Fick tidigare en fråga om man kunde få en tvättmaskin att skicka sms eller mail när den va klar. kollade lite på nätet och tydligen har samsung gjort en maskin med liknande funktion :D

Samsungs tvättmaskin med WIFI kan de! Men den kostade 16.000+ SJÄLVKLART är den bättre än den man har idag MEN frågan va om de gick :)

Kollade lite om man inte skulle kunna göra detta med Vera och Zwave, och ja de går för under 600:-

Allt som behövdes va en strömbrytare som rapporterar energiförbrukning samt lite analys av energiåtgången med Datamine i vera. Efter det går det att skapa scenes som triggar på dessa mönster.

Jag gjorde en komplett guide på hemautomationsbloggen automatiserar.se till Vera med UI7.

Automatiserar.se - Övervaka tvättmaskinen

Så varje gång min tvättmaskin nu startar börjar Vera övervaka och avvakta på att mina kriterier ska uppnås (när Vera är i mode HOME) och skicka information om att tvätten är klar.

Tekniken går att tillämpa på all utrustning som genererar en last med ett upprepande mönster.
Går till exempel att starta en strömbrytare till motorvärmaren och sedan kontrollera om enheten rapporterar in en förbrukning på minst X antal W annars larmar enheten att kabeln inte sitter i bilen.

Nån fler som gjort några liknande roliga hemautomations / övervaknings projekt?



// Ispep - Automatiserar.se
 
Övervakat tvätten har min fru gjort nu i över 20år ,hon är även programmerad att sortera smutstvätten innan den tvättas.;)
Ärligt talat...vad ska det vara bra för att få tvättmaskinen att skicka sms ??
Den plingar väl när den är klar ?
 
D
Kanske för att tvättmaskinen är två våningar ner och man inte hör när den piper att den är klar. Tycker det borde finnas wifi på maskinerna. Min maskin har Bluetooth tror jagm då den kan kommunicera med en app på iPhone, men det är en helt värdelös app, bara någon diagnos...
 
Skulle man tänka så hade nog inte fjärrkontrollen kommit till TV:n heller, eftersom det går att byta kanal på själva tv:n med eller? ;) Nyttan är inte alls stor med just tvättmaskinen, mer roligt ATT det går.

Det är själva principen jag är ute efter att visa, dvs VAD som helst går att övervaka så länge energin som enheten drar har ett upprepningsbart mönster. Eftersom frågan jag fick just innefattade tvättmaskin så svarade jag att det går och visade hur. Jag hade lika gärna kunnat gjort en guide för motorvärmarkabeln om frågan hade varit det :)

// Ispep - Automatiserar.se
 
Det är helt ok ..att ni testar vad som kan programmeras och inte :D , tyckte väl inte att den funktionen behövs just på en tvättmaskin.
Det kan möjligtvis bero på att jag är född innan data och mobiltelefonernas inträde i hemmen , och själv tycker jag nog att många lägger mer timmar att titta i telefonerna än att prata o umgås som förr.:(
 
  • Gilla
CandyManX och 1 till
  • Laddar…
Jag kan se en nytta med att kunna få information, t.ex. via sensorer som indikerar vattenläckage. Visst har våra tvätt och diskmaskiner avstängningsfunktion vid anslutning till vatten, men att även få information om det skulle kunna vara bra och kanske undvika större vattenskador.
Väldigt många har redan wifi-kopplingar i hemmet så det lokala nätverket finns redan för att kommunicera.
 
För oss som har tvättstugan i garaget, (fristående byggnad) så vore en sådan här funktion klockren, inte helt ovanligt att man går ut i onödan för att se om tvätten är klar och ännu oftare att man helt glömt bort att maskinen varit igång och dagen efter har en illaluktande tvätt som ingen hängt upp....
 
  • Gilla
Ispep
  • Laddar…
När man väl får in data om förbrukning så går det enkelt att förädla informationen i efterhand. typ se hur många ggr i månaden man tvättar. Hur ofta man glömmer att koppla in motorvärmarkabeln :D

Håller på att mixtra med ett projekt med WIFI sensorn ESP8266 (IOT WIFI sensorer för under 100kr),
Har lyckats får den att skicka information raka vägen till thingspeak utan någon extra dator ( Hela WIFI projektet) allt som behövs är ESP8266 samt en mobil som agerar wifi hotspot. ESP8266 kopplar upp via mobilen med wpa2-psk och skickar data direkt till thingspeak.

