Jag är påväg att köpa ett Myresjöhus och fick i dag en kontraktssida som skall undertecknas.

Under punkt 5 står där följande:
"Vid försening av entreprenaden är beställaren ej berättigad att erhålla vite utan har endast rätt till skadestånd enligt ABS 95 kap 5."

Någon som har lyckats få igenom vitekrav mot husföretaget?
Jag köper inte en produkt för 1,6 Mkr + underentreprander och kan inget annat göra än att vänta ut deras eventuella förseningar.

Någon åsikt om detta?

/Magnus
 
Om kontraktet gäller entreprenaden så tycker jag inte att du ska acceptera det. Vi hade ett vite på 3000:- per vecka. Många skriver det som en procentsats av entreprenaden per vecka. Jag vet i och för sig inte om principen är en annan i fallet att husleverantören även svarar för entreprenaden, vi hade ett kontrakt med husfirman och ett med säljaren/entreprenören.
 
Så mycket som vi har strulat för att få ersättning för vår försening... så mitt råd är: Stå på dig och få in en summa eller procentsats i kontraktet.
 
Jag anser, av erfarenhet, att det är säkrare att få täckning för kostnader vid försening om man avtalar om skadestånd.
Du får då ersättning för Dina direkta extra kostnader som t.ex. kan vara extra flyttkostnader, merkostnader för hyra m.m. Se bara till att du har kvitto på alla utlägg.
Även huvudregeln i ABS 95 innebär skadestånd.

Viktigast är dock att man håller kontakt med entreprenören under entreprenadtiden för att följa upp att tidplanen följs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.