Har en husqvarna Kyl/frys där kyldelen börjat krångla. Får ställa termostaten på 5:an för att den skall hålla kylan (runt 5-6 grader) och när jag plockat in/ut saker så tar den lång tid på sig att kyla ner igen.
Evaporatorn blir iskall 3-4 cm från ovankant och 4-5 cm i mitten men håller plusgrader på resten av ytan när kompressorn går. Kan det behövas mer köldmedium och är det lönt att lägga pengarna på reparation ? Går det att lossa på evaporatorn för att se om den behöver rengöras på baksidan ?

Frysdelen funkar perfekt och har bra kapacitet och jämn kyla.

Kan tillägga att displayen blinkar med lite olika frekvens hela tiden, har inte orkat pilla med det då skåpet funkat bra ändå men skall väl ta en dag med mätinstrument och lödkolv, något som haft samma fel och vet vad som orsakar det (Dålig likriktarbrygga ? ).
 
A
Hej
Du har ju ett gammalt termostatskåp från 2004.

Med den symptomen kan du ha en läcka i förångaren men efter tio år kan det lika gärna vara kompressorn.
rengöring bakom påverkar ingenting.
det går på denna typ av skåp att byta det som behövs. men om det är lönt?

med displayen menar du väl visningen för frysen?- dessa kretskort brukar gå sönder men påverkar ej funktionen i övrigt.
 
Jepp, temperaturdisplayen och övriga lysdioder blinkar med lite olika frekvenser, är det lätt att fixa på kretskortet - bara att byta rätt komponent ?
Har lyssnat och känt på kompressorn och den är tyst och går jämnt och fint, så jag skulle tro att det kan vara en läcka, då skåpet i övrigt är i gott skick tycker jag det är synd att slänga ut det - man skall ju ta vara på resurserna i dagens ofta "slit o släng" resonemang. Skall ta och kolla upp hur ofta kylkompressorn går för att kolla om det kanske ändå kan vara den mekaniska termostaten som gett upp.
 
A
Garranterat inte termostaten med den beskrivningen av påisningen på förångaren.
Har du mätt undertrycket?
Annars är det bara gissningar om det är kompressor eller /och läcka!
Går säkert att reparera kretskortet om man har tillräckliga resurser, normalt byter man hela om man ens gör det...

En riktig reparation görs genom att byta förångare och kompressor samt torkfilter.
Bedömd kostnad runt 5.500.- kretskort tillkommer om det finns ens kvar.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.