Jodå, allt har gått bra. Lånade sugkoppar hos lokala glasmästaren för en påse bullar och så var glasen bytta på några timmar. De passade som handen i handsken.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Lite bilder på det färdiga resultatet skadar inte :D
 
Har ordnat lite glas med nu som ska monteras i höst/vinter.
 
Har precis börjat renovera källarfönster. Befintliga tvåglasfönster där jag tar bort glasrutorna.
Inre glaset fals förblir intakt då det satt glaslist och på den yttre sågar/fräser jag bort kitfalsen.
Yttre bågen i original skruva med 4 skruvar så den kan tas bort helt från den inre, den skruvas sedan tillbaka och i mellanrummet lägger jag även en fog som tätar.
Nu är det bara att måla fönstret och efter det så sätter jag en gummilist på falsen i den inre bågen.
Efter det läggs glaskassetten på plats och fästs med glaslister 15*15 mm med gummilist som spilas med en dyckertpistol.Glaslisten i plast slippas med 180/240 papper där den ska målas och stryks med en häftgrund innan den sätts på plats.
Den nedre listen är i aluminium och fäst med plastclips som skruvas fast och sedan trycker man dit aluminiumlisten.
Avslutas sedan med en avslutande färdigstrykning då våra fönster inte är vita utvändigt.
Har valt 2-glaskassetter med 4 mm isolerglas och argon.
Glaskassett och glaslist plast/aluminium kostar ca 600:-/fönster, sedan tillkommer lite färg låt säga 50:-/fönster.
 
Härligt.

Börjar med mitt om några veckor, har byggt om överhandsfräsen så jag kan sänka in glaskassetten 17mm in i fönsterbågen sedan tillbaka med den gamla listen.

Skulle inte överhandsfräsen få plats över allt så blir det att köra med multisågen, allt planeras utföras med fönstret på plats i karmen. (se första bilden i första inlägget)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.