uppdatering: Det verkar vara en flödesvakt och inte en tryckvakt som jag skrivit nedan. Gjord för att slippa tryckkärl. (länk med bild finns nedan)

I en del av fritidshuset har jag en jetpump på 1,65 kW med tryckvakt monterad. I en annan del har jag en hydropress på 60 liter. Manometer saknas. Vattnet pumpas från grävd brunn ca 5 m från pumpen och höjdskillnaden från pump till vattenyta är ca 4 meter. Sugslangens mynning ligger ca 1,5 m under vattenytan.

Problemet jag har uppstår när trycket sjunkit tillräckligt för att tryckvakten ska ge ström till pumpen. Det som då sker är att den stoppstartar pumpen fortlöpande. Om jag bryter strömmen mellan tryckvakt och pump under längre tid än det intervall tryckvakten själv gör enligt ovan beskriva sekvens går pumpen igång utan avbrott tills tryckvakten känner att max tryck uppnåtts varvid den bryter strömmen till pumpen. Om jag bryter strömmen kortare tid än så fortsätter tryckvakten att stoppstarta pumpen.

I tryckvaktens bruksanvisning står det ON: 2,7 bar; OFF: pump pressure. Om jag förstår det rätt sätter den igång pumpen när trycket sjunkit under 2,7 bar. Jag har därför pumpat 2,5 bar i hydropressen efter att kranar stått öppna och allt vatten runnit ur från dem. Med fylld hydropress ger detta ett par minuters vatten från en öppen kran innan tryckvakten försöker sätta igång pumpen. Likaså håller tryckvakten pumpen igång under några minuter, efter manuellt strömavbrott beskrivet ovan, innan den är nöjd med trycket och stänger av den.

Jag har några frågor och undrar om någon kunnig i forumet kan hjälpa. Har jag pumpat hydropressen rätt? Vad kan vara orsak till detta problem?

Några specifikationer för pump/tryckvakt/hydropress:

Pump
Foras JA200
1,65 kW/2,2 hp
max 110 l/min
max tryck okänt, 6 bar enl. försäljare

Flödesvakt
Leader Hydrotronic (grå modell 40PSI)
max 120 l/min
max 8 bar

Hydropress
Aquasystem VAV60
60 liter
max 10 bar
EPDM membran
 
Redigerat:
Troligen har du för lång och klen ledning mellan pumpen och hydropressen.
När pumpen startar så står ju vattnet i ledningen stilla och då trycker pumpen på så hårt att tryckvakten slå ifrån.

När du kör "manuellt" så blir det en lägre tryckstöt som inte slår ifrån tryckvakten och vattnet i ledningen hinner börja röra sig.

Vad göra?
Flytta hydropressen närmare pumpen.
Grövre ledning mellan pump och hydropress
Flytta tryckströmbrytaren till hydropressen
Sätta dit ett tidrelä som låter pumpen fortsätta en stund trots tryckvakten slår av (typ sekunder)
Sätta en liten hydropress direkt vid pumpen so tryckutjämnare.

Protte
 
har du ändrat något i anläggningen innan detta problem?
 
Tack för svaren.

Systemet installerades av förra ägaren. Han har inte haft problemet säger han, och jag har inte ändrat i systemet, utom att byta vattenfilter (som inte sitter mellan pump och hydropress). Förra hösten fungerade tryckvakten ganska väl i början. Men när temperaturen sjönk under ca 20° inomhus manifesterade sig detta problem ibland. Under 15° var det ovanligt att det inte manifesterade sig. Vid test den sommaren uppstod det heller inte. Röret mellan pump och hydropress är 20 mm PEM, ca 10 meter långt, med värmekabel i en bit på var sida.

prototypen: Jag är inte säker på att jag förstår hur du menar. Typiskt scenario är att trycket sjunker för att någon kran är öppen. Det finns då antagligen någon rörelse av vatten i rören då tryckvakten startar pumpen. Jag har satt en strömbrytare mellan tryckvakt och pump och det är där jag bryter strömmen. Väntar jag längre än vad tryckvakten väntar innan jag slår på stänger den inte av med det samma.

En annan iakttagelse jag gjorde förra vintern var att om jag bryter strömmen till tyckvakten fortsätter den att stopstarta oavsett hur länge jag väntar innan den får ström igen.
 
Redigerat:
enda gången jag har haft det problemet berodde det på att tillslag och frånslag var för nära varandra då fick man exakt samma beteende löstes genom justering av tryckvakten om du använder vattenfilter står det i anvisningarna vilket lägsta tryck som ev backspolning kräver
 
Som Anders skriver kan du höja frånslagstrycket eller sänka tillslag eller om din tryckvakten har hysteres/differenstryck öka det.

Jag vill bara skriva att den anläggningen är lite feltänkt, ledningen mellan pump och hydropress är för lång och klen och pumpen måste ge en ordentlig knuff för att få vattnet att röra sig, det är ju en relativt stadig pump. Knufftryckstöten + trycket i hydropressen tillsammans gör att tryckvakten slår ifrån. Låter du trycket i hydropressen sjunka så blir ju summan mindre och pumpen kan fortsätta för nu rör sig vattnet och det är bara flödesmotståndet i slangen.

Gör något av mina förslag så kommer det att fungera.
Att flytta tryckvakten är relativt enkelt, bara lite kabel men kräver att du tar dit en elektriker.
Byta slang är lite meckigare men om du är händig så gör du det själv.
En extra hydropress kostar lite men blir ett mellanting.

Protte
 
Tack. Jag ska fundera på det där. Flödesvakten går inte att justera på något sätt.
 
Du kan säkert byta till en konventionell tryckströmbrytare som du kan justera. Med den du har nu ska man inte ha någon tank den startar pumpen på flöde och tid med trycknivå för stopp.
 
Jag bytte tryckvakt till denna från Jula och systemet fungerar nu. Hydropressen är pumpad till 2 bar och tryckvaktens tillslag justerat till att slå på strax innan trycket sjunker drastiskt och vattnet sinar.

Vad gäller den gamla tryckvakten observerade jag som tidigare nämnt att den stopstartade vid tillslagstrycket även efter att strömmen till den stängts av och satts på. Men om, under i övrigt likadana omständigheter, strömmen mellan tryckvakt och pump bröts (tillräckligt länge), levererade tryckvakten alltid ström vid påslagning tills maxtryck uppnåtts. Eftersom omständigheterna vad gäller tryck, rörelse i ledningar etc var lika, misstänkte jag tryckvakten och därför bytte jag den. Elkablar var färdigmonterade på den nya så ingen elinstallation behövdes.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.