Kör du med 45x70 som väggreglar?

Jag tror inte du behöver oroa sig över precisionen på urjackningen mm.
Många snickare kör allt med cirkelsåg och låter snitten gå omlott för att slippa ta de sista lilla för hand/sticksåg. :)

Varför väljer du skruv istället för spik? :)
 
Bygger en skalvägg där yttre skalet byggs av 45x70 och inre skalet av 45x95. Normalt sätter man den grövre, "bärande", väggen ytterst, men i mitt fall, med min grundmurskonstruktion, funkar det bättre att sätta den innerst.

(Jag skriver "bärande" innom citationstecken, för självklart hjälps både inner- och ytterskalet åt med att bära upp taket)

Kör med skruv för att jag är en klen jäkel som inte orkar spika i så grova spik som hade krävts. Jag testade, men de bara böjde sig innan jag fick i dem :(
 
Hade föräldrarna på besök/arbetsläger i helgen :) Så nu har det hänt lite igen!

Men innan de kom hade jag lite saker jag ville hinna på egen hand. Började med att regla upp kvarvarande kortsida. Där inte slagskruvdragaren orkade med fick jag ta i med handkraft i stället.

20151023_204852.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151024_095739.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen iväg och handla material till takstolarna.

20151022_080324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt ca 2600 kr på byggmax :) Sen tillkommer lite hålplåt, ankarspik, skruv, lim och sådär. Men totalt lätt under 3500 kr för mina fem takstolar.

Hade sedan tidigare en offert på färdigbyggda takstolar från Beijers, så som de tyckte man skulle bygga dem.

takstol_offert.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14500 kr :D

Diskuterade hållfasthet och sådant för mina takstolar i en egen tråd för att vara säker på att jag inte gjorde bort mig :) https://www.byggahus.se/forum/byggnadsfysik/262044-hur-kan-befintliga-takstolar-halla.html
 
Redigerat:
Tyvärr fungerar inte bilderna :confused:
 
Innersta takstolen fäster jag i befintlig husvägg/takstol. Men jag ville inte ha kvar gammal ytterpanel, så jag tog bort den först. Tog bara bort den där det behövdes för att kunna få dit överarmarna på första takstolen.

20151024_120243.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har alltid undrat var alla äckliga vinterflugor bor. Tydligen kan de till exempel bo bakom locklisterna *blä*

20151024_100344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få rätt vinkel (samma som befintligt tak alltså) på mina nya takstolar tillverkade pappa en mall att gå efter.

20151024_120239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag skulle fästa takstolen mot väggen upptäckte jag att väggen inte var så frisk över allt :( Som tur var så var det bara på några få ställen den var dålig. Kunde skrapa bort mjöligt trä med byggkniven...

20151024_141626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bindaren i takstolen (det som alltså blir takbjälke på nedervåningen och golvbjälke på vinden) behövde vara ca sju meter lång. Så långa reglar hade de inte på byggmax (och jag hade inte kunnat köra hem dem om de hade haft det). Så vi fick skarva.

20151025_113414.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151025_115053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utförde skarven enligt "Spikad skarv med trälaskar" från Träguiden. http://www.traguiden.se/konstruktio...xempel/bostadshus/spikad-skarv-med-tralaskar/ förutom att jag valde att även limma och att jag började med att fästa laskarna med några skruv för att inte allt skulle röra på sig så mycket när jag spikade.

Takstolstillverkning på gång!

20151025_135712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
maah skrev:
Tyvärr fungerar inte bilderna :confused:
Bättre nu?
 
  • Gilla
peroande och 1 till
  • Laddar…
Sent söndag kväll fick vi upp sista takstolen, men det var för mörkt för att fota, så fotot nedan är från tisdag morgon :) (innersta takstolen syns knappt bakom vindskivorna)

20151027_064756.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På fyra man lyckades vi lyfta upp takstolarna, men det var precis! Det hade inte krävts många kilo extra för att vi inte skulle orkat!

I gårkväll var jag ute och plockade bort lite takpannor så att jag kan kapa bort det gamla takutsprånget.

20151027_221734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oväntat fräsch bärläkt, speciellt med tanke på den extremt klena ströläkten!

En liten fadäs resulterade i fyra trasiga pannor :(

20151028_063059.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(bild tagen i morse)
 
Blir det en limträbalk i nock sedan?
 
Nää, det blir det inte. Är inte det på befintliga huset, så tror inte det behövs i utbygget heller :)
 
Saknar husets takstolar hanbjälke också?
På ritningen är de en balk inritad, därför jag frågade :)
Det ser ut som dom är dubblerade på höjden också, är det inte spikplåtar man ser utritat?
 
Stämmer bra, inga hanbjälkar. Och ja, takstolskonstruktören har ritat dubbla överarmar. Antagligen för att få plats med mycket isolering. Men jag bygger med kallvind.
 
Så gjorde jag ett kort ryck ikväll igen.

Har skurit bort takpappen längst ut på befintligt tak. Längst ner har de släppt ut takpappen 3-4 cm utanför råsponten. Sen har de satt rännkrokarna i bärläkten och takfotsplåten direkt ovanpå rännkrokarna så att plåten går ner i hängrännan. Verkar ha funkat bra, trät ser väldigt fräscht ut även längst ner.

20151029_194549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vindskivor+plåtar, ströläkt+bärläkt och takpapp var borta var det bara till att mäta ut var jag skulle köra ner cirkelsågen för att även bli av med utstickande råspont.

Perfekt träff! :)

20151029_195136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151029_203730.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så var ena halvan färdigrensad :) I morgon är dagis stängt, så jag är pappaupptagen hela dagen. Hoppas ändå på att kunna spika upp lite råspont på nya taket!
 
tlundberg skrev:
Stämmer bra, inga hanbjälkar. Och ja, takstolskonstruktören har ritat dubbla överarmar. Antagligen för att få plats med mycket isolering. Men jag bygger med kallvind.
Ska jag vara ärlig så tycker jag att de ser lite klena ut... I synnerhet om du ja ha tegel på dem.
 
Ja, de är ju betydligt mycket klenare än vad dagens "normala" takstolar är. Samtidigt är de högre (men något smalare) än vad befintliga takstolar är.

Får se hur det beter sig helt enkelt. Sviktar det för mycket får jag väl sätta några stöd mellan överarmarna och bindaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.