Den ständiga frågan.

Både laminat och parkett består ju av trä, skillnaden är att parkett har några mm slityta av äkta trä istället för ett fotografiskt tryck.

Jag har ett 22mm underlagsgolv som ligger på en 195-isolerad regelstomme, torpargrund.
Idag är det laminatgolv på 2mm foam i hela huset (lagt 1994, fortfarande fint), alla dörrar i huset är anpassade efter laminathöjd.

Tjejen tjatar om "riktigt trägolv" i sovrummet som är under renovering, men jag är tveksam om det är värt allt jobb att bli tvungen att höja hela dörren för att få in ett 14mm parkettgolv.

Argumentet att parkett är slipbart, det biter inte på mig. Jag tror aldrig det kommer att slipas om, snarare bytas ut om det blir fult.

Det enda argumentet som skulle funka är om golven känns *märkbart* varmare och "mjukare" att gå på.

Men kan några mm äkta trä på toppen verkligen göra sån skillnad?
Jag har svårt att tro det, men motbevisas gärna.
 
Johan H skrev:
Den ständiga frågan.

Både laminat och parkett består ju av trä, skillnaden är att parkett har några mm slityta av äkta trä istället för ett fotografiskt tryck.

Jag har ett 22mm underlagsgolv som ligger på en 195-isolerad regelstomme, torpargrund.
Idag är det laminatgolv på 2mm foam i hela huset (lagt 1994, fortfarande fint), alla dörrar i huset är anpassade efter laminathöjd.

Tjejen tjatar om "riktigt trägolv" i sovrummet som är under renovering, men jag är tveksam om det är värt allt jobb att bli tvungen att höja hela dörren för att få in ett 14mm parkettgolv.
Nej laminat består inte av trä utan av fiber och ett plastskikt.
Känslan blir kallare pga av plasskiktet och tråkigare pga av enahanda onaturligt återkommande mönster.

Parkett behöver inte vara 14 mm. Det finns parkett som är 7-8 mm men då inte slipbart . Detta är kanske ett alternativ som prismässigt är närmare laminatgolvet men ändå ett "trägolv".
 
Det är stor skillnad i upplevd värme. Särskilt med ett oljat trägolv.
 
Skillnaden skulle möjligen vara om laminatgolvet leder värme märkbart bättre. I och för sig inte otroligt, men jag är tveksam till att det skulle bli en stor skillnad. Lite kanske. Trägolv kan också vara kalla.

Men varför skulle du bli tvungen att höja dörren? Skall du lägga in parkett så tar du väl bort befintligt laminatgolv först? För egen del tycker jag att parkett är snyggare än laminat och skulle kunna byta därför, men märkbart varmare skulle jag inte räkna med att det blir.
 
Jag fick för mig att både laminat och parkett hade kärna av HDF.

Utbudet av parkett som är tunnare än 14 mm verkar klart begränsat, Byggmax tex har bara en variant tunnare än 14 och den är 10 mm.

Är det nödvändigt med foam under parkett? Det skulle minska höjden om man kunde skippa den..
 
Redigerat:
Avemo skrev:
Men varför skulle du bli tvungen att höja dörren? Skall du lägga in parkett så tar du väl bort befintligt laminatgolv först? För egen del tycker jag att parkett är snyggare än laminat och skulle kunna byta därför, men märkbart varmare skulle jag inte räkna med att det blir.
Tröskeln på dörren är monterad mot undergolvet, trösklen är bara 13 mm hög.
Så foam + 14 mm parkett så går det inte att öppna dörren.
 
Avemo skrev:
Skillnaden skulle möjligen vara om laminatgolvet leder värme märkbart bättre. I och för sig inte otroligt, men jag är tveksam till att det skulle bli en stor skillnad. Lite kanske. Trägolv kan också vara kalla.
Det är så jag tänker... Golvet i det hus mina föräldrar bodde i hade massivt furugolv, det upplevde jag inte som varken varmare eller skönare att gå på.
 
Jag har bytt ut ett par laminatgolv till parkett, och jag tycker helt klart det blir begagligare att gå på. Känns varmare också, men det kanske är inbillning.
 
Johan H skrev:
Är det nödvändigt med foam under parkett? Det skulle minska höjden om man kunde skippa den..
Foam kan du skippa, men du kan då riskera klapperljud när du går på golvet. Men det kan du kanske leva med.

För övrigt bör man lägga foam även under laminatgolv om man inte köper de typer som har "inbyggd" foam på baksidan.
 
Johan H skrev:
Jag fick för mig att både laminat och parkett hade kärna av HDF.

Utbudet av parkett som är tunnare än 14 mm verkar klart begränsat, Byggmax tex har bara en variant tunnare än 14 och den är 10 mm.
Känns har 7 mm = Linnea serien;)
 
Vi har laminatgolv på nedervåningen och i barnens två rum på övervåningen, tre olika varianter (tyvärr ) och alla är kalla och hårda. Det är väldigt stor skillnad mot det såpade grangolvet vi har i vårt sovrum, det är så otroligt mycket skönare att gå på. Ett lackat parkettgolv kan nog kännas kallt men inte så otroligt hårt som ett laminat så val av ytbehandling spelar också in. Vårt trägolv är så härligt att gå på så jag har bestämt att målet är oljade eller såpade golv i hela huset.
 
T
roland53 skrev:
Känns har 7 mm = Linnea serien;)
KÄHRS heter det;)

TS: Annars kan du ju bara kapa dörrbladet några mm om du hade lagt in vanlig parkett (14mm).
 
Svar på frågan: Ja
 
Nils82 skrev:
Svar på frågan: Ja
Beror på vad det är för golv
 
roland53 skrev:
Känns har 7 mm = Linnea serien;)
Låter dom du menar fanergolv ett golv med ett tunt lager faner väldigt likt hur laminat golven ser ut , men är ej parket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.