Jag har tänkt att byta fönster i vår på mitt AB Svenska Trähus från 1969. Nu har det uppstått lite huvudbry. Jag har demonterat smygar och lister i ett fönster. De vertikala karmstyckena sitter inspända mellan reglarna. Frågan är om de ingår i den bärande konstruktionen. Virket som sitter till höger om plywooden (se bild) kan knappast vara en grov regel, då den sviktar om man trycker på den. Dessa fönster är av storleken 12x13.
IMG_1536.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan har jag vardagsrummet. Där är det 4st 9x16 som sitter tätt ihop, så det får ej plats reglar emellan dem. Se bild: IMG_1537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativet jag har är att montera nya fönster på samma sätt, eller bygga om huset (då får det vara). Jag har även hittat ett annat alternativ. Det är att köpa "Maximal Fönster Compact", som är aluminiumfönster man sätter in i befintliga karmar. Någon som köpt dessa? http://www.maximalfonster.se/
 
  • IMG_1531.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har demonterat foder mellan två fönster i vardagsrum. Det sitter plywood monterat på fönsterkarmarna.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har bytt ett sådant parti då satte jag en regel mellan varje fönster. Jag bytte till fasta fönster och lastade även ner på fönsterkarm. Jag tog bort ett fönster satte dit ett nytt lastade ner tog bort nästa satte dit regel och fönster också vidare så att jag inte behövde stämpa upp.
 
  • Gilla
per_mikkola
  • Laddar…
Ok. Tack. Tror att det är bärande i de andra rummen också, det bredaste fönstret är 1,5m. Övriga är 1,2m. Borde väl knappast sacka där när jag demonterar? Frågan är om garantier på fönster gäller om man belastar dem. Har skickat offertförfrågan på Maximal Fönster. Får se vad det blir för pris. Annars kanske jag kör din metod.
 
Jag har några ritningar på huset, men det framgår ej riktigt hur konstruktionen vid fönstren är gjord. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.