Funderar på att välja någon typ skjutdörr i stället för vanliga traditionella innerdörrar till vårt nya hem. Har varit och tittat på Swedoors modeller, men tycker inte att de uppfyller den kvalitets känsla jag sökte, lite ostabil och skramlig när dörren stängs och öppnas.
Är det någon som känner till någon dörr tillverkare med lite mer gedigna skjutdörrar ( infällda i vägg) som dessutom går att låsa.

Johan
 
De flesta innerdörrtillverkare använder liknande typ av beslag etc. Skrangligheten du beskriver beror sannolikt mer på beslagtyp och konstruktion än på om dörren kommer sweedoor eller exempelvis ekodoor. Jag har för mig att du inte har så stora möjligheter att välja mellan olika typer av skjutdörrskontruktion hos de flesta tillverkare innerdörrar.

Ett alternativ finns dock, alla ? arkitekters favorit Snickar-Per. De har inte bara ytterdörrar utan även innerdörrar, men bara i modern design (m.a.o inget allmoge stuk). Snickar Per har erkänt mkt hög kvalitet på såväl dörrar som design. Flexibiliteten hos dem är stor, så du kan säkert välja mellan olika typer av beslag och konstruktion. Prisnivån är dock betydligt högre än ex. Sweedoor men så är såväl design kvalitet och utförande i en helt annan klass också.

http://www.snickar-per.se/

 
Mitt lilla hus har två gamla, inbyggda skjutdörrar mellan vardagsrum/matrum/kök. Dessa har rullat fram & tillbaka dagligen i 80 år ... I mitt bostadsområde (där samtliga hus från början var likvärdiga egnahemsbyggen från 20-talet) fann jag för ett par år sedan en skjutdörr inkl karm, järnbalk & trissor utslängda på trottoiren för transport till tippen. >:( Jag kånkade hem dessa. Precis i dagarna har snickare monterat in denna skjutdörr mellan hall/vardagsrum innebärande att jag nu vunnit flera kvm yta när den konventionella dörren togs bort. Inte nog med detta - skjutdörren är stabil och rullar mjukt & fint (järntrissorna är mycket kraftiga) och den är mycket vacker med sina speglar. :)

Ett alternativ till nyinköp? Snickerikostnaden uppgår på långa vägar inte till nytillverkad skjutdörr - det gäller bara att finna duktig snickare, vilket jag funnit ;D. Väggen behöver dock minst 15 cm tjocklek. Eftersom min dörr sattes in i bärande vägg byggdes en låda utanpå (i befintlig dörröppning) - en lösning som inte alls blev fel.

 
Tänk på att man inte kan ha isolering i en vägg med skjutdörr, blir ganska lyhört
 
Ytterligare en snickarfirma som är duktiga, dock utan hemsida...
Lindblom & Co i Alfta, Hälsingland 0271-100 45.
Finns (eller fanns) med i Centrum för Byggnadsvård i Gyseinges katalog.
Jag beställde nya parytterdörrar med orginalet som mall när jag renoverade på landet. Grundmålade, unika, specialmått med energiglas kostade dessa cirkus 20 000
Bygger vad du vill ha efter dina egna mått och ritningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.