Den som kör bergvärme gör det normalt året runt, inte bara när det är kallt, detta eftersom man värmer varmvatten med pumpen också.
 
Mathias, aha det visste jag inte! Då borde man ju ha hört det här tidigare.
 
O
Det borde inte vara en värmepump eller liknande, då dessa inte går dygnet runt.
 
hsd
Kan vara kommunal tryckstegringspump på vattnet
 
Tänkte på att du skrev att det låter fast huset är strömlöst. Har du ryckt ut ingående säkringar då eller bara slagit av på centralen?

Annars skulle det kunna vara så att t.ex. en dräneringspump (i källare eller brunn), kyl/frys, cirkulationspump, värmepump, fjärrvärme etc kan ligga utanför jordfelsbrytare och dylikt och har ström fast man slår av på el-centralen.

Annars: Se om det verkar komma in via vatten/avloppsrör eller är direkt i husets stomme. kanske går att lägga örat mot och lyssna.
 
Odjuret, hur är det med fläktar och värmepumpar, tänker mer på mekanisk ventilation då. Vi har direktverkande el och en frånluftvärmepump som ventilerar och värmer varmvattnet. Ljudet på den apparaten, fläkten då mest antar jag, är väldigt snarlikt det här med undantag av att våran fläkt förstås går kontinuerligt medan det här ljudet som sagt har två eller fler rätt tysta perioder under dygnet. Som det nog märks är jag dåligt insatt i sådant här ;).

Barnrikehuset, vi har stängt av elen i elskåpet på utsidan av huset. All el är avstängd då. Gubbarna som var här och kollade värmepumpen visade oss hur vi skulle göra.

Det är tyst i stommen på huset men jag ska ta och lyssna lite kring rör och avlopp.

Tack alla som skriver, uppskattas mycket!
 
Förstår inte varför många snöat in på värmepump.
Om det är exakta återkommande intervall som TS skriver är det nog något annat.
/M
 
Jag är inte akustiker, men min fru är det, och jag pratade precis lite med henne om detta. Få se om jag kan sammanfatta. Det är lite facktermer jag inte behärskar. :)

Tydligen finns det kameror som kan "filma" ljud (!), ungefär som värmekameror. Med dessa kan man lokalisera källor till buller. Detta är dock svindyrt och görs inte av privatpersoner, utan normalt stora industrier.

Vanliga decibelmätare mäter normalt dBA, vilket tydligen inte funkar så bra på låga frekvenser. Man ska tydligen mäta dBC istället, eller ta bort lågfrekvensfilter på mätaren.

Om ni tror att det är kommunen som bullrar kan ni anmäla klagomål hos kommunens miljökontor. Det är de som har hand om sådana här frågor.

Hon skulle höra lite med kollegor under lunchen också, men hon konstaterade att det kan vara skitsvårt att hitta källan.
 
hsd
Lyssna på inkommande vattenledning
,sätt en stor mejsel mot röret och handtaget mot örat
det kan vara oljud från vattenledningen ,en pump som inte är vibrationsdämpad
 
Redigerat:
Jag tror man ska fundera över närliggande industrier,hamnar med större båtar etc också....kan höras väldigt långt.
 
KristinaRT
Funderar över installationer för el, vatten, avlopp, internet etc. Orsaken är att vi igår gick förbi först ett "elhus" modell halvstort som hummade rejält, och sedan ett litet internet-hus (hör ihop med vår nygrävda fiber) som också surrade.... Finns mer sådant än man tror, insåg jag :)

Om man tänker efter finns det ju olika former av installationer överallt. Att det inte hörts förr kan ju bero på att något precis insallerats, men också att det blivit någon form av obalans i något, eller att det skapas turbulens i vatten eller luft.
 
nino skrev:
prova att sätta tex en skruvmejsel mot en vägg eller mot golvet och lägg örat mot handtaget, det brukar förstärka ljudet, då kanske du kan komma närmare källan.

Ingen som har en borrad brunn i närheten?
Ja, klassiskt med skruvmejsel (y) men som förstärkare ska du ha hörselskydd på dig som du sätter skruvmejseln mot.

(Gammalt maskinistknep från tiden som fartygsmaskinist ;))

Borrad brunn. Precis vad jag tänkte. Det finns möjligen inte någon dränkbar pump i närheten eller takutsugsfläkt där lagret börjar bli kasst.?
 
MathiasS skrev:
Den som kör bergvärme gör det normalt året runt, inte bara när det är kallt, detta eftersom man värmer varmvatten med pumpen också.
Och framförallt så går väl inte en bergvärmepump så många timmar per dygn som det här är frågan om.

Då skulle jag mer kunna tänka mig en luftvärmepump av enklare slag och kanske lite underdimensionerad som står och snurrar och brummar.
Att det är något med värmeproduktion är ju ett tips eftersom det kom när det blev lite kallare.
 
Vi pratade med en akustiker idag (telefonkontakt). Precis som bakterie skriver så sa han att det kan vara oerhört svårt att hitta sådana här problem i villor. I en villa de undersökt hade det i alla fall till slut visat sig att ljudet kom från avloppet. Jag har testat att lyssna med skruvmejsel mot väggar, rör osv utan att kunna höra något, men ska testa igen med hörselkåpor. Tack för tipset!

Akustikern föreslog själv innan vi fört det på tal att bergvärmepumpar skulle kunna orsaka sådana här ljud. Själv är jag ju helt okunnig på det området. Det blir nog så ändå att vi får prata med iaf några av grannarna. Hoppas ingen tar illa upp. Jag tänker mig att om en granne slår av sin anläggning och vi fortfarande hör ljudet så kan man ju utesluta det.

Kristina, vi har faktiskt nygrävd fiber runt omkring vår tomt. Det finns ett nytillkommet "teleskåp" för det, ska gå dit och lyssna. Akustikern sa att om det är ett luftburet ljud så bör man kunna höra det utan svårighet om man kommer tillräckligt nära källan, t ex går förbi huset där problemet är. Vi fick uppfattningen att han nog var lite mer inne på att det kunde komma via marken etc. Han sa att det fanns väldigt många sätt sådana här ljud kan leta sig från ett hus till ett annat via mark, rör mm.

Så fort jag får tillfälle ska jag ta en promenad igen i de närliggande områdena, helst nån sen kväll när det är riktigt tyst.
 
Kan tillägga att idag har ljudet varit lägre. Det hörs fortfarande tydligt men ljudnivån är lägre. Det sänktes vid ca 02.00 förra natten och jag kunde tacksamt få mer sömn än på länge. Vid ca 17.20 "varvade det ned" till den mycket låga, nästan tysta perioden i sedvanlig ordning. Det lär väl komma en nästa "tyst" period vid 23/00-snåret. Jag har börjat försökt tajma mitt sänggående med det, men det är svårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.