Och det är mjukt undertak, så ingen bärighet. Därav att fler ströläkt inte kommer hjälpa.
Bärläkten ska ersättas med en grövre dimension för att den ska bära full last enligt snözonen mitt mellan två takstolar.
 
  • Gilla
hagv
  • Laddar…
Ni har rätt, det ligger ströläkt ovanför boarden... Funderar på om jag kan regla upp mellan takstolarna på insidan bara för att säkra upp om något händer så kan jag byta bärläkten i vår istället och hoppas att det inte blir så mycket snö i år.

Just nu är det dåligt med tid för mig att riva ner allt och byta. Men jag känner absolut att jag behöver göra det och som någon skrev, det är ju ett litet tak, men för en ovan så tar det ändå lite tid att göra själv :)

När man stod på bärläkten när vi la pannorna så sviktade dom, men jag tänkte nog inte så mycket på bärigheten då. Det var igår när jag tittade på benders nockskydd som jag snubblade över rätt information om dimesionerna för bärläkt för den konstruktionstyp mitt förråd har. :/

Det känns lite deppigt när man tycker man gjort ett jäkla jobb och så märker man att man har gjort en fadäs. Men det är bara att lära sig av sina misstag och som tur är gäller det ju inte själva husets tak, det hade varit mer betungande!!
 
Ev så kan du klara dig på att lyfta undan 2-3rader åt gången.

Oavsett, om du inte har tid att fixa det nu, så hade jag skitet i det för tillfället.
Kommer det mycket snö (1.5-2dm) så ställ upp stegen och sopa ned det värsta med en borste.
Den dimensionerade snölasten är räknad mot en snörik vinter utan att folk sopar på taken.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.