Kan man inte flytspackla in golvvärmerören ovan bjälklaget? Limma men smältlim först, eller fästa med nånslags klammer och sen bara spackla på?? ::)Det kanske är dyrt men flytspackel? Borde inte det bli jämnare värme på detta sätt oxå? Då borde väl knakningarna i golvet försvinna oxå? Eller är det parketten som knakar ???
 
Flytspackel är dyrt. Tänk på att 2 cm bygger 20 liter per m[sup]2[/sup].
Jag tror (har inte belägg för det men) att det inte är en bra ide heller eftersom det kan bli värmerörelser som gör att det kan spricka.
Om du har träbjälklag att lägga golvvärmen i så är det lätt att fräsa ur för golvvärmen. Värmeplåtar är ett MÅSTE för att få ut värmen.
 
Jag håller precis på med ett projekt där vi gjuter in 20mm Wirsbo golvvärme med värmeplåtar på 22mm golvspån. Gjutmassan är vanlig finbetong som är armerad med putsnät (20x20mm, svetsad, seg). Tjockleken är 31 mm. Tanken är att skapa ett underlag med bra värmespridning för klinker och samtidigt få samma höjd som plankgolvet. Plåtarna ökar värmespridningen markant i sidled.
Alla inblandade parter har godkänt detta ur hållfasthetsynpunkt, men eftersom det inte finns något typgodkännande, kan det inte godkännas (än) som konstruktion. Wirsbo är med och observerar testet.

Än så länge har bara ett "problem" uppstått. Det är svårt att få ut all luft under aluminumplåtarna. Denna luft läcker därför upp i den våta betongen längs ryggarna. Det påverkar dock inte hållfastheten nämnvärt. Klinkerplattorna och ROTfixen kommer ju som topparmering i slutändan.

DSC01702.jpg
DSC01704.jpg
Små Gunnebokrampor användes för att spänna ner nätet.
DSC01727.jpg
DSC01729.jpg
 
Glömde skriva att finbetong kostar en tiondel av vad flytspacklet går på. I mitt var det 4800:- kontra 54.000:-
Finbetong är dessutom starkare än flytspackel med konstruktionen ovan.
 
Intressant som sagts tidigare. Jag undrar om du verkligen behöver plåtarna i denna konstruktion. Om du dessutom ska ha klinker ovanpå är jag nästan "säker" på att du skulle kunna skippa plåten. Värmen sprider sig ändå.
 
Vi upptäckte en väldigt positiv fördel med att montera plåtarna så här. Det gick väldigt snabbt att få rören på plats!
En vinda, farsan som klämde fast rören i plåten, la dem på rätt plats och jag gick efter med nubbpistolen. 40m2 i 3 rum gjordes på 2 timmar!
 
jo jag förstår det..... Men det är ett dyrt sätt att fixa detta lilla aber på.
 
Nja...enligt Wirsbo krävdes minst 70mm gjutning (inkl. rör) för att värmen skall bli jämn. Nu är det bara 31 mm och ligger det bara 10 mm gjutning ovan rör. Den energi som avsätts i materialet genom konvektion utan plåt är högre lokalt runt röret. Med plåten sprids samma energi raskt ut över hela ytan och avsätts därför bättre. Det blir mindre spridning neråt. Jmfr radiator på väggen och golvvärme generellt.
Akademisk skillnad kanske. Vi får se när vi tar IR-bilder på ytan.

Jag förstår din punkt med priset på plåtarna. Normalt betalar jag 70:-/m2. Vilket gör 2.800:- för ytan ifråga.
 
Mycket intressant lösning !
Kul med någon som tänker till !
Fiffigt att lägga plåtarna upp och ned !

Enda svagheten i konstruktionen som jag ser det borde vara just där du har plåtnocken. Men om du nu lagt nocken tvärs golvåsarna har du nog reducerat den svagheten. Vad anser du ?

Hur länge har du tänkt vänta innan ytbeläggning ?

Håll oss informerade !

t i t a n i u m
 
titanium skrev:
Mycket intressant lösning !
Kul med någon som tänker till !
Fiffigt att lägga plåtarna upp och ned !
Hehe... eller som en av farsans 60-åriga rörläggare sa:
- Nej, för i helvete! Då kommer ju värmen att gå neråt! ;D ;D ;D

Enda svagheten i konstruktionen som jag ser det borde vara just där du har plåtnocken. Men om du nu lagt nocken tvärs golvåsarna har du nog reducerat den svagheten. Vad anser du ?
Exakt så är det gjort. Tvärs golvåsarna eller längs golvspånet, hur man nu vill. Det var smidigt att "sikta" med golvspånets skarvar.

Hur länge har du tänkt vänta innan ytbeläggning ?
Tänkte vänta totalt 2 veckor för att se vad som händer med ytan och ev. sprickbildning. Krympsprickning förväntas längs ryggarna, men det påverkar inte hållfastheten.

Håll oss informerade !
Det blir en fullständig rapport. :)
 
Helt klart intressant :)
Har funderat på hur f-n man skulle göra men de finns ju dom som hittar nya vägar.. ;D
Blir kul att följa detta "test"..

Lycka till MVH/André
 
Jag undrar hur det gick sedan...

Var wirsbo nöjda med resultatet?
Hur gjorde du när du skulle bevattna gjutningen?
Hur blev det med sprickbildningen?

Överlag var du nöjd?

//Henrik
 
Sisyfos skrev:
Jag undrar hur det gick sedan...

Var wirsbo nöjda med resultatet?
Hur gjorde du när du skulle bevattna gjutningen?
Hur blev det med sprickbildningen?

Överlag var du nöjd?

//Henrik
Det gick bra. Inga problem med det, alltså.
Wirsbo var inte intresserade, antagligen för att det blev för krångligt att utföra. Läs: orkade inte bry sig.
Jag täckte gjutningen med plast direkt när det stelnat. Vattnade sedan sporadiskt under en veckas tid.
Bara nornala krympssprickor och enstaka några sprickor längs plåtarnas ryggar. Påverkade inte styrkan alls.

Skitnöjd som spara en massa pengar på att inte använda flytspackel! :D
 
Tack för svaret.

Kommer att kopiera din lösning.
Några andra lärdomar du tog med dig från utförandet? Något du skulle gjort annorlunda om du skulle göra det igen?


//Henrik
 
Sisyfos skrev:
Tack för svaret.

Kommer att kopiera din lösning.
Några andra lärdomar du tog med dig från utförandet? Något du skulle gjort annorlunda om du skulle göra det igen?


//Henrik
Det jag skall göra nästa gång är att sätt ordentliga öglor för betongen att förankra i. Öglor som sitter bergfast i golvspånet och ser till att betongen ligger dikt an mot spånet. Jag hade en litet hörn där betongen separerade från spånplattan med någon millmeter. Rädd som jag var för knarr bultade jag fast betongplattan mot spånet med lite PL 400 mellan. Ingen aning om det gjorde någon nytta. Inget knarr eller svaj i golvet i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.