodde att jag var en inbrottstjuv), och där upptäckte jag att jag kan höra ljudet i fasaden när jag lägger örat emot. Vid ungefär mitten på fasadlängan är det en specifik punkt där ljudet hörs mer. Det går fläktar därinne som blåser ut. Ljuden gick igång och stängdes av flera gånger när jag var där.

Jag gick runt knuten och såg fläktutblås på fasaden där. Det lät inte riktigt lika mycket där, men så när jag stod där så stängdes plötsligt ljudet av och i samma millisekund upphörde också utblåset.

Nu äntligen har vi något att gå på!

Det blev dessutom lite av en naturupplevelse eftersom jag hade en tam synnerligen närgången räv med mig hela tiden jag gick där, fram och tillbaka :D
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
Vad skall grannarna tro om TS går omkring med en skruvmejsel i öra och lutar mot fönster? en skruv lös? :)
 
Efter att ha lyssnat på detta oljud så länge tror jag att jag nog börjar få några lösa skruvar :p Ikväll när jag vandrade runt ute i kvarteren här så har vi en extrem dimma, riktig ärtsoppa, så jag utnyttjande det eftersom man inte syns så mycket. Ser onekligen lite underligt ut när man smyger omkring och står och hänger här och var :D
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Jag tror man ska fundera över närliggande industrier,hamnar med större båtar etc också....kan höras väldigt långt.
Ibland gillar jag att säga "vad var det jag sa".
 
  • Gilla
klementin
  • Laddar…
Fast det är dåligt med hamnar med större båtar i Mora :D
Men lite rätt var det men det var kanske inte så otippat
 
Med tanke på att andra förslag var "internet" så tycker jag att mina förslag får godkänt.
 
  • Gilla
Villa vista och 1 till
  • Laddar…
JAg är nyfiken på om TS använde skruvmejseln mot örat mot datorföretaget, om ja då ser jag en renesans för skruvmejslar som nästan helt har blivit näst intill föråldrade efter skruvdragaren.
Kanske årets julklapp som multiverktyg.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ljudet var så högt där nere att där behövde man ingen skruvmejsel. Men jag tycker nog att skruvmejseln kan få en liten eloge i alla fall (y) Jag hade ingen aning om att man kunde använda den som ljudletarverktyg!

Nästa steg nu blir att prata med miljökontoret. Hoppas att detta oljud kan åtgärdas!
 
Kanske är bättre att prata med firman först? Förklara läget, fråga om dom gjort nån ändring, flyttat nåt.
Förhoppningsvis så är dom tillmötesgående
 
Vi har varit i kontakt med miljökontoret redan innan vi hittade den sannolika ljudkällan, de ska komma hit och lyssna, så vi tänkte ta upp det med dem i samband med att vi ska bestämma tid för det besöket. Förhoppningsvis går detta att lösa på ett smidigt och enkelt sätt för båda parter.
 
Skruvmejslar kanske räknas som en yrkeshemlighet numera? @villavista I mitt jobb som mekaniker på en mycket gammal fabrik är det omöjligt att vara utan dem, och även om det finns nyare och dyrare grejer för att lyssna på lager och liknande så är en hederlig gammal skruvmejsel inte alls att förakta :p

Skruva, skrapa, bryta, peta, ritsa, lyssna - i sanning ett multiverktyg! (y)
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.