Hej

Om man googlar lite så lär man sig snart att trappor ska ha en viss utformning och vissa samband mellan höjd och djup på steg.

När man har fått grepp om detta och vill börja gå in på detaljer:

Jag bygger mig först ett trapphus som ger plats för ca 90-100 cm bred trappa.
Jag gör vangstycken av 45x95-reglar där jag skruvar därefter dit "trianglar" som blir själva stödet till stegen.

Troligen blir det tre vangstycken, en i varje enda och en på mitten.

Varje steg blir en 45 x 220 + något påbyggt för djupare steg. Kanske 45x(220+45).

Trappan går från garaget upp till en hall, 12 eller 13 steg, jag har inte bestämt mig än.

Hallen blir klinkrad och planen är att klinkra samtliga steg i trappan med samma, något med lite textur som inte blir halt.

Sen har ju alla trappsteg också en nos som då rimligtvis är riktigt ful av 45mm+fix+klinker. Så den är väl i storleksordning 60mm. Kanske klinker där också, eller en plåt eller nåt.


Är det såhär "enkelt" eller gör jag någon rejäl tankevurpa tro?

Tack!

Jag har tittat på följande sidor för att få kunskap och idéer:

http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Trappor/Bygg-trappa-med-klassisk-rytm-45808
http://www.atab-trappan.se/sv/viktiga-matt_r/
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6031
 
Det är inte speciellt svårt att bygga en rak trappa, jag har själv gjort det i vårt hus, jag följde normen för stegdjup och höjd, mätte noga innan och använde sen en laser vid byggandet.

Men att montera klinker på trappsteg av träreglar är jag skeptisk till, jag tvivlar starkt på att alla klinkerplattor kommer att sitta kvar i längden.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Men att montera klinker på trappsteg av träreglar är jag skeptisk till, jag tvivlar starkt på att alla klinkerplattor kommer att sitta kvar i längden.
Instämmer, klinker på trä kommer nog inte att kunna hålla under några som helst omständigheter. Skall vara dött material, en tanke skulle vara att skruv/limma på golvgips på stegen för att sedan sätta klinker i sådant fall. Fortfarande osäkert gällande hållbarhet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Går det verkligen att bygga en rak trappa av regelvirke? Jag tänker mig att man måste använda nedtorkat och sedan hyvlat virke för att det ska bli bra.
 
Mikael_L
Det går nog, men välj fina bitar. En kompis byggde en rak trappa av regelvirke, som höll bra och fint och var rak och så hela tiden i många år.
Den var egentligen en tillfällig lösning mitt i byggtiden, men sen fungerade den så bra att det var kvar i många år innan han orkade ta tag i det.
Han byggde med vangar på sidorna av stegen, och satte fast stegen med plugg av 10mm rundstav och hade alltså borrat med 10mm borr rätt genom vangen och in i steget och sen limmat med PU-lim och slog bara i "pluggen" (rundstaven). Gjorde så med steg efter steg, och när allt lim torkat sågade av staven jäms med vangen och sandpapprade till ytan lite fint.

Jag vill minnas att det också var omöjligt att få den att knarra. :cool:


MEN däremot ställer jag mig tveksam till vang av dimensionen 45x95.
Dubbla den dimensionen, typ.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L
Men Mathias har ju förstås rätt i det han skriver beroende på byggteknik.
Tänker man bygga en trappa där man fräser ut i vangen för en fast, men olimmat tapp eller sink så duger det förstås inte med virke som krymper 5% till vid torkning till inomhustorrt.

Men som kompisen byggde och TS som verkar tänka sätta vangen under stegen så går det nog bra, iaf lika bra som med snickertorrt virke.


Slutligen är ju regelvirke gran eller fur, dvs ganska mjukt, och blir rätt nött i en trapp.
Nu finns det ju gott om furutrappor, men kanske väljer det trapptillverkarna ut lite mer tätringat virke än det vanliga regelvirket.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej och tack för kloka svar.
I mitt fall kommer man gå i denna trappa med skor, endast, så den ska tåla hårda tag, även blöta slaskiga skor, vilket är bakgrunden till klinkertanken.
Men lite gips kanske gör susen, eller om man gjuter en liten kaka för varje steg.

Angående vangens storlek så har den ju iaf vägg på båda sidor som följer den, så den är ju i alla fall inte fribärande. Men den kanske ändå skulle vara grövre.

Edit: mobilens tangentbord ägde mig.
 
Redigerat:
Att det går att bygga en trappa som håller i regelvirke är förstås självklart, det jag ifrågasätter är att man kan få "möbelfinish" på det.

