D
Sitter och funderar på hemautomation.

Någon som har provat använda två controllers i samma nätverk? Hur fungerar det? Skapar den ena virtuella in och utgångar som den andra kan använda som villkor / signaler?

Bakgrund:

Att det blir någon form av z-wave är jag säker på. Men nu kommer mitt bekymmer jag är dels intresserad av att ha någon form av kommersiell produkt som har bra stabilitet osv. Men då jag klassas som nörd vill jag inte förlora möjligheten till väldigt avancerade utbyggnader. Visst kan man programmera vissa delar i kommersiella controllers men det jag vill göra handlar mer om extern styrning, loggning koppling till saker som normalt inte skall gå att kopplas.(Node.js websocket, plottly, egen app osv)

Detta har gjort att jag har ratat samtliga controllers jag hitintills stött på. Antingen inte tillräckligt bra i sig själv (razberry ) eller inte öppna nog med möjlighet att installera egna mjukvaror (alla andra).

Min tanke är kombinera en raz med en kommersiell så jag kan använda razen som plattform för min kod och som ger/läser signaler till den kommersiella som i sin tur styr allt, Så att om min kod havererar så skall det inte störa så mycket.
 
Fibaros HC2:a har ett REST API som du kan använda för att hämta/lämna status till/från en RPi. Jag använder det för att integrerar mitt Siemens/Vanderbilt SPC larm med Fibaro systemet.
Motsvarande finns säkert för flera av de andra produkterna också.
 
D
Tack Gol.

Jo jag har sett att HC2 har ett REST api. Naktdelen är att en pi får göra periodiska anrop till detta för att uppdatera det den vill veta. Då jag mer tänker mig att göra mina interaktioner med websocket och eventbaserat snarare än periodiskt känns detta som en onödig flaskhals. Därav min tanke att använda en rasberry som slavcontroller och gå direkt på den kommunikationen jag är intresserad av.
 
Håller med dig om att det är önskvärt med helt händelsestyrd hantering. Mitt huvudsystem som ligger på en Linux-dator är därför baserat på MQTT, nodejs och Websockets för bla uppdatering av dashboards. Använder även RPi (Razberry) som en ren Z-Wave controller som bara publicerar nya status på MQTT-bussen. Har lagt in detta i Z-Way händelseloop för att få det händelsebaserat. Fibaron använder jag än så länge ganska sparsamt men troligtvis kommer jag på sikt flytta över allt Z-Wave från RPi till Fibaron. Min plan är då att att publicera nya status från HC:an till MQTT mha av lua på HC2:an och använda REST API för enbart kommandon.
 
D
Ja det är ett alternativ det med, tål att funderas på.

Så det går att få HC2 att publicera till MQTT?

Tanken med två var att man kunde satt alternativa villkor. Om knappen i köket är på eller flaggan i sekundärcontroller är till tänd lampan. Och då fungerar HC2 felfritt även om sekundära bråkar med mig. Samt att HC2 aldrig behöver fundera på kommunikation och annat externt som potentiellt kan strula.

Vad händer med scriptet i HC2 om den inte kan få anslutning innan timeout? hänger/laggar den hela controllern eller sker det helt separerat från resten?
 
Har som sagt inte kommit så långt med HC2:an. Men jag tror inte du kan publicera direkt till MQTT från lua utan du får använda http som i sin tur publicerar på MQTT i mottagaränden.
 
D
Ok. Du får gärna hålla mig uppdaterad. Är lite intresserad av om det går. Men är också intresserad om hur det fungerar med två controllers. Är oftast skeptisk till REST apier som kan uppdateras. :D
 
Har du kollat på OpenHab?

jag har ambitionen att använda OpenHab för att koppla ihop min IHC/Elko living installation, min Vera Edge Zwave controller och några typ Nexa 433 Mhz prylar mm.

i OpenHab finns det så kallade bindings för olika tekniker t ex Zwave, Zwave Vera, IHC, KNX, MQTT mfl.

IHC/Elkoliving Bindingen fungerar så att jag kan styra min belysning som vanligt från IHC app respektive vanliga brytare på väggen. Jag kan också använda OpenHab app för att se status och styra lampor etci IHC anläggningen - och ändrar jag i Openhab syns det i IHC och vice versa.

på samma sätt finns en Binding för Vera där OpenHab kan kommunicera mot Veran för att styra/kommunicera med Zwave prylar. Jag har börjat med En Vera för att komma igång med Zwave prylar då det är snabb startsträcka för att komma igång och det går att programmera vissa saker relativt enkelt - jag testade i veckan att få upp min elförbrukning från ett Zwaveuttag till http://emoncms.org/ för att få historiklagring och presentation. det tog 1-2 h via hittat LUA script i VEras community - jag har aldrig programmerat i VEran förut och det gick snabbt att nyttja exempel från andra för att komma igång.
Jag tänker använda OpenHab för att göra med komplicerade delar.

Jag ska köra OpenHab på en bärbar PC och planera att sätta en USBsticka zwave på den som en sekundär controller för att få lite redundans - här vet jag ännu inte om det blir strul med 2 Zwavecontrollers i Zwavenätverket.

