Finns det någon kunnig person här som skulle kunna svara på denna fråga skulle jag bli glad :)

Villa från 1921 med tegeltak (brutet tak), taket ska bytas ut inom några år då det är välbehövligt. Vi ska montera en braskamin och sotaren ska komma och kolla rökkanalen.

Problemet är att det ligger en gammal takstege som förvisso är i gott skick men till min förvåning märkte jag att den enda infästningen på den är en nockkrok.

Hur kan jag infästa denna så att den blir godkänd av sotaren? Tänkte lösa detta innan hans besök och påpekande.

Alternativet till att komma upp på taket är att ställa en stege på balkongen och klättra upp på den plana (en liten utbyggnad) delen där taket lutar minimalt och gå upp till skorstenen, har gjort detta många gånger, men det är väl inte godkänt gissar jag :)

Tar tacksamt emot tips på infästningslösningar till en gammal stege :)
 
Ska de vara godkänt måste stegen vara byltad ner i taket.
 
johan ivarsson skrev:
Ska de vara godkänt måste stegen vara byltad ner i taket.
Finns det några slags skenor som är färdigvinklade som passar ner under takpannorna? Infästningen på själva stegen får man väl smida ihop själv antar jag?
 
Kan det vara ett alternativ att hyra in en skylift för en dag? Tänker att det kan bli mycket jobb för att sotaren ska komma upp en enda gång.
 
johan ivarsson skrev:
Det finns fästen men inget som är tänkt till det du vill ha de till. Sotaren måste ju godkänt lösningen och han kan vägra egenlösningar om han vill.

Varför inte köpa nys steg och hänga på läkten?
[länk]

taksäkerhet lite om du vill läsa:
[länk]
Hade varit enkelt och smidigt men det verkar bara vara godkänt om fasaden är max 4 meter hög?
 
Upp till 5 m från takkant till mark är tak steg med steg från mark godkjänt.
 
Ja, då skulle det ju kunna fungera förutom att det lutar mer än 45 grader på en del av taket i och med att det är brutet tak...
 
Kan få godkänt ändå av sotaren det bästa är att alltid höra med sotaren så blir det rätt från början.
 
Jag fick godkänt genom att använda spikband och fästa stegen till taket med.
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Jag fick godkänt genom att använda spikband och fästa stegen till taket med.
Saken är ju den att det lär hålla bättre än taksteg som sitter fast i en halvröten läkt... Drog du bara ner dem under tegelpannorna, skruvade du i taket eller läkten? Hur många satte du? Känns som det vore bättre med en riktig lösning efter att taket är bytt istället...
 
Jag skruvade i takstolarna då jag också har halvdålig läkt som ska bytas inom ett par år. Drog ett band på var sida av stegen över nock och likadant halvvägs upp på stegen.
 
Lyfter en jättegammal tråd. Har en äldre takstege och vid brandinspektion (dvs sotarens inspektion) så tyckte sotaren att jag skulle fästa stegen och plattform/gångbord vid skorsten med tex spikband.

Nu var jag upp på taket och på stegen, det är ett gammalt hus som ju då blir ganska högt (1.5plan men nästan 3m i takhöjd och ca 2m på vinden samt sluttningstomt så åt ena hållet lär det vara drygt 10m från nock till mark) och ska man själv kunna gå upp och fixa en tegelpanna eller liknande så känns det som man vill ha en sele / fallskydd med bra infästning.

Vilken typ av spikband? Rostfritt? Dimension? Räcker det spika/skruva i råspont eller bör man lägga en regel på insidan och ta typ franskskruv?

Förslag på fästpunkt för fallskydd? Slinga runt skorstenen? Försöka montera något genom taket?
Tex sådan? https://www.hewallsafety.se/product/forankringsslinga-branta-tak-en795 eller https://www.stegcentralen.se/sv/artiklar/weland-stal-livlinefaste-for-betong_tegel-tak.html

(fallskyddsfästpunkt var INTE ett krav från sotaren utan nåt som jag själv skulle vilja ha)

Gäller ju att det man monterar inte blir en falsk säkerhet... och att taket håller tätt...

Tips, ideer, bilder?
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.