Höök skrev:
...
Nu är hela lägenheten klar (till dom som imponerats av det höga tempot - två år tog det) och färdigbilder kommer inom kort!
Grymt snyggt - vilken härlig lägenhet det verkar ha blivit...

Så nu är det snart dags att sälja igen då - och köpa en färdig ? ;)

/K
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
JohanLun: speglarna känns/ser/är helt gedigna, bara du gör proportionerna rätt. Och inte är kolerisk byggvårdspräst. Jag har i alla moment tittat på övriga lägenheters dimensioner och den familj dörrar jag fick tag på. Frästa stycken var standard förr men det hade jag inte utrustning för här.
Entrédörren är vanlig säkerhetsdörr från någon av de större leverantörerna. Kostnadsfråga och att jag ville ha samma utseende som övriga snickerier. En färdig pardörr från t.ex sekelskifte.se kostar runt 45tkr om jag minns rätt, denna runt 20. Jag har breddat yttre sidan av karmen, snickerierna är 12 mm tjocka.
AndersMalmgren: Ja mina marmorskivor i fönstren antar jag var från 60-talet, som en hel del andra ingrepp, taksänkningen m.m.

Nu kommer det lite färdigbilder som före/efter.

44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FÖRE: Från början var det fikarum med pentry här. Vi rev hela väggen för att bygga upp den igen 10 cm åt sidan. Vansinnigt kan tyckas men nödvändigt för att få bättre plats för sängen.

print - _mg_2524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EFTER


R0012323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


R0012391.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FÖRE: Den ursprungliga hallen hade igenmurad ytterdörr och fungerade bara som korridor.

print - _mg_2560.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EFTER: Kompletterat med hatt- och skohylla. Färgerna, och fram för allt ljuset, är betydligt mer dämpat i verkligheten!

Lägger ner för i dag, dålig uppkoppling eller nåt, tar 5 min att ladda in varje bild.
 
  • hall11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mabe542
  • Laddar…
Höök skrev:
[bild]

Bygger bort ett övergivet hörn.

[bild]

[bild]

Och speglar. Limfogskiva i botten, lister och tunn plywood.

[bild]

[bild]

[bild]

Satte in en ny pardörr i entrén.

[bild]

[bild]

[bild]

Börjar bli klart lite här och var.
Vilken typ av list är det du har använt till speglarna här?
 
Fantastiskt inspirerande och lärorikt! (y)
Bara av att titta på dina bilder så får jag en del av orken och renoveringslusten tillbaka. :wow:

Har ett liknade projekt framför mig, även om jag inte riktigt valt det själv. 130 m² lägenhet i andra änden av stan, där interiören förstördes helt när bostadsrättsföreningen skulle åtgärda de genomruttna golv- och takbjälklagen. Vi ska nu efter snart 8 år (inkompetent föreningsstyrelse :banghead: parat med tandlös bostadsrättslag) försöka återställa eländet till beboeligt skick.

Nu ser jag på bild mycket av vad jag själv planerar att göra.
Lägg gärna upp mer detaljbilder. Bilderna på den rundade golvsockeln, fönsterbänken och på arbetet med att sätta speglar på ytterdörrarna var kanon.

Hur har ni resonerat kring kök och badrum och hur ser de ut? Själv har jag bestämt att bygga ett modernt badrum, eftersom faciliteten ändå saknades "vid tiden", men ett platsbyggt kök i äldre stil.

Var köper du förresten torrt och bra virke till snickerierna? Det man hämtar på byggmarknaderna har ju en tendens att inte vara helt formstabilt...
 
Häftigt projekt, hur mycket plussade ni på lägenheten (förutsatt att den är såld)?
 
falkn och Dandro: listen heter dekorationslist eller något sånt, från Bygg-Ole i Nacka. Ca 20 mm hög. Finns i två olika storlekar. (en mindre också.) Känns ganska stor när man står och tummar på den i affären men blir helrätt när den kommer upp. Övrigt finvirke från Fredells, från deras kvistfria och ganska torra A-sortiment till höger i virkeshallen. Limmat och fixerat med dyckertpistol. Jag har inte fler detaljbilder än de jag lagt ut, men bilder på kök och badrum följer.
Tack för de vänliga orden!
namor: Vet ej, lådan med kvitton är inte deklarerad ännu.

