Jag har ett par snickare hos mig på löpande räkning som sätter in fönster.
De har satt ca 2/3 och jag har nu sett att det är så dåligt gjort att de troligtvis kommer behöva ta ner alla och börja om från början.
Frågan är då hur det blir med debiteringen. Vilka timmar ska jag betala?
Om de tar ned allt känns det som att man kan starta om klockan på noll (dvs jag betalar inget av det arbete som gjorts hittills och inte heller demonteringen). Men om de kommer på ett sätt att lösa problemet utan att göra om allting betalar jag väl de timmar det tagit att sätta in fönstren men inte de timmar det tar att rätta till?
Finns det någon form av praxis för hur det funkar med löpande räkning och fel i entreprenaden?

En annan aspekt är ju att jag egentligen inte vill att de gör jobbet alls. Det har ju visat att de inte kan montera fönster så varför ska jag ge dem en chans till? Jag skulle vilja att de tar ner allt och så låter jag nån annan (jag själv kanske) göra jobbet. Vi har avtal på att de ska montera fönstren så jag antar att jag begår avtalsbrott om jag inte låter dem göra det men vad innebär det i praktiken?

Lite input vore fint :)
 
S
11198-1263950539-69873955db6d4717415ce667f3b0d2b8.gif

I övrigt så har dom (tyvärr i detta fall) rätt att försöka åtgära problemen dom skapat. Du har i sin tur rätt att hålla inne med betalningen för den del du bestrider.
 
Frågan om ev. avtalsbrott är lite kinkig. Du får nog räkna med att firman i så fall driver att får betalt minst för det arbete som hittils är nedlagt. Men i princip kan de nog kräva full betalning för vad de uppskattar att arbetet skulle kosta till färdigställande.
 
Vilken idiot som helst kan sätta in ett fönster. Rekordet för mig med hjälp av hyggligt händig beställare är 21 fönster på en arbetsdag. Så dina snickare kan inte rimligen ha varit där mer än en dag. Betala för den dagen och säg att du ringer upp om du behöver mer hjälp. Glöm sedan bort dem och hyr ngn med referenser som gör klart, eller gör klart själv, då du uppenbarligen vet när det är fel.

En process vet man aldrig hur den slutar. Den kommer att infektera ditt liv under tiden den pågår. Var glad för att du inte hede klåparna där på fast pris. Nu kan du ju bli av med dem på en gång.

Mvh / Findus
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Avtalsbrott kan det bli om det finns ett ifyllt hantverksformulär med beskrivning av projektet och rutorna för debitering enligt löpande räkning ifyllda.
Det kan vara ett felslut från min sida men jag har svårt att tro att killar som inte kan sätta in fönster besvärar sig med att trycka på kunder dokument som tvingar dem att leverera kvalificerade tjänster. Den rimliga arbetstiden för att montera, dreva, sala, fodra och beslå två fönster har de redan förbrukat på en arbetsdag. Beställaren har starkast ställning hur man än räknar. Det är bara inte värt att bråka om. Den personliga kostnaden för att driva ett gräl ända till slutet är större än de futtiga tusenlappar det går att komma undan. Glid ur, lär och gör rätt är bättre.
mvh / Findus
 
Fönstren monteras med expanderande fogband och som synes har det inte gått så bra för dem... Alla hörn ser ut så här och vissa skarvar är öppna så som det ser ut här.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är i ett nybygge så det är verkligen bara montage och inga salningar eller foder eller annat än. Jag trodde att de skulle sätta alla 8 småfönster på en dag och skjutdörrspartierna på en-två dagar. Det har tagit två dagar för dem att sätta småfönstren...

Det tokiga är att det är en seriös firma med bra rykte i trakten (och vi har fyllt i hantverksformuläret) men de här gubbarna är inhyrda från jag vet inte var. Ena riktiga pajsare är det i alla fall...

Jag ska ringa han jag köpt detta av imorgon men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det...
 
S
Hur har det gått?
 
weyk skrev:
Fönstren monteras med expanderande fogband och som synes har det inte gått så bra för dem... Alla hörn ser ut så här och vissa skarvar är öppna så som det ser ut här.

[bild]

Det är i ett nybygge så det är verkligen bara montage och inga salningar eller foder eller annat än. Jag trodde att de skulle sätta alla 8 småfönster på en dag och skjutdörrspartierna på en-två dagar. Det har tagit två dagar för dem att sätta småfönstren...

Det tokiga är att det är en seriös firma med bra rykte i trakten (och vi har fyllt i hantverksformuläret) men de här gubbarna är inhyrda från jag vet inte var. Ena riktiga pajsare är det i alla fall...

Jag ska ringa han jag köpt detta av imorgon men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det...
Du menar väl inte att snickarna ska ta ner allt och börja om, för dessa små springor i fogbandet?
Det måste väl finnas större fel, eftersom du är så missnöjd.

Däremot kan jag hålla med om att 2 dagar för 8 fönster låter mycket.
 
Har dom hållt på med fönstren hela tiden eller gör dom andra saker i huset med? Är det två fullbetalda snickare?
Expanderande fogband? tycker det ser ut som bottningslist.... I med drevning och fog? Kanske har fel.
 
Vi anlitade en lokal snickare i somras, eftersom min axel hindrar mig själv att arbeta med tunga lyft. En gnällröv (svensk) och två mkt duktiga polacker bytte sex stora fönster inkl utvändig plåtning, tätning och drevning. Mkt bra utfört på två dagar, kostade 9 ksek efter rot. Vi är väldigt nöjda.
 
Nej det kanske var lite överdrivet att säga att de skulle ta ner allt o börja om. De har satt i extrabitar av fogband för att täta i hörnen så det duger väl.
Men ja, det är fler fel.
De har inte följt montageanvisningarna så dörren till den franska balkongen har för få infästningar vilket gör att produktgarantin har utgått. I ett fönster tar bågen i karmen så det knappt går att stänga. Ett fönster sitter en cm för långt ut i stommen. Samtliga karmar är skadade.
Detta och ineffektiviteten i arbetet gjorde mig förbannad.
Jag ringde men fick inget svar så jag skrev ett långt mail istället. Fick faktiskt ett ganska trevligt svar tillbaka; han skulle åka ut och titta idag under dagen och bilda sig en uppfattning men jag har inte hört nåt efter det.
De var lediga idag men ska komma tillbaka imorgon för att montera skjutdörrspartier. Undrar hur det ska gå...
 
Hoppas det löser sig, det låter inget vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.