Hej alla!

Bor i ett oisolerat 30 tals hus med två våningar med oinredd källare. Har en luft vatten anläggning, bosch cc 160/ ehp 6 från 2008. Främst gamla panelradiatorer från byggnadsåret förutom på övervåningen där det efter en renovering(en gammal radiator kvar)dragits nya värmrör och radiatorer.

Nu till mitt eländiga problem.
Framledning temp 40 grader. Alla radiatorer på nedervåningen plus det första på övervåningen(enda gamla)blir hyfsat jämnt varma, alltså inte någon större skillnad på spridningen på själva radiatorerna. Sen när jag känner efter på den första av de nya radiatorerna, alltså den andra på slingan(övervåning)så är den lite varm och ojämn, kall nere och lite varm uppe.. alla andra i slingan(3st) är kalla.

Detta har jag gjort:
1/Har ökat trycket på cirkpumpen till 2,5
2/Har kontrollerat att cirkpumpen för radiatorerna. Den främre pumpen av de två som sitter längst ned i elpannan. Den står på läge 3. Har även kontrollerat att alla termostater på samtliga element är öppna maximalt.
3/Har också letat efter reglerskruvar på elementkopplen som gör att cirkulationen över elementeten är strypta, men sådana verkar det inte finnas.
4/Alla radiatorer är luftade, så även beredaren.


Problemen återstår alltså. Värmen kommer upp till ett av elementen plus lite halvt som halvt i den andra. Värmepumpen spottar ut varmvatten men returen till pannan är nästintill lika varm, sjukt jäkla irriterande å det känns som det är dåligt för både panna och plånbok.

Lite info från i morse:
T1 44
Värmesystemet start 38,4
Värmesystemets stopp 44,1
T2 utetemp -3,3
T3 varmvatten 54,4
Varmvatten start 52
Extra varmvatten 60
Varmvatten spets 65
T6 kompressor temperatur 67,5
T8 värmebörare ut 42,2
T9 värmebörare in 41,4
T10 kondensor 41,8
T11 köldmedie 2,9
T12 luftremp -1,9

Håller på att bli smått tokig, fixar inte att frysa en vinter till. (Bara bott i huset i ett år)

Tacksam för alla svar och tack för ett fantastiskt forum.

/Jens
 
Det låter som om att det är ett ett-rörsystem på övervåningen men elementen (kopplen) är ställda för två-rörsystem.
 
Har du samma temperatur ut och in och cirkpumpen fungerar så har du "kortslutning" någon stans i systemet. Det är troligen ett element (eller flera) som borde strypas in för allt varmvatten passerar rakt igenom element och tillbaka till VP.
Leta efter element som är lika varmt i över som underkant och stäng/stryp det så får du flöde över dom andra.
 
Hej demmpa!

Tack för ditt svar. Jag är helt färsk på detta område. Går det på ett enkelt sätt reda ut om det är det som är problemet?

Här kommer bilder.
Bild nr 1 är på den varma radiatorn(första i raden på övervåning)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild nr 2 är den radiator som kommer efter som bara är lite varm

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack igen!
 
Tack Elmont!
Dum fråga kanske men Så det är termostaterna då som jag använder för att justera flödet?
 
Dom nya är tvårörskopplade, dom gamla är antagligen (99,9%) det också.
 
D
Blir de nya radiatorerna varma om du stänger av det gamla (på övervåningen)? De nya radiatorerna stryper du genom det grå plastlocket samt att det finns en strypning under locket på returventilen. Har du kollat så att dessa inte är strypta?
 
Hej Diy_freak!
Sjysst att du svarar. De gråa locken är bara pågängade en anning för utseendets skull. Men för säkerhetsskull skall de genast bort. Har också kollat returventilerna, de är öppna. Stängde precis av den gamla radiator. Avvaktar med spänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.