Jag bor i en bostadsrätt och vill byta toalettstol då den är 15 år gammal och packningarna inte längre håller tätt. Jag såg en bra video här som förklarar hur man göra med limning osv.

Problemet är bara att kaklet under lutar väldigt mycket då det är ett dusch-avlopp på sidan. Jag hoppas kunna rätta till det här i samband med bytet av toalettstolen. Vad gör man då? Kan man lägga kilar upp till en hel cm och sedan fylla på rikligt med silikon?

2015-10-12 19.14.44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Jaupp, plastkilar och sedan fylla med silikon och låt torka i minst ett dygn innan du sätter dig och skiter(y)
 
Y
CGtoilet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:cool:
 
Snailman
Förstår inte riktigt det där med video?

har du hittat en filmsnutt om hur man gör?
 
Att du vill få stolen rakt förstår jag fullt ut men varför byta den för att packningar läcker? Är stolen av något billighetsmärke som det inte finns packningar till eller är det bitar urslagna ur den? Stolen som stod i huset när vi flyttade in va det inga problem med trots att den va 50 år gammal. Bara byta pakningar så rann den inte längre. Nu byttes den ut när vi rev ut allt i det rummet men det va egentligen inget fel på den.
 
Det är en IDO 960e. Säkert en standard stol och jag har bytt ut den plast del som sitter inne i tanken en gång tidigare för flera hundra kr. Och nu 3 år senare så står den och pyser in vatten igen. 50 år sedan kunde man säkert bygga bra toalettstolar, det kan man tydligen inte nu.

Eller ska jag ge det ett försök till? Vad borde jag "olja in" delarna med inuti tanken för att de ska fungera smidigt igen?
 
Du kan använda silikonspray som funkar bra till gummipackningar och smörjning många plastdetaljer. Även glycerin/glycerol är bra till gummipackningarna. Normalt bör de plastdetaljer du bytt ut hålla mycket längre än 3 år.
 
Snailman
chokonanana skrev:
Länken såg rätt ut i inlägget men länkar fel nu ser jag.. det var den här jag hittade:
[länk]
Hoppsan det är visst fixartv. det han gör med avloppet när han monterar stolen tror jag är helgalet, han använder väl samma silicon till stosen som han limmar stolen med, det tror jag är fel, där ska man nog använda glidex, man vill ju inte göra det omöjligt att byta wc stol i framtiden, genom att även limma fast avloppet i stolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.