Real7 skrev:
Vi har laminatgolv på nedervåningen och i barnens två rum på övervåningen, tre olika varianter (tyvärr ) och alla är kalla och hårda. Det är väldigt stor skillnad mot det såpade grangolvet vi har i vårt sovrum, det är så otroligt mycket skönare att gå på. Ett lackat parkettgolv kan nog kännas kallt men inte så otroligt hårt som ett laminat så val av ytbehandling spelar också in. Vårt trägolv är så härligt att gå på så jag har bestämt att målet är oljade eller såpade golv i hela huset.
Ett gran golv är otroligt mycket mjukare än laminat och parket golv av tex ek .
 
Polos skrev:
Låter dom du menar fanergolv ett golv med ett tunt lager faner väldigt likt hur laminat golven ser ut , men är ej parket
Ja, det beror på vad du definierar ordet "parkett".

Även ett slipbart "parkett" golv a´ typ 18-19 mm är ett fanér golv, skillnaden är att fanérskiktet är lite tjockare så att det finns möjlighet att slipa några gånger. ;)

Ett laminatgolv är inte fanér överhuvudtaget utan en plastfolie av ett hårdare slag.
 
Laminat är inte plast. Det är hårt pressad papp/kartong tillsammans med en restprodukt från ättikstillverkning.
Men då det är lika hårt som sten är det kallt.
 
roland53 skrev:
Ja, det beror på vad du definierar ordet "parkett".

Även ett slipbart "parkett" golv a´ typ 18-19 mm är ett fanér golv, skillnaden är att fanérskiktet är lite tjockare så att det finns möjlighet att slipa några gånger. ;)

Ett laminatgolv är inte fanér överhuvudtaget utan en plastfolie av ett hårdare slag.
Du blandar ihop olika golv
 
Polos skrev:
Du blandar ihop olika golv
Utveckla gärna mer, det är klart jag pratar om olika golv nämligen tjockleken. Men i dagligt tal kallas det parkettgolv. Åtminstone i den landsända där jag bor. ;)
 
Fanérgolv
Är normalt uppbyggd i tre skikt: ytskikt av tunt ädelträfanér mellanskikt av hård träfiberskiva (HDF) och baksidesfanér. Ytskiktet är i regel cirka 1 mm tjockt, vilket gör att fanérgolvet inte går att slipa. Detta eftersom man brukar räkna med att cirka 1 mm försvinner vid en slipning. Ett fanérgolv kan inte klassas som ett parkettgolv. Sen finns det parkettgolve/lamellparket våra vanligaste golv, och sen har vi massivt golv samma trä rakt igenom
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det har funnits och finns olika konstruktioner av det som kallas laminatgolv. Vi har ett Pergo från 80-tal som har en annan uppbyggnad av ytskiktet än de som jag lagt de se senaste åren, även beroende av fabrikat.
Det finns 7mm laminatgolv och det finns de som är 10-12 mm. Hur de uppfattas beror på ytstruktur och blanka/halvmatta.
Sedan har vi tunna golv av modellen 1 mm faner som även de har haft olika uppbyggnad. De första Tarkett hade ett pressat skivmaterial spånskivelikande medan Kährs hade en trälamelluppbyggnad av sina LInnesgolv. Tarkett med en papp som spärrskikt och Kährs med faner.
Både har haft en lack på ovansidan.

Så jag vill påstå att man kan inte känna att ett matt 10-12 mm laminatgolv är kallare än ett 7-8 mm fanergolv med lack. Gäller de flesta lackade golv som får en plastliknande yta.
Däremot ett oljat golv med struktur kan ge en helt annan känsla, men även de kan kännas kalla.

Blir golven kalla så är det mera en effekt av tempen i bjälklag eller från platta om man inte har golvvärme. Kan delvis kompenseras av en tjockare "foamskiva" på 2-3 mm.
 
Polos skrev:
Beror på vad det är för golv
Laminat = kallt
Parkett = lite varmare
Massivt furugolv = varmt
Glödande kol = skitvarmt
 
  • Gilla
  • Haha
Oskick och 3 till
  • Laddar…
K
Har ni funderat på Plastmatta? Jag har varit sjukt skeptisk till dessa tidigare och rev ut all plastmatta i vårt förra hus. När vi flyttade in i vårt nuvarande hade förre ägaren precis lagt in nya plastmattor i kök, hall och sovrummen.