Här kommer fler före/efter-bilder.

hall11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FÖRE

hall12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EFTER
Smal mahognylist i frisen i några av rummen.

wc1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FÖRE

wc2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EFTER
Engelskt cementklinker från Byggfabriken. Inte plattsättarens favorit då de ljusa plattorna är känsliga och lätt missfärgas vid fogningen. Löjligt dyr duschvägg fyndades på Fredells med 70% rabatt!

badrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FÖRE
Badrummet som vi ritade 1000 olika varianter av. Sen ritade vi upp finalresultatet på väggarna. Och ändrade igen.

badrum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EFTER

kök1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FÖRE
Jag förstår i efterhand att barnen inte var så förtjusta.

kök2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EFTER
Platsbyggt kök där jag gjorde stommen av limfogskivor i björk och beställde luckor från Söderkök & Luckor i Bagarmossen (5+ till dom). Diskbänk från Landskrona Rostfria och grågrön marmorskiva från Bror Törner.
Radiatorledningarna till höger om fönstret är nog det enda som blev kvar av "det gamla".

kök22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FÖRE

kök23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EFTER
 
ab1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FÖRE
Radiatorrör korsade hela rummet när jag rev ner taket.

ab2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EFTER
Barnrum. Rören nerlagda i golvbjälklaget. "Minns du hur rummet såg ut när vi köpte lägenheten pöjk?" "Jaaaa pappa, kan vi gå på bio nu?"

servgång1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FÖRE
Ännu en ventilationsfylld korridor.

servgång2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EFTER
Serveringsgång med garderober. Sammanlagt 8-9 garderober inbyggda i lägenheten. En dröm för samlaren..

jo1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FÖRE
Rummet bredvid köket.

jo2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EFTER
 
  • fo1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
badtastex
  • Laddar…
Snygga garderober i serveringsgången - är även de platsbyggda? Var kommer luckorna/dörrarna ifrån?
 
fo2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EFTER
Bytte ut pappdörren mot pardörrar från Blocket. Det inre rummet var från början ett förråd, där vi satte in fönster.

vrum1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FÖRE

vrum2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EFTER

vrum11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FÖRE

vrum22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EFTER

Ludvig Hedin.jpg

Slutligen, stadsarkitekt Ludvig Hedin (far till Sven) som ritade huset 1884.

Lätt att drömma sig bort i allt man hittar när man river i gamla hus. Respektingivande spår av hårt arbete där i stort sett allt skett för hand. Tänk att få vara med en enda dag under bygget, sent 1800-tal. Möta arbetarna, se teknikerna och lyssna på diskussionerna. Ljudet av häst och vagn som kom med material, kvinnorna som bar upp allt tegel m.m. m.m.

Nu är lägenheten såld, därav alla tjusiga bilder. Det var ju inte syftet från början men man råder inte alltid över alla omständigheter.
Nu väntar en ny utmaning då vi köpt annan lägenhet och jag hoppas snart kunna återkomma med ny tråd för det projektet - som kommer att ha en helt annan vinkel.

Tack och hej så länge!
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Snygga garderober i serveringsgången - är även de platsbyggda? Var kommer luckorna/dörrarna ifrån?
Allt är platsbyggt i lägenheten. Garderobsdörrarna kommer också från Söderkök & Luckor och dom vill jag rekommendera, bra folk.
 
Har du lite fler bilder från själva garderobsbyggandet? Gör du hålradsystem och hela "faderuttan" till dem eller är det gjort på något annat sätt? Har du lådor innanför dörrarna eller är det bara hyllor?
 
badtastex skrev:
Har du lite fler bilder från själva garderobsbyggandet? Gör du hålradsystem och hela "faderuttan" till dem eller är det gjort på något annat sätt? Har du lådor innanför dörrarna eller är det bara hyllor?
Inga bilder från byggandet men tog dessa nu. Alla garderober ligger i alkover (se planlösningen) så jag har bara satt upp sparringskenor på ursprungsväggen och sedan byggt en vägg utanför detta som jag sen satte dörrarna i. Detta var med i planeringen från början så golvläggaren la frisen utanför garderoben (och fallande innanför). Limträskivor till hyllplan.

R0014350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


R0014349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fyller på med en till spegel också.

R0014348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, Vad går en sådan där garderobsdörr loss på hos Söderkök & luckor?
 
Vet inte. Pengar har inget minne. Jätteskönt.
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.