Håller på att byta hela gamla 1 rörsanläggningen till en 2 rörsanläggningen. Har dragit RIR till alla koppel (MMA flex) och kom att tänka på vad som händer när alla termostater stänger på alla element?

Cirkulerar vattnet i någon bypass i kopplet tillbaka till pannan eller behöver jag ta hänsyn till detta i slutet på slingan med en speciell anordning?
 
Om du kör 2 rörsanläggning med tillopp och retur i två olika ledningar skall elementen kopplas parallelt på slingan, dvs du måste ha T-kopplingar vid elementen. Men du har kanske elementen seriekopplade där returen från ett element går till tilloppet i nästa ? Då har du fysiskt sett fortfarande ett 1-rörssystem och kopplet har en bypass som du beskriver. Har du den exakta beteckningen på flexkopplingen ? (VRVM FA eller VRVM FEA ? ).
 
Hos mig så står vattnet stilla om alla termostaterna är stängda. Bortsett från någon handdukstork som inte har termostat. Men jag har fjärrvärmeväxlare.
 
Vad har du för varmeanläggning?

/M
 
En Ctc ecoair luft-vatten värmepump med ecoEl. Radiator pump som snurrar runt vatten som styrs av pannan och tillhörande shunt som styrs av pannan.

Jag tänker att det kan ju inte vara bra om alla elementtermostater stänger av.

Kopplena är MMA FA, och dom är parallellkopplade med två Lk fördelarrör. Ett rör för tillopp och ett rör för retur.
 
Då är det lugnt, vattnet cirkulerar även om du stänger alla termostater, du kan även testa vilken hastighet du behöver ha på cirkulationspumpen, efter byte till tvårörssystem lär du kunna köra med lägre hastighet och ändå få bra värme.
Brukar finnas tre lägen på cirkulationspumpen, börja på det lägsta och se om det funkar.
 
Vaddå, vattnet cirkulerar väl inte i ett tvårör-system om alla termostater är stängda?
Många VP kräver dock att kunna pumpa vatten så där får man inte stänga av allt.

F ö tycker jag det är en mycket bra ide att byta från en-rörs till två-rörs. Att man över huvudtaget installerade enrörs är kriminellt! Hur många timmar som helst har jag pysslat med mitt blandade ett och två-rörs system för att få lite fart på det.
 
Lite blandade svar :)

Jag tänker att det kanske sitter någon ventil i kopplet och när man stänger termostaten och trycket ökar så går vattnet runt liksom för att inte pumpen skall ta skada.

-Gällande byte från 1 till 2 rörs så är jag så glad att jag tog beslutet, vilket skit innan med det gamla systemet + att alla rören låg längs golvet bakom plåtar. Riktigt gräsligt.
 
Jag vet inte om CTC ecoair kör med fast kondensering mot ett batteri som shuntas ut? Någon annan kanske har koll på det? I så fall spelar det mindre roll om radiatorerna stryps ner.

De flesta värmepumpar kör dock med flytande kondensering där energin avsätts direkt mot radiatorkretsen och det är en grundregel att ha ett kontinuerligt flöde med ca 6-7 graders delta.

Håller f ö med om diskussionen om 1 vs 2 rörs system. Grattis till din uppgradering.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.