OpenHab kan installeras på Rpi och fungerar tillsammans med Razberry om jag förstått rätt

OpenHab kan liknas vid en hub som kan koppla mot en mängd olika tekniker. se mer och community
 
D
OpenHab Är spännande, väldigt spännande som får en att vilja köpa allt smart...

OpenHab känns mer som en generell koppling mellan massa olika format. Då jag i dagsläget inte har några smarta prylar behöver jag inte denna bredden.

Som jag ser har en enhet med OpenHab två sätt att kommunicera med en Huvudcontroller i z-wave. Antingen via nätverk (så som den kopplar med vera) eller som en z-wave-slav controller och då vet vi inte hur det fungerar eftersom det är samma fråga som min ursprungliga.

Nätverksanslutningen mot vera verkar dessutom vara fråga-svar vilket gör att kommunikationen blir på samma sätt som om man själv kopplade upp emot den, och inte eventstyrd som jag önskar.
 
Jag är inte tillräckligt tekniskt insatt i sådana tekniker som MQTT etc men jag tror att grunden för OpenHab är en eventstyrd bus som du sedan kopplar olika teknologier till.

för mitt IHC system så funkar det så att OpenHab känner av allt som händer i IHC systemet - en slags prenumeration på events i IHC systemet via IHC binding. När det sker ett event i IHC systemet så kan OpenHab göra ett antal saker triggade av eventet i IHC.
Förutom att spegla status på lampor förstås så kan OpenHab starta olika actions och starta igång scenarios i Zwave, slå på en Nexa brytare (Nexa stöds inte direkt i IHC), etc.

OpenHab kan få trigger från en Nexa rörelsevakt och skicka signaler till IHC systemet att tända lampa etc.

På samma sätt tänker jag mig att jag först kopplar mina Zwave prylar till Vera Edge controllern så att de kommer igång och kan styras med app.

Sen tänker jag använda OpenHab som ett kitt för kontroll, avancerad styrning, och för att låta event i något delsystem (IHC, NEXA, Zwave, email, musiksystem, ??, ) starta actions i andra delsystem.

Jag kommer t ex kunna låta brytare som är koppla till mitt IHC system kopplas till logisk händelse (dubbeltryck ändrar parameter i IHC) - styra Zwave mm prylar via event i IHC som känns av i OpenHab och generar olika action i t ex Zwave.

Centraldammsugare går igång - kolla om bilens kupevärmare är igång och slå av den ( på samma fas) men låt motorvärmaren och bilens qtekladdare vara igång. (Nexa eller Zwave pluginmodul i bilen som kupevärmaren är kopplad till styrs av OpenHab.

Motsvarande kontroll av att Faser inte överbelastas och om effektuttaget på en fas är högt låta OpenHab kontrollerat slå av vissa förbrukare beroende på fas . Här har jag elmätare kopplat till IHC systemet som loggar aktuell effekt och varnar i IHC om effekten för hög - OpenHab ser eventet och köra actions enligt de regler jag byggt i OpenHab - och slår av förbrukare som styrs med IHC/Nexa/Zwave.

Jag skriver lite ovan för att försöka beskriva scenarios och eventstyrningen som finns - även om jag inte riktigt är säker på vad du vill göra.

jag tror men har inte testat att det går bra att köra flera Zwave controllers och att via OpenHab se och generara events.
 
D
Jag betvivlar inte att OpenHab i sig är eventstyrt. Däremot tittade jag på kopplingen mellan just OpenHab och vera.

Tittar man på konfigurationen för OpenHab mot vera här https://github.com/openhab/openhab/wiki/MiOS-Binding#mios-unit-configuration så ser man att det går via port 3480 (standard)

Rotar man sedan vidare i Veras kommunikation så har jag svårt att utläsa att det skulle vara en öppen ström när man anslutet, mest för att man väljer hur svaret skall se ut json eller xml.

Dock verkar det finnas någon form av möjlighet att registrera event. Vet dock inte om OpenHab stödjer det och dokumentationen för det på vera och deras sidor verkar vara undermålig.
 
ok jag har inte fått igång OpenHab mot min Vera så jag vet inte hur den hanterar infoflödet - ( och jag är nog inte insatt tillräckligt för att förstå skillnaderna du beskriver -:)


Men jag hoppas att jag ska kunna använda OpenHab som generell programmeringsfunktion oberoende av teknik som styrs även för Veran - får se när jag får igång det.

jag tänker mig vara lite pragmatisk och ibland använda IHC programmering för styrning i de fall det är enklast och speciellt då det är IHC delar som ska styras . Samt använda programmering i Vera då det är enklast.

Jag tror /hoppas dock att jag hela tiden ska kunna se vad som händer i OpenHab och även kunna trigga scener etc i Veran från OpenHab - men får se om det kommer fungera.

Som du skrev " plattform för min kod och som ger/läser signaler till den kommersiella som i sin tur styr allt"

så i princip vill jag kunna nyttja OpenHab också.

Jag har ju mitt IHC system som i grunden styr den mesta belysning/uttag och som är mycket driftstabil - har inte behövt starta om på 7 år (förutom när jag programmerat någon ny funktion och gjort fel...)

Men jag hoppas kunna göra mer avancerade scenarios och koppla ihop tekniker.

Är intresserad när du väljer lösning att få höra lite info om hur du tänker och lösningar kring nyttjande av eventbaserade lösningar
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.