Dessa är mjuka, varma och kanon att gå och sitta på. Nu lobbar jag för att vi ska ha plastmattor även i vårt nybygge. Det finns giftfria mattor som fungerar med golvvärme! Med trätryck ser det nästan ut som trägolv, iaf bättre än laminat.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag hade gammal fin päronparkett i mitt förra hus - utom i sovrummet som tidigare varit kök dvs bara undergolv och heltäckningsmatta. Inför försäljningen slipades alla golv och sovrummet fick nytt laminatgolv. Det var en markant skillnad med laminat jämfört med parketten när man tassade barfota. Aldrig mer laminat! ��
 
Ska man uppgradera golvet så gör det rejält. Ut med laminatet och lägg in golvvärme och ett nytt, snyggt golv på det. Golvvärme gör mycket för komforten. Dörrarna fixar du med en snitt med cirkelsågen.

Vill ni ha det varmt och fluffigt utan golvvärme så är textilgolv det bästa valet, utom i kök och badrum.
 
yonna skrev:
Jag hade gammal fin päronparkett i mitt förra hus - utom i sovrummet som tidigare varit kök dvs bara undergolv och heltäckningsmatta. Inför försäljningen slipades alla golv och sovrummet fick nytt laminatgolv. Det var en markant skillnad med laminat jämfört med parketten när man tassade barfota. Aldrig mer laminat! ��
Och jag säger istället, beror helt på fabrikat och struktur men även av underlaget, man måste utgå från det både på laminat, fanergolv, parkett och massiva golv, sedan även hur de är ytbehandlade. Att generalisera blir lite fel, jämförelse äpple och päron. ;)
I fritidshuset har vi lagt ca 80 m2 Pergo laminat deras longplank som är 10 mm och har en yta som kallas silkesmatt, ligger på 2 mm "foamskivor" och isolerad platta med 300 mm cellplast under. Känns ingen skillnad mot våra trägolv i permanenta huset.
Däremot i permanenta huset i källarens hall lagt ett laminatgolv, lite tunnare 8 mm och slät yta, ligger på 2 mm vanlig foam och ingen isolering under betonggolvet. Det golvet känns kallare att gå på än trägolven på övervåningen.
Men även ett 14 mm askgolv i ett sovrum i källaren känns kallare än golven på övervåningen.
På övervåningen har i hallen vi lagt ett nytt laminattgolv, Berry Alloc 10 mm, köket gammal Pergo från 80-tal, men allrum, sovrum, etc, har trägolv. Ingen större skillnad idag. Ingen golvvärme.
Däremot så var hallgolvet kallare tid och det berodde på att det var dåligt isolerat mot ytterväggen i bjälklaget. Med fyllt bjälklag 600 mm mot yttervägg så försvann de problemen. Skulle nog vilja påstå att det är det varmaste golvet idag trots laminat.

Så om man gör mätningar på rum med trä eller laminatgolv med träkärna under samma förutsättningar, med samma struktur, så kommer det inte bli någon temperaturskillnad. Däremot så kommer man att kunna uppfatta att ett blankt golv och utan struktur uppfattas kallare än, än ett matt med ytstruktur trots att de har samma yttemperatur.
Att det tunna ytskiktet som ett laminatgolv har skulle påverka golvets förmåga att ta till sig rumstemperaturen sämre än t.ex. lackskiktet på ett trägolv är inte avgörande för hur man uppfattar golvtemperatur med fötterna.
Skulle det vara så skulle en plastmatta vara det som känns kallast, eller? ;)
 
Allt annat lika så kommer man ändå att uppleva olika golvmaterial som olika varma, inte beroende på att golven är olika varma utan för att de har olika värmeledningsförmåga. Kroppen är alltid varmare än golvets yttemperatur vilket medför ett värmeflöde från fot till golv tills jämvikt uppnås. Foten kyls och man uppfattar golvet som kallt.
Jag upplever iaf skillnaden som tydlig
 
K
AndersS skrev:
Skulle det vara så skulle en plastmatta vara det som känns kallast, eller? ;)
Våra plastmattor har mycket struktur. Dels så är ådringen nedsänkt och sedan har hela ytan ett mycket finmaskigt rutmönster över hela (i princip osynligt, syns bara från sidan mot ljus. Tycker att ytan känns helt ok mot fötterna trots att vi har "kalla" betonggolv (200 mm isolering) under.

Dessutom är mattorna väldigt mjuka vilket gör att det inte är någon katastrof att tappa glas och tallrikar i golvet längre.
 
Svar: ja, oftast.

Om du även tar bort undergolvet (spån?) så kan du ju även lägga ett massivt trägolv direkt på reglarna, eller är det så att ditt undergolv i skälva verket är ett gammalt original massivt trägolv? Isf kan du ju även slipa ner detta. blir ju fel i höjd då också, men åt andra hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.