Hej
Vi har tänkt att öppna upp lite i hallen mot vardagsrum och kök. Vi har tänkt att ta bort garderoben samt att öppna upp väggen som är bärande. Hur gör man detta snyggast? Hur fäster man limträbalk/balk mot murstocken?
DSC_0165.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gjorde ett liknande ingrepp, och stälde då en limträbalk med 5-10 cm distans från murstocken och byggde en gipslåda som "förlängning" av murstocken.
 
Redigerat:
Vad är det för typ av stomme?
 
Det måste vara reglar och spånskiva
 
Jag skulle inte fästa i murstocken utan ha en pelare där, typ 9x9 som limträt vilar på, om murstocken blir väldigt varm skall nog brandisolering vara mellan pelare och stock, alt placera pelare med gips i mellan. stämpa båda sidor innan ni plockar ner väggen.
 
Då blir ni nog tvungna att ställa en kraftig stolpe bredvid murstocken. Mrstocken skall nämligen vara fristående och får inte bära upp träkonstruktioner.
Mellan stolpe och murstock skall det vara ungefär 10 cm luft om det är öppet eller ungefär 10 cm bergull om det är inbyggt med skivor så som arkTecko beskriver.

PS. Jag är inte säker på det exakta minimiavståndet i Sverige men det rör sig om ca. 10 cm. I Finland är 10 cm minimiavstånd men de brukar kunna skilja någon centimeter plus eller minus mellan våra båda länder.
 
Kollade nu eftersom jag kunde lossa baksidan av garderoben och då se hur det är gjort. Det är putsat ut en sockel/stolpe som är 4cm djup sen sitter det två ihopsatta 70x45 där. Kan man använda den till upplaget för balken?
 
Redigerat:
70 x 90 blir det?, om ja, då borde pelaren hålla, det är nog den som bär upp bef vägg.
 
Det stämmer att det blir 70x90
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.