Ett problem efter att centralen byttes till en modern central med automatsäkringar är att en grupp slår ifrån ibland. Gruppen är en tvåfasgrupp med 1-fas anslutna apparater och det är bara ena säkringen som slår ifrån och på den säkringen är det bara en 2000W VVB ansluten.
Så, då centralen inte är en superdyr kvalitetscentral börjar jag fundera på om det är säkringarna som felar. VVB är relativt ny (2år) så den misstänker jag inte även om det faktiskt skulle kunna vara fel på den också.
För att komma lite närmare problemet har jag funderat på om det finns npgon tångamperemeter med inbyggt minne till ett vettigt pris? På så sätt skulle man kunna logga strömmen och se värdet innan säkringen slår ifrån. Jag har hittat varianter som verkar grymt bra, dock för den nätta prislappen 10-30 000kr...
Någon som har tips?

Grejen är ju att man senare kan logga faktiska värden och effektförbrukning på t.ex VVB för att se vad det kostar och på så sätt bli medveten och sänka energiåtgången
 
Är VVB fast ansluten eller med stickpropp?
 
För att logga energiförbrukning: http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare Enfasmätare kostar från 259 kr.

En varmvattenberedare varierar normalt inte effekten. Går det för mycket ström så gör det det hela tiden som termostaten är till. Om det inte är en stor varmvattenberedare med två elpatroner förstås. Därför kan du få till en del intressanta mätningar utan att ha loggning av strömmen.
 
Har ni någon jordfelsbrytare på gruppen till vvb?
Att en resitiv last ( vvb ) drar mer ström än uppmärkt är osannolikt. Den enda möjligheten är ett jordfel i värmespiralen. Ett sådant fel kan lösa ut säkringen om jfb saknas. Annars brukar jfb ofta lösa ut före säkringen om det inte är direkt kortslutning.

Glöm inte att mäta spänningen i vvb anslutningen. En felkoppling kan göra att vvb matas med 400 v istället 230 v. Då ökar effekten med 3 gånger och strömmen med 1,73 gånger.
 
Redigerat:
Thomas_Blekinge skrev:
Är VVB fast ansluten eller med stickpropp?
Den är ansluten med stickpropp
 
Avemo skrev:
För att logga energiförbrukning: [länk] Enfasmätare kostar från 259 kr.

En varmvattenberedare varierar normalt inte effekten. Går det för mycket ström så gör det det hela tiden som termostaten är till. Om det inte är en stor varmvattenberedare med två elpatroner förstås. Därför kan du få till en del intressanta mätningar utan att ha loggning av strömmen.
Nej det var just därför jag ville se när säkringen löser ut. Felet borde vara konstant om det är så att VVB tar mer än 2000W
 
Tobbe_3 skrev:
Har ni någon jordfelsbrytare på gruppen till vvb?
Att en resitiv last ( vvb ) drar mer ström än uppmärkt är osannolikt. Den enda möjligheten är ett jordfel i värmespiralen. Ett sådant fel kan lösa ut säkringen om jfb saknas. Annars brukar jfb ofta lösa ut före säkringen om det inte är direkt kortslutning.

Glöm inte att mäta spänningen i vvb anslutningen. En felkoppling kan göra att vvb matas med 400 v istället 230 v. Då ökar effekten med 3 gånger och strömmen med 1,73 gånger.
Jfbr har inte löst ut och som jag skrev innan borde även jordfel vara konstant, om det inte är så att värmen göra att massan av något ökar så pass att man får ett överslag eller liknande, vilket iof inte är helt omöjligt.
 
Som sagt kontrollmät spänningen till VVB, en felkoopling iom att det är en tvåfasgrupp, kan ge att den får en rejäl överspänning.

Som andra varit inne på så drar beredaren troligen inte för mycket ström tillfälligt, utan antingen konstant hela tiden eller inte alls. Så en mätning med en vanlig tångamperemter bör duga om man misstänker för hög strömförbrukning.

