Hej,
Ska inhandla grovdammsugare åt vår brf för att göra snyggt i gemensamma källarutrymmen som inte blivit ordentligt urstädade på 15-talet år åtminstone. Det ligger småsten och löv i cykelkällaren plus en massa grovdamm och i "interna källare" finns det puts som fallit ner från väggar när folk slagit i med möbler som de flyttat etc.
När jag kollar på t.ex. bygghemma så får jag intryck av att ingen av deras grovdammsugare under 3000 klarar småsten, t.ex. Inte ens den omåttligt populära Kärcher MV 6. Det står att de klarar "grovsmuts" men vad sjutton är det?

Måste man gå upp högre i prisklass för att få nåt som kan suga småsten?
(Och som klarar att suga vatten.)

Tack!
 
Äsch det funkar, jag tar bort påsen och sedan suger jag allt som får plats i slangen. Har en enkel gammal kärcher.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Funkar med min billiga från classe. Den täpper dock slangen ganska lätt.
Tips för att rensa slangen: Slå handflatan mot mynningen på röret ett par gånger. Tryckstötarna gör att det mesta i slangen släpper.
 
Köpte en billig på jula, efter att ha dammsugit en stund upptäckta jag att det var som ett stort dammoln. Den tog lätt småsten men allt som var mindre blåste rak igenom.
 
Har en kärcher för typ 500kr den tar det mesta. Plågar den rätt hårt ibland och visst större putsbitar fastnar men det är lätt att bort.
Annars hyr en riktig proffsmaskin.
 
Har en nilfisk multi 20 t, inga problem med småsten. Körde med påsen i dock - blev full ganska omgående...
 
Har en Kärcher NT35. Fungerar kanon och är klassad för att tåla betongdamm. Har ett riktigt filter som skyddar motorn och som dessutom inte välter (och sätter igen) som de billigare varianterna gör som har samma form som en soptunna.
En proffsmaskin som inte kostar alltför mycket och som jag tror definitivt kommer hålla. Innan hade jag ett par billigare grovdammaygare som alla hade gemensamt att de la av efter ett par veckor eftersom damm tog sig in i motorn.
Dock svindyra påsar (tyg) men det går att köpa billigare på nätet.
 
Tips: oavsett vad du köper; satsa på en dammsugare som man kan köpa tygfilter till. Pappersfilter går lätt sönder om man suger upp vassa saker som t.ex. småsten. Då riskerar man att filtret går sönder och man får maskinen full med damm = kort livslängd.
 
Har en einhall och med den suger jag allt möjligt i garaget, smågrus, sten, spik, skruv, sågspån, kutterspån ptja typ allt möjligt utan att den knorrar eller ja en 100mm spik fastnade i slangen
 
När ni har sugit upp en salig blandning av puts, sten, trä, spik, skruv, sand etc. Hur soppsorterar ni det då?
 
Börja med att ta sån grov smuts med en piasavakvast och en spade. Det går mycket snabbare och enklare.
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
pär h skrev:
När ni har sugit upp en salig blandning av puts, sten, trä, spik, skruv, sand etc. Hur soppsorterar ni det då?
Man suger givetvis efter hur man sorterar på ÅVC'n Pär.

En påse för tidningar.
En påse för gröna glasflaskor
En påse för spikar
En påse för deponi
En påse för ris och grenar
En påse för löv och gräs.
 
  • Gilla
Hallonbuske och 2 till
  • Laddar…
pär h skrev:
När ni har sugit upp en salig blandning av puts, sten, trä, spik, skruv, sand etc. Hur soppsorterar ni det då?
Allt jag suger går på deponi om jag inte vet att den bara stått inkopplad till maskinerna med den påsen.
 
Efter renovering hade jag att antal soppåsar med blandat innehåll, åkte till återvinningscentralen och tog med dem när jag dumpade annat. Fick besked att det skulle slängas som deponi/byggavfall.
 
Jag försöker hålla separerat när det är större mängder och då kör jag typiskt fyllmassor (om puts, betong etc) eller brännbart (det brukar typiskt vara de två sorterna jag suger). CTLn får i stort sett bara brännbart. Skulle det slinka med någon liten sten har jag inte dåligt samvete för det. Kutterspånen tänkte jag försöka kompostera. Hushållsdammsugarpåsarna åker med hushållssopor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.