Det är fantastiskt. Jag tyckte att jag var lite kul och det visar sig att ni tar detta på stort allvar. Stor stjärna i kanten till er som sorterar så.
Själv så det jag dammsuger från verkstads golvet som mestadels är grus och lite hyvelspån. Tömmer jag i skogen.

Allt spån åker till återvinningen i plastsäckar. I min kommun (ekerö) där jag bor där vill dom att jag slänger min spån säck i plast/brännbart.
 
Största dilemmat med grovdammsugare för hemmabruk brukar vara papperspåsarna.
När de blivit hårt igensatta av sten- eller gipsdamm så brister påsen lätt av luftsuget. Åtminstone på min Kärcher WD 5.400.
/M
 
MagHam skrev:
Största dilemmat med grovdammsugare för hemmabruk brukar vara papperspåsarna.
När de blivit hårt igensatta av sten- eller gipsdamm så brister påsen lätt av luftsuget. Åtminstone på min Kärcher WD 5.400.
/M
Det där känner man igen!
Otroligt veka påsar,åtminstone till kärcher.
När jag höll på att slipa betonggolvet i garaget så använde jag grovdammsugaren för att få bort allt damm. Efter att två påsar hade gått sönder på ovansidan så förstärkte jag nästa påse med silvertejp, höll betydligt bättre.
 
MagHam skrev:
Största dilemmat med grovdammsugare för hemmabruk brukar vara papperspåsarna.
När de blivit hårt igensatta av sten- eller gipsdamm så brister påsen lätt av luftsuget. Åtminstone på min Kärcher WD 5.400.
/M
Köp tygpåsar istället. Finns för de flesta grovdammsugare. Finns definitivt till alla Kärcher.
 
Har en gammal Kärcher med 60 mm slang och anslutning, med den fungerar det bra att suga det mesta, väldigt lite som fastnar i slangen. Kör jag gipsdamm från från t.ex. slipkloss Abranet, MDF, betong, etc, så sitter påsen i annars så körs den utan påse.
Har man kört utomhus och fått in sand och jord brukar jag blåsa och spola rent det veckade filtret inne i den.
 
MathiasS skrev:
Äsch det funkar, jag tar bort påsen och sedan suger jag allt som får plats i slangen. Har en enkel gammal kärcher.
  1. Kan man göra så på nya Kärcher och Nilfisk Multi också (de som säjs nu), eller är det bara vissa modeller där man kan hoppa över påsen och fylla tanken direkt?
  2. Jag antar att man för använda miniskyffel för att få ut skräpet sen?
  3. Dessutom, och ursäkta en dum sidofråga: vad fyller filtret för funktion?
 
AndersS skrev:
Kör jag gipsdamm från från t.ex. slipkloss Abranet, MDF, betong, etc, så sitter påsen i annars så körs den utan påse.
En till som kör utan påse! Är det problemfritt eller en fullösning på egen risk?
 
McStewart skrev:
Köp tygpåsar istället. Finns för de flesta grovdammsugare. Finns definitivt till alla Kärcher.
Tygpåsar = fleecepåsar?
 
jojo99 skrev:
En till som kör utan påse! Är det problemfritt eller en fullösning på egen risk?
Den är gjord för att kunna köras så. Man kan även suga vatten och det finns det en flottör som stänger vid viss nivå. Men den är mera än 20 år gammal, så när det gäller de nya får man läsa för varje modell. Men det ska ju vara gjorda för det om de ska kunna kallas för grovdammsugare.
Om de sedan håller för det, tror mig kunna säga ;)
 
Redigerat:
jojo99 skrev:
  1. Kan man göra så på nya Kärcher och Nilfisk Multi också (de som säjs nu), eller är det bara vissa modeller där man kan hoppa över påsen och fylla tanken direkt?
  2. Jag antar att man för använda miniskyffel för att få ut skräpet sen?
  3. Dessutom, och ursäkta en dum sidofråga: vad fyller filtret för funktion?
1.
Som sagts tidigare så går de flesta (alla?) grovdammsugare att använda med eller utan påse. De flesta kan även användas för att suga vatten med och då är det dumt att ha en påse i. ;) Hur mycket de tål beror naturligtvis på dammsugarens kvalitet, jag har tyvärr för dålig koll för att kunna rekommendera någon specifik modell.

2.
Om du inte använder påse och har en rimligt normalstor dammsugare så tömmmer du den enklast genom att ta ut dammsugaren utomhus, ta av locket och vänd dammsugaren upp och ned i en sopsäck.

3.
Som jag ser det så fyller påsen två funktioner. Dels är det en fråga om bekvämlighet, det mesta fastnar i påsen och det är smidigt och någorlunda dammfritt att tömma dammsugaren genom att byta påse. Påsen fungerar också som ett förfilter så att det efterföljande filtret inte sätter igen direkt av grövre partiklar. Sedan har vi det fina dammet kvar och det vill man inte blåsa ut igen så därför har man ett filter innan utblåset som fångar upp detta. Filtret kan ha olika klassning beroende på vilken sorts damm (hur fina partiklar) som skall fångas upp. Vad man väljer här beror på vad som skall sugas upp och i vilken miljö dammsugaren används.


jojo99 skrev:
Tygpåsar = fleecepåsar?
Ja
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Jag har en Kärcher MV6 P Premium och kör den utan påse. Jag dammsugar upp putsrester och liknande och även småsten. Jag spårade ju el i tegelväggar hemma i ca 4 veckor i lägenheten och allt som inte sopades upp gick i dammsugaren. Jag tömmer den bara i en byggsäck sedan vilket är väldigt enkelt. Sedan går det på deponi.
 
pär h skrev:
Det är fantastiskt. Jag tyckte att jag var lite kul och det visar sig att ni tar detta på stort allvar. Stor stjärna i kanten till er som sorterar så.
Jag samlar som regel nog med skräp till att fylla ett släp (men inte bara dammsugarskräp). Då packar jag allt i högar och helst i den ordning containrarna kommer på återvinningscentralen, och det tyngsta närmast rätt sida av släpet. På så sätt går det extremt fort att slänga allt väl på plats. Dagens I-landsproblem är när folk kommer med allt bråte i en stor hög och parkerar i mitten av längan, för att sedan gå omkring med en famn skräp i taget .. De absolut värsta är hästsläpen, de är ta mig katten aldrig sorterade .. =D
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Här snackar vi i-landsproblem. På min lokala åvc får man snällt ställa sig på ledig plats efter att man köat för att komma i. Man har alltså i regel aldrig något val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.