OM du har en intermittent kortslutning till den, vilket inte är helt osannolikt, så kommer det troligen inte att synas på ett loggande instrument, kortslutningen löser säkringen innan instrumentet har hunnit logga något.

jag har haft den typen av kortslutning på ett element i vår ugn. Gick att mäta med isolationstestare om man såg till att mäta inom 20s efter att jfb hade löst ut, var lite av utmaning att hinna koppla ur ugnen och koppla bort elementet (rädd att sabba elektronik i ugnen) och koppla in isolationstestaren med 1000V inom tiden innan felet försvann.
 
hempularen skrev:
Som sagt kontrollmät spänningen till VVB, en felkoopling iom att det är en tvåfasgrupp, kan ge att den får en rejäl överspänning.

Som andra varit inne på så drar beredaren troligen inte för mycket ström tillfälligt, utan antingen konstant hela tiden eller inte alls. Så en mätning med en vanlig tångamperemter bör duga om man misstänker för hög strömförbrukning.

OM du har en intermittent kortslutning till den, vilket inte är helt osannolikt, så kommer det troligen inte att synas på ett loggande instrument, kortslutningen löser säkringen innan instrumentet har hunnit logga något.

jag har haft den typen av kortslutning på ett element i vår ugn. Gick att mäta med isolationstestare om man såg till att mäta inom 20s efter att jfb hade löst ut, var lite av utmaning att hinna koppla ur ugnen och koppla bort elementet (rädd att sabba elektronik i ugnen) och koppla in isolationstestaren med 1000V inom tiden innan felet försvann.

Haha! Ja det är nog en utmaning!
Jag kommer definitivt mäta uttaget igen (även om det är föga troligt att det är felkopplat då jag använt andra 230V-maskiner i uttaget samt kontrollmätt tidigare)
Visst finns det risk för att det är en intermittent kortslutning när t.ex elementet blir för varmt
 
Det finns två sätt som en dvärgbrytare kan lösa ut på. Det ena är en magnetspole som löser ut säkringen vid kortslutning. Det ger en omedelbar utlösning av säkringen vid en hög överström. Mellan fem och tio gånger märkströmmen för en dvärgbrytare med C-karakteristik.

Det andra är en bimetall som sakta värms upp av strömmen. Den tar längre tid på sig för att lösa säkringen och den tar längre tid ju lägre överlasten är. Därför kan varmvattenberedaren dra mer ström än säkringens märkström, men säkringen håller ändå. Den hinner kanske inte lösa under den tid det tar innan termostaten att slår ifrån elpatronen. Om du inte använder mycket varmvatten.

Det kan vara sporadisk kortslutning, men det kan även vara en säkring som inte gör vad den skall eller en varmvattenberedare som drar mer ström än den skall. I detta senare fall så kommer den alltid att dra för mycket ström för säkringen, men det är bara när du använder mycket varmvatten som den kommer att lösa.
http://electrical-engineering-porta...b-tripping-characteristics-b-c-d-iec60898.gif
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
När det gäller en VVberedare så är väl iofs. det vanligaste felet att det läckt in vatten i värmepatronen. Då kommer det att finnas en klart mätbar läckström till jord. Storleken kan säkert variera, men efter ett tag så ger det överbealstning av säkringen. Den teorin förutsätter att du inte har jordfelsbrytare på den här gruppen, för den skall bryta långt innan någon krypström mot jord lyckas lösa ut en säkring.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
En kontrollfråga ..
Är gruppen avsäkrad med 10 a automatsäkring?
 
Tobbe_3 skrev:
En kontrollfråga ..
Är gruppen avsäkrad med 10 a automatsäkring?
Den är avsäkrad med C10A automatsäkring
 
Om vi gissar att det inte finns jfb för den här gruppen. Då skulle du kunna prova att köpa en billig portabel jfb, och koppla in i uttaget. Det skulle omgående påvisa om du har en krypström. Men OM du har tillgång till ex. en tångamperemeter så bör du kunna leta ev. läckström med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.