Hela tanken med klinker känns onödigt komplex, dels pga att klinker i trappa är 70-tal, dels för att det är svårt att få det bra på regelvirke.... Jag skulle klä trappan i ek om den var utsatt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I see. Från början tänkte jag gjuta trappan och behålla den grå ruggade ytan. Så möbelfinish har aldrig funnits med i tanken.

Jag levde tyvärr inte på 70-talet och har heller aldrig sett en klinkertrappa så jag kanske seglar iväg i tanken till något man har slutat göra.
:)
 
Eller klä varje steg med våtrumsmatta. Det borde vara ganska enkelt ordnat (enklare än klinker IMHO), och bli tåligt.
 
MathiasS skrev:
Att det går att bygga en trappa som håller i regelvirke är förstås självklart, det jag ifrågasätter är att man kan få "möbelfinish" på det.

Hela tanken med klinker känns onödigt komplex, dels pga att klinker i trappa är 70-tal, dels för att det är svårt att få det bra på regelvirke.... Jag skulle klä trappan i ek om den var utsatt.
Nej, möbelfinish går inte att få. Regelvirke är aldrig så tätvuxet, så det är närapå omöjligt att få till ytfinish, skarvar, infästningar och annat helt exakt. Dock kan man ändå få till en väldigt snygg, men lite annorlunda, trapp med vanligt regelvirke. Dock tror jag att man bör platsbygga trappen, då man slipper mycket finsnickeri.
Jag byggde på så sätt en L-trappa till min lillstuga. Jag blev väldigt nöjd, särskilt om man ser till ekonomi. Det är inte alls möbelfinish, men det blev "liksom en annan stil". Dock borde jag ha låtit virket torka ytterligare någon vecka innan jag satte igång.
 
bakterie skrev:
Eller klä varje steg med våtrumsmatta. Det borde vara ganska enkelt ordnat (enklare än klinker IMHO), och bli tåligt.
Det låter halt och farligt i en trapp där man ibland går med blöta och slaskiga skor.
Jag skulle låtit en mekanisk verkstad eller plåtslagare klippa och bocka plåtar av durkaluminium som man kunde klä reglarna med, det skulle bli både snyggt, starkt och säkert.
 
Gabbe1 skrev:
Det låter halt och farligt i en trapp där man ibland går med blöta och slaskiga skor.
Jag skulle låtit en mekanisk verkstad eller plåtslagare klippa och bocka plåtar av durkaluminium som man kunde klä reglarna med, det skulle bli både snyggt, starkt och säkert.
Eller klistra på sån där "halkskyddstejp" - det borde finnas i större sjok ?
Har sett det i trätrappor i mindre butiker har jag för mig på själva slitytan
/K
 
Intressant...
Jag tänker inte stå på mig i oändlighet, men i min värld är klinker väldigt lockande och med nuvarande kunskap känns det tåligare och snyggare än både trä och matta. Mer omständlig byggnation? Ja, säkert, men det är nog hanterbart.

Jag tänker såhär

- Rak trappa (mellan garage och hall)
- 13 steg
- Byggs i regelvirke
- "Trapphus" = Vangstycken förankras hela vägen efter vägg, inget fribärande
- Trappsteg i form av 45x220 (+ 70x45 för extra djup)
- 100 cm bred, tre vangstycken (fyra om det behövs)
- Man kommer precis alltid gå i trappan med skor, grusigt, blött, repigt, kladdigt. Aldrig utan.
- Klinker i hallen, ev klinker i garage, rimligt (snyggt i vår värld) att klinkra trappan också, typ 300x500mm två i bredd.
- Varje trappsteg får en skiva golvgips mellan trappsteget och klinkerplatta

När jag googlar runt och undersöker lite så är det vanligt att folk är skeptiska mot klinker i trappor (framförallt pga att det är trä). Men jag tänker att det är inga problem att få regeln (trappsteget) stabil. Att få träet att inte röra på sig, det är kanske svårt, men där kommer gipsen in i bilden. Att skära upp 13 lika bitar och limma fast dem lär väl vara gjort på ett par timmar? Att klinkra med två plattor per trappsteg lär väl inte heller vara allt för drygt. Eller så är jag obotlig optimist, jag har trots allt aldrig varken klinkrat eller byggt en trappa. Men jag har gjort det mesta i resten av huset. :)

Jag är ändå mycket tacksam för era kloka ord!
 
Mikael_L
tobbew skrev:
- "Trapphus" = Vangstycken förankras hela vägen efter vägg, inget fribärande
Ja då behövs ingen kraftig dimension.
Jag trodde du tänkte fribärande vangar (åtminstone på en sida), och då hade det krävts lite kralligare dimension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.