Hej,

Borrade upp första hålet för LED-spotlighten (3.5W). Se bild 1.
Stöter givetvis på rören ifrån takdosan som också syns på bilden. Fixar dessa rör den ev. värme som LED spottar skapar?

Vad som brukar vara en diff-spärr ser ut som glasfiberarmerad duk som håller isoleringen uppe.

Precis intill hålet (2cm) går det en träregel. (300mm CC).

Hur varmt blir det egentligen ifrån en 12V 3~4W LED? Är det bara att trycka in LED:en och vara glad? Installationen säger att i oisolerat område skall volymen vara 20x20x5 och i isolerat 30x22,8x6. Vad skulle ni kalla detta utrymme? Spotten ligger ju inte direkt i isoleringen. Volymen är det nog inget fel på men avståndet till brännbart.


Mvh
 
  • IMG_0935[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det var höga krav på utrymmet för att vara 3.5 W LED. Undrar om tillverkaren inte blandat ihop det med halogen. LED blir inte så varm att det kan ta eld, utan LED behöver utrymmet för att kyla sig själv för att inte gå sönder. Men det kan nog bli så varmt att ledningarna i röret påverkas så du bör försöka skjuta dem åt sidan några centimeter.
 
Det var den biten med att skjuta dem åt sidan. De flexar tillbaka direkt. Det jag kan tänka mig skulle kunna fungera är en liten kloss mellan lampa och rör. En kloss i värmebeständigt material. En "isolator" typ.

Eller försöka skarva vP-röret till ett flexrör och tillbaka till Vp-röret, genom ett 70mm hål.
 
Typ en tunn tegelsten. Skulle vilja se den börja brinna ;)
 
Det snyggaste hade varit skarvning. Blir knöligt och att sladden ej kommer nå fram till takdosan.
 
Skarvmuffarna bygger på 2-3cm så jag kan inte skarva vp röret i det lilla hålet. Slutade med en Ikea lampa istället. Fick lite dåliga vibbar över att lägga transformatorer och dyl. i ett oövervakat utrymme utan något som kväver elden. Dessa led:ar som man bygger in i en dosa känns ändå som om de har existens berättigande.
 
Samtidigt är det precis vad mina hantverkare gör...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.