Hej!

Kökstaket ska målas - men där är en massa infällda takspots, uppsatta av förra ägaren. Hur hanterar man dem bäst vid takmålning? De är av en konstruktion med en fjäder som håller fast dem mot tak-gipsskivans ovansida. Jag kan med andra ord dra ut dem en 5-6 cm, men sen bottnar fjädern och det tar stopp. Jag kan inte omedelbart se hur jag skulle kunna få loss dem. Jag förstår faktiskt heller inte hur de kunnat monteras... fjädern är ganska lång.

Så vad finns det för råd och erfarenheter?

1. mål runt dem? (känns inte snyggt)

2. dra ut dem med nån slags distansgrej så man kan måla medan de sitter i men inte kloss mot gipsskivan - hur skulle det gå till?

3. ta ner dem - hur gör man det?

Alla råd mottages tacksamt!

Bild fixas om det hjälper men jag vet faktiskt inte hur jag skulle kunna fota så det blir till nytta...

Magnus
 
E
Bäst och lättast är att ta ner spottarna. För att göra det så börjar du precis som du har gjort, men när det tar stopp så klämmer du ihop fjädrarna inåt mot mitten av armaturen, då borde de släppa från hålets kant.
 
Okej. Har du nåt tips på hur jag klämmer ihop dem då? trångt för fingrar där....

Magnus
 
E
Dra ner en av spottarna och lägg upp bild på hur den ser ut, det kanske inte är den konstruktionen jag tänker på.
 
Jag lyckades....:) Bara dra den nedåt funkade, men jag fick dra hårdare än jag först vågade. Stort tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.