Har planer på att bygga mig ett kallförråd, kanske 24 - 30 kvadrat i storlek. Har tänkt ha stampat grusgolv, ska förvara cyklar, gräsklippare, virke, kläder (kanske behöver separat utrymme innuti) och sådant.

Jag tänkte bygga själv från löst virke och pengar är allt. Jag slipper väl inte undan att köpa grus och ta dit en grävare som gräver bort jorden åt mig, men sen när gruset är ditlagt... vad för grund passar bäst lägga ovanpå?

Har hört ett förslag av min farsa som är att gjuta en relativt grund betongfot och stapla ihåliga lecablock ovanpå och fylla dom med betong också. Så det är väl en möjlighet, andra? Att gjuta en helt platta vore såklart trevligast men det har jag nog inte råd med, känns onödigt också med tanke på vad det ska vara till för.

Skruvpålar tror jag inte så mycket på och jag bor på urberg så det är inte praktiskt.
 
Till allt utom kläder så duger det ju med grus eller plattor.
Till delen för kläder etc, så kanske ett reglat golv på 10m2 med en frostvakt som fukt och värme skydd?
90 el 120mm högt och totalt bygghöjd på kanske 200-250mm över grus blir ju ett lagom trappsteg.

Jag tror på delat utrymme iaf om det är ett tajt ekonomiskt bygge.
Börja med att bygga skalet och tak, när pengar finns byggs ett golv på inre delen och väggar isoleras.
 
Jo jag tänkte något liknande, en intern konstruktion för att avskilja kläderna lite bättre. Det borde inte behövas mycket utrymme till kläderna, några metallrör att hänga dom från, hyllor för mattor. Och ja det kan fixas senare...

Isolering hade jag inte tänkt lägga in, dock har jag funderat om en stor luftsolfångare med självdrag på ena väggen kunde hjälpa med ventilationen.

Jag har ett bra isolerat och uppvärmt garage, mestadels en verkstad, skulle vilja flytta ut virkesförvaringen ur det, samt en massa andra grejer så jag får mera rum där. Börjar bli fullt redan...

Där jag bor kan jag bygga kallförråd upp till 25m2 för 90 euros tillstånd (Finland) eller större med bygglov som är 80 euro + 1e kvadraten.
 
Isoleringen är med för klädförrådet på sikt, så att det inte tillförs fukt.
En mindre avfuktare att ju ta bort behovet av tillskottsvärme, mest att det hålls fuktfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.