Hej.
Har en fråga som jag inte riktigt vet vart jag ska ställa den och provar därför här. Vi är nyinflyttande i en nybyggd bostadsrätt med ny kyl och frys.
Igår kom vi tillbaka från semestern på 4 veckor och noterade att strömmen till frysen varit avslagen under tiden. Vi hade glömt att lämna strömmen till kylen och frysen vara på!
Till följd så har det runnit ut alla möljiga safter och lagt sig bla under kylen samt även under skyddsplasten och legat mot parketgolvet. Stanken var oerhörd.
Jag bedömer att golvet måste bytas ut och även frysen då jag har svårt att tro attt stanken försvinner.

Jag undrar helt enkelt om jag har rätt till försäkring på detta då det inte handlar om ett stömavbrott eller fel på apparatur utan en olyckshändelse?

Ber gärna om råd hur jag ska tala med f-bolaget om detta?
 
Välkommen till BH!
Nu är detta knappast en försäkringsfråga, om ni inte har tillagt drulleförsäkring i er försäkring.
 
Hej och tack.
Vi har en drulleförsäkring men jag undrar om detta går på den vanliga hemförsäkringen och om jag har rätt till försäkring överhuvudtaget?
 
markligfraga skrev:
Hej och tack.
Vi har en drulleförsäkring men jag undrar om detta går på den vanliga hemförsäkringen och om jag har rätt till försäkring överhuvudtaget?
Tvivlar på att försäkringen täcker det där alls. Tyvärr.

Har en bekant som inför flytt stängde av sitt Side-by-Side med ismaskin men glömde tömma ismaskinen. Följden blev att isen smälte under natten och det var en pöl på golvet när städfirman kom dagen efter. Orolig för att golvet (parkett) tagit skada kontaktade han försäkringsbolaget som gav kalla handen då det var han själv som stängt av skåpet, dvs ingen "plötslig, oväntad händelse". Hade vattnet kommit ut på golvet pga att skåpet gick sönder eller ett långvarigt strömavbrott skulle försäkringen trätt in. Nu klarade sig golvet, det såg helt oskadat ut ett par dagar senare och ingen förhöjd fukthalt kunde mätas.

Av ovanstående exempel antar jag därför att er försäkring inte gäller då det är ni som inte satt på strömmen som är orsaken till skadan. Men allt blir bara spekulation då vi inte har dina försäkringsvillkor och inte jobbar som handläggare på ditt försäkringsbolag...

Lycka till!
 
Ni har inget att förlora på att kontakta försäkringsbolaget och berätta vad som hänt. Antingen ger de kalla handen, eller så får ni ersättning med visst avdrag för självrisk.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det är väl just den här typen av misstag som drulle (kallas ibland för allrisk) försäkringen skall täcka. Lusläs försäkringsvillkoren.

Jag blir lite nyfiken på hur det var möjligt att glömma lämna strömmen på? Eller stängde ni av huvudströmbrytaren för hela lägenheten?
 
hempularen skrev:
Det är väl just den här typen av misstag som drulle (kallas ibland för allrisk) försäkringen skall täcka. Lusläs försäkringsvillkoren.

Jag blir lite nyfiken på hur det var möjligt att glömma lämna strömmen på? Eller stängde ni av huvudströmbrytaren för hela lägenheten?
Låter som det ja, lite väl (o)seriöst sätt att spara ström.
 
hempularen skrev:
Det är väl just den här typen av misstag som drulle (kallas ibland för allrisk) försäkringen skall täcka. Lusläs försäkringsvillkoren.
Kallas väl alltid allrisk..?

Tror dock fortfarande att det ska vara det bolagen kallar "plötslig, oförutsedd händelse". Skillnaden är väl att allrisktillägget tar sådant som inte bara är relaterat till bostaden, så som tappade mobiler mm.
 
D
Stringfellow Hawke skrev:
Låter som det ja, lite väl (o)seriöst sätt att spara ström.
Kanske som en säkerhetsåtgärd? Jag bröt strömmen när vi skulle lämnade huset 1.5 år (med korta besök däremellan). Glömde dock inte att tömma kyl/frys först.

Är tveksam till att allrisk-försäkringen skulle ta en sådan här skada. Även allrisk brukar ju ha någon form av krav på plötslig/oförutsedd händelse också. Kan dock vara idé att tala med försäkringsbolaget då de ofta (i alla fall vid mindre skador?) tolkar sina egna villkor lite generöst.
 
Fairlane
Jag har hört folk som stänger av vatten när de är bortresta en längre period, men inte elen. Nu var ju detta en lägenhet (?) så då är det väl inte samma problem, bortsett från kyl/frys då, men i ett hus vill man väl ha lite värme, så elen bör man väl inte stänga av?!
 
D
Hushållselen och fastighetselen går inte på samma central här.
 
Van från hur mamma och pappa alltid gjorde så drar jag alltid ur alla inkopplade maskiner när vi reser bort. Ibland bryter jag strömmen till spisen - men att bryta strömmen via huvudbrytaren kan ju (som synes) få lite oförutsedda konsekvenser.

Men som sagt - kontakta försäkringsbolaget!
 
Jag är ganska säker på att försäkringen (allrisk) hade täckt det om ni kommit åt den gruppen av misstag när ni slog av någon annan del i elskåpet. Lite osäker när ni faktisk avsåg att stänga av strömmen...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
D09
sir_erken skrev:
Jag är ganska säker på att försäkringen (allrisk) hade täckt det om ni kommit åt den gruppen av misstag när ni slog av någon annan del i elskåpet. Lite osäker när ni faktisk avsåg att stänga av strömmen...
Jag råkade dra ur fel sladd ( värmefläkten ) under byggtiden vilket medförd att färg för många tusenlappar frös sönder.

Det gick på drullen.
 
markligfraga skrev:
Ber gärna om råd hur jag ska tala med f-bolaget om detta?
Så, hur gick det? Vad sade försäkringsbolaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.