Tanken med det projektet är att få övervakning i sommarstugor och annat med hjälp en mobiltelefon och WIFI sensorer väldigt billigt :)

MobiltIOT.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


// Ispep - http://www.automatiserar.se
 
Finns det ingen risk med att obehöriga kan ta sig in i datasystemet via sådana här grejor och kanske manipulera larm osv. ?
Det vore ju synd om grejorna blir hackade till förmån för mindre nogräknat folk.:confused:
 
Vad sägs om att köra lowtech? Min tvättmaskin har fem dioder som beskriver status. Det borde vara möjligt att koppla på fem trådar på dessa och bygga en låda med 5 dioder i bostadsutrymmet som visar aktuell status. Några meter kabel och fem lysdioder för omkring 100-200 kr + lite pyssel så är det klart.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Micro skrev:
Finns det ingen risk med att obehöriga kan ta sig in i datasystemet via sådana här grejor och kanske manipulera larm osv. ?
Det vore ju synd om grejorna blir hackade till förmån för mindre nogräknat folk.:confused:
Det finns alltid en risk så fort nåt är uppkopplat (gäller även larm du köper), men lösningen jag beskriver kopplar upp med WPA2-PSK, dvs samma säkerhetsprotokoll som du kör på WIFI på företag och hemma (dvs så säkert som wifi idag är)
Så säkerheten på sensorn är lika bra som din säkerhet på nätverket. Min lösning med en mobil som hotspot fungerar på samma sätt som en WIFI accesspunkt. Den svagaste länken är den mottagande sidan, för tillfället så loggar jag bara ut temperatur externt till thingspeak (mest för att det är enkelt och snyggt). Resterande information ligger internet i mitt Vera system :)

Den här guiden visar hur det ser ut live och beskriver hur du gör själv för att få till det: guide logga till thingspeak

ThingExempel.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stillbild tagen för att visa hur snyggt det blir :)

Att koppla upp tvättmaskinen mer "lowtech" är också ett alternativ, men då behöver du lägga mer tid på att "hacka" hårdvaran och fysiskt riskera att sabba garantier och säkerheten i maskinen. Lösningen som jag beskriver bygger på analysering av förbrukningen och kräver inte mer än en strömbrytare.
Om du tänker göra hacket så skulle jag nog koppla upp en Arduino UNO med 5 st LDR motstånd och skicka information med 433Mhz, wifi, ethernet eller USB, då kan du bygga om vad som ska hända dynamiskt sedan :)
Jag byggde en elmätare som gör precis det med en LDR, skickar data via usb på en COM port på dator.

ispep @ Automatiserar.se
 
Då var övervakning av tvättmaskinen på plats.. :)

En wallplugg mäter strömförbrukningen och känner av när maskinen är klar och skickar ett pushmeddelande till telefonen att tvätten är klar att hängas upp.

En dörrkontakt registrerar att dörren öppnas och tänder då belysningen, nästa steg är att få till en påminnelse om dörren till tvättstugan inte öppnats efter ett par timmar att man glömt tömma maskinen.

Barnsligt kul det här..
 
B
Earplugged skrev:
Då var övervakning av tvättmaskinen på plats.. :)

En wallplugg mäter strömförbrukningen och känner av när maskinen är klar och skickar ett pushmeddelande till telefonen att tvätten är klar att hängas upp.

En dörrkontakt registrerar att dörren öppnas och tänder då belysningen, nästa steg är att få till en påminnelse om dörren till tvättstugan inte öppnats efter ett par timmar att man glömt tömma maskinen.

Barnsligt kul det här..
Skickar din maskin upp dörren automatiskt?
 
D
Menar han inte dörren till tvättstugan?
 
Ah, jo brytaren sitter på ytterdörren till tvättstugan men det vore ju en tanke att sätta en sensor på själva luckan, då är man ju säker på att ingen öppnat tvättstugedörren för att göra något annat och missat tvättmaskinen.

Finns ju en liten självhäftande variant som skulle funka.. http://www.sensative.com/strips.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.