Vi har en hantverkare som har rivit vårt eternittak och lagt dit ny råspont samt pannor. När vi nu inspekterar viden hittar vi mängder av skärvor och rester av eternitpannor. Är det någon som varit med om samma? Kan j uinte vara ok? Vad har ni isf gjort, vad kan man göra? Kan tillägga att taket är inte helt klart ännu, ingen betalning har utförts..
Tacksam för svar!
Mvh
Annika
 
Ni har anlitat ett företag om jag förstår dej rätt.

Det låter som något har gått väldigt snett.

Att du hittar skärvor, tyder på att de har slagit sönder gamla taketets eternitpannor, man brukar plocka ner eternittak helt för att slippa damspridning....
Det ska absolut inte finnas rester kvar av ert gamla tak.
Jag tror inte rivningen har gått rätt till. frågan är nu hur mycket har omgivningen "smittats" av rivningen.
Hur gick rivningen till ?
hade de skyddskläder?
hur fick de ner eternittaket?
hur lastades avfallet?
hur transporterades avfallet?

Ring till arbetsmiljöverket (se till att du kommer till rätt distrikt) och fråga om de har fått in en anmälan om asbestsanering/rivning på din adress, Fråga även om utförande firma har tillstånd för den typen av jobb.

Det företaget ska ha tillstånd av arbetsmiljöverket för sådan rivning.
Lika väl ska de före arbetet startar skicka in en föranmälan för varje asbest jobb innan det börjar.

här kommer lite fakta från prevent.se


Det räcker inte med tillstånd för rivning. Varje nytt rivningsarbete måste anmälas i förväg till Arbetsmiljöverket.

Anmälan ska ha kommit in senast två dagar innan rivningen påbörjas till Arbetsmiljöverket i det distrikt där arbetet ska utföras.

Anmälan ska göras skriftligt och anmälan ska innehålla
•adressen till rivningsobjektet
•namn och adress till den som har beställt arbetet
•datum för rivningens början och slut
•rivningsarbetets art, omfattning och typ av asbesthaltigt material
•beräknad mängd asbesthaltigt avfall, vem som skall transportera bort avfallet och var slutligt omhändertagande ska ske.

På varje rivningsarbetsplats ska det dessutom finnas dokument som visar
•Arbetsmiljöverkets tillståndsbeslut
•hanterings- och skyddsinstruktioner anpassade till det aktuella rivningsarbetet
•bevis om asbestutbildning för dem som leder och deltar i rivningsarbetet
•intyg om medicinska kontroller för dem som deltar i rivningsarbetet
•uppgifterna som ska ingå i anmälan, se ovan.
 
Redigerat:
Tack för ett jättebra svar! Vi kommer att kontakta arbetsmiljöverket. Fråga är bara vad vi gör efter detta? Vad kan vi ställa för krav på vår entreprenör?
 
Var det en "riktig" firma? Dom som håller på med detta brukar inte slarva så jag anar vad det handlar om i detta fallet.
 
Hej.
Låter allvarligt!
Håller helt med föregående, verkar som om nåt gått riktigt snett utifrån den info som finns i tråden.
Observera dock texten som ligger nedan: OM nu inget annat är sagt så är du/ni byggherre i detta fall då du/ni låtit utföra rivning av detta tak. Därmed bär också ni ansvaret för det hela.
Tänk på detta när ni nu kontaktar AV. Det är ALLVARLIG att riva asbest utan tillstånd.


Som byggherre har man det yttersta ansvaret för att undersöka om det
kan förekomma asbest i en fastighet där man planerar att riva eller
renovera.
Man ska i ett tidigt skede klarlägga om det finns asbesthaltigt
material som kommer att rivas, bearbetas eller hanteras på annat sätt.
Information om vilka byggnadsmaterial som finns i fastigheten kan du
som byggherre hämta från gamla ritningar.
Om du är det minsta
osäker på om ett material innehåller asbest ska alltid ett asbestprov
tas. Provet skickas sedan till ett laboratorium med specialkompetens
för asbestanalys för att klarlägga om materialet innehåller asbest. Den
undersökning som byggherren gör innan byggstart ska dokumenteras
och finnas med som underlag till projektet.
 
Det är byggaren / företaget som ska utföra arbetet som söka söka tillstånd hos AV!

Kravet på byggherre är inte så högt som du skriver när det är en privatperson som är betsällare.
 
Ja, ovanstående gäller väl om man anlitar ett företag.

Men om man som privatperson väljer att utföra jobbet själv på sin egen fastighet så gäller väl inte förut nämnda regler eller hur ?

Detta hjälper ju inte TS men för andra som läser kan en upplysning om skillnaderna på reglerna vara värt att notera eftersom det normalt är svindyrt att anlita ett företag för saneringen på grund av förut nämnda regelverk och restriktioner. :confused:
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Tacksam för alla era svar!
Entrepenören var fullt medveten om eterniten då det står i offert att rivning av eternit ska utföras. Han har även i avtalet hävdat att de har rätt utbildning och tillstånd som krävs.

Känner mig helt villrådig vad jag ska göra nu? Anmäla honom? Vad händer då, kommer han ens att göra klart jobbet då? Och nästa fråga är om man VILL att han ska göra färdigt taket.... Men då vi där utan ett klart tak....
Som sagt villrådig.....

Vänligen
Annika
 
Jag skulle aldrig anmäla honom utan att först prata med honom! Ta en diskussion med han och ta det därifrån du måste ju prata med han innan du anmäler och gör massa andra saker.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
HSP skrev:
Det är byggaren / företaget som ska utföra arbetet som söka söka tillstånd hos AV!

Kravet på byggherre är inte så högt som du skriver när det är en privatperson som är betsällare.
Jag skulle nog inte "leva" på den devisen om AV väljer att gå vidare i ett sånt här ärende.
Såna här "snedsteg" som vi talar om här är ämne för sanktionsavgift men är också ämne för straffrättslig påföljd.
Var ansvaret ligger i ett sånt ärende torde de skolade sia om:wow:
 
Anmäl illa kvickt!
Inget snack och ingen förvarning bara anmäl. Ett seriöst företag skall klara en granskning.

Jag har arbetat åt såna där firmor och vet hur de fungerar. Så länge ingen anmäler fortsätter allting som förr. Till skada för de anställdas hälsa. Om du inte har vidtagit åtgärder i tid har du inte heller någon realistisk chans att någonsin få någon ersättning eller ens att få det uppstädat. Ingen människa kan ju påstå att du får det du betalar för om hela vinden är förpestad med asbest och du själv måste riskera din hälsa när du städar upp efter dem.
Alla blir lidande av att kunder förblindas av ett lågt pris eller önskan att få bygget färdigt i tid och sedan i sin blindhet går med på vad fanskap som helst.

Sätt stopp för den skurken!
 
Redigerat:
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Jag syftade inte på vad man får göra själv (asbestrivning mm).

utan att man som privatperson kan räknas som okunning, och därför kan byggherreansvaret övergå till hantverkaren. hantverkaren som ska genom sin erfarenhet upplysa om det som privatpersonen kanske inte har en aning om.

se texten nedan.

Den som själv utför anläggnings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten, eller låter någon annan utföra det åt sig, är alltid byggherre, vare sig han eller hon själv äger marken eller byggnaden, eller att någon annan gör det. Det kan tillexempel vara den som bygger om sin egen villa, eller den som bygger om köket i sin hyreslägenhet.

Det är alltid byggherren själv som är ansvarig för att arbetet utförs enligt de lagar och föreskrifter som gäller. Byggherren ska se till att kontroller och provning utförs i tillräcklig omfattning, till exempel enligt byggnadsnämndens kontrollplan om sådan finns. Han eller hon ska också se till att arbetet planeras och utförs så att personer och egendom inte skadas, och så att minsta möjliga obehag uppstår för omgivningen. Byggherren är också ansvarig för samordningen mellan olika hantverkare och entreprenörer, om han eller hon anlitar till exempel både en elektriker och en rörinstallatör.

För att underlätta för privatpersoner, som saknar egen erfarenhet eller kunskap som byggherre, finns det därför särskilda avtal som för över huvuddelen av byggherrens ansvar till den hantverkare som man anlitar, eller till byggentreprenören om man bygger till ett hus eller bygger ett nytt. För hantverkstjänster är det ”Hantverksformuläret 09” och för byggentreprenader är det ”Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader ABS 09” (se under ”Bygga / Renovera”) Båda dessa avtal bygger på konsumenttjänstlagen och ger ett förstärkt konsumentskydd för privatpersoner, jämfört med andra entreprenadavtal som vänder sig till professionella byggherrar med egen byggherrekompetens.
 
TS, är det sagt vem som bär byggherreansvar i ert fall?
 
Jag hade inte anmält någonting, det verkar ju finnas risk att det kan sluta med att du som byggherre blir ansvarig för slarvet. Jag hade helt enkelt sagt åt firman att städa ur vinden ordentligt och vädra ordentligt och våttorka så att det inte ligger kvar något asbestdamm där.

Att de slagit sönder eterniten ser jag inte som något större problem, så länge som det inte ligger kvar damm hos er. Att det ska leda till någon kontaminering av omgivningen har jag svårt att tro. Det finns en del asbestfibrer i vanlig luft och har man vädrat ut vinden ordentligt så har ditt asbestdamm uppgått i det allmänna asbestdammet.

Om ni ska ringa till arbetsmiljöverket så se till att vara anonyma.
 
pelpet skrev:
Jag hade inte anmält någonting, det verkar ju finnas risk att det kan sluta med att du som byggherre blir ansvarig för slarvet. Jag hade helt enkelt sagt åt firman att städa ur vinden ordentligt och vädra ordentligt och våttorka så att det inte ligger kvar något asbestdamm där.

Att de slagit sönder eterniten ser jag inte som något större problem, så länge som det inte ligger kvar damm hos er. Att det ska leda till någon kontaminering av omgivningen har jag svårt att tro. Det finns en del asbestfibrer i vanlig luft och har man vädrat ut vinden ordentligt så har ditt asbestdamm uppgått i det allmänna asbestdammet.

Om ni ska ringa till arbetsmiljöverket så se till att vara anonyma.
Fram med dammvippan och vädra lite så blir det bra???
Nu får du nog vässa dig,pelpet!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.