Hej,

Vi är på gång att köpa 4 nya fönster(2 källare, 2 entré) men funderar på det där med alu och trä. Jag förstår att man behöver underhålla alu mycket mindre? Men å andra sidan är det ett helt företag att måla dem till samma färg som fasaden? Dessutom sägs det att träfönster behöver underhållning kanske var 10e år vilket känns som ganska lång tid?

I källarfönsterna hade vi annars kunnat välja alu men på entré sitter det 4 fönster(varav 2 ska bytas) på rad och är 2 alu så lär det synas.
 
Normalt brukar det gå att beställa fönster i "egen" färg mot ett mindre tillägg så slipper du måla om dem.
 
Jo det känner jag till, har dock fått för mig att det inte är ett "mindre" tillägg? Dessutom måste man väl skicka in färg prov till dem så att de får exakt samma färg? Annars känns det lättare att rugga ytan och måla dem själv när de sitter på plats.
 
harry73
Poängen med alubeklädda fönstrer är att man inte behöver måla dom.
Om du vill måla dom är det bättre att välja trä
 
Jo jag förstår att det är mindre underhåll på alu fönster, men det måste väl ändå vara något underhåll? Någon gång måste de väl behöva målas? Hur målad man dem då om de måste lackeras?

Självklart vill man inte underhåll fönster i onödan.
 
Vi valde SP Fönster med aluminium på utsidan då dom liknade träfönster lite mer på utsidan samt hade mycket snygga fräsningar på insidan.
 
Vad jag förstår så ska alu fönsterna sticka ut lite vilket betyder att fönsterblecket blir konstigt om man har 2 alu och 2 trä sidan om varandra.

Så då antar jag att bästa valet för mig är att välja trä där jag bara ska byta ut till öppningsbar och där det redan sitter 2 trä på bredden och sen då välja alu fönster för källaren?
 
Vill man spara pengar i t.ex. källare där man kan ha fasta fönster så tar man bort bågarna och sätter in glaskassetter i karmar. Man slipper krångla med nya smygar och plåtarbete.
Men visst, det krävs lite snickeri arbete och målning.
 
Var har inredd källare och en anledning till att vi byter ut glaskuberna mot fönster är just för att kunna öppna dem vid behov. Detta är ett rum på 29m2 där det kommer vistas flertalet folk(6-8).
 
Vi har nu beställt följande :

2 st SP fönster Stabil(trä), 10x5, 3-glas, Vridfönster, Spaltventil 3750 kr / st
2 st SP fönster trä, 10x4, 2-glas, tophängt, spaltventil, granitglas, härdatglas, runt 3000 kr / st

Först beställde vi

2 st SP fönster balans(alu), 10x4, 3-glas, topturn, spaltventil 4550 kr / st

Detta hade känts mer lyxigt och mindre källare men som vi ser så sprang priset iväg snabbt med alu fönster och det gick inte att välja 2-glas eller tophängt i denna klassen så detta var billigaste möjliga i alu. Efter många om och men ändrade vi det därför till trä. Vet inte om det var dumsnålt? Vi är ganska nyinflyttade och man vill såklart göra renoveringar som är hållbara och som man inte ångrar. Alu fönster är ju mindre underhåll men när det blir problem, ex avskavningar, blekning, korrosion så är det klart ett större jobb att åtgärda, i de flesta fallen får man byta fönster helt sägs det.

Jag blir inte riktigt klar över marknaden, på vissa sidor skriver man att alum är ganska ovanligt i Sverige och att det främst används i offentliga miljöer. I andra sammanhang säger man att det är nästan bara alum som säljs nu och att träet i träfönster har för låg kvalité.

Huset vi ska sätta det i är ett 70 tals hus som ligger på ett värde runt 2 milj. Man har redan bytt ut mer eller mindre alla fönster på entreplan och det har då blivit SP fönster i trä.

Enligt hantverkaren som ska hjälpa oss så ser han ingen större vits med alum efter som han själv har vita trä fönster där han inte ens behövt underhålla dem var 10e år.
 
Redigerat:
Det blandas nog i benämningen då det som är vanligt idag är aluminiumklädda träfönster för vanliga enfamiljshus, gäller då enbart utsidan. Ofta brukar det vara olika kampanjer där just det ingår.
Och sedan beror det på hur man räknar då det i större fastigheter/företagsbyggnader är vanligt med aluminium. Så med statistik kan du påvisa vad du önskar ;)
 
Jo du har såklart rätt, det är aluminiumklädda träfösnter jag syftar till.

Var runt i området o tittade lite och det är inte jätte lätt att se vilka fönster som är trä och vilka som är aluminium men man får bilden av att de flesta av de som bytt fönster byter till aluminium. Men det kan också vara en mer glansig lack på träfönster, svårt att säga.

Verkligen ingen lätt val, nu har vi ju redan beställt och de vi beställt av är inte jätte lätta att handskas med så ändrar man sig nu så lär det väl bli en del trubbel.

Aluminium hade känts bättre om det nu verkligen inte är något underhåll alls. Jag undrar dock hur sant det egentligen är?

Här säger man att aluminium håller ca 15 år länge än träfönster(d.v.s runt 75 år). Nu har vi dock redan ganska nya fönster på så gott som alla fönster på entreplan och där är det trä så de lär inte behövas bytas på LÄNGE. Men sen är det ju så att man kanske inte alltid bytar alla fönster på en gång och då får man börja någonstans. Nu är det 4 fönster vi bytar, 2 i källaren och 2 på små på entreplan.

De som bytas på entreplan är 10x5 och de sitter på rad i vardagsrummet med 2 befintliga träfönster. Efter som de vi nu sätter dit är öppningsbara så kommer man troligen se en ganska stor skillnad på storleken av själva glaset. Hade vi valt alum fönster så hade även ramen blivit lite större och fönsterblecket hade inte passat så perfekt längre. SP fönster tyckte såklart att man skulle byta även de 2 mittersta till almin trotts att de endast är par år gamla.
 
Efter många om och men så har vi lyckats ändra beställningen till alum, det blir klart dyrare, sådär 5000 kr dyrare på 4 fönster men gör vi inte detta valet nu så kommer nästa fönsterinstallation bli minst lika jobbig att avgöra.

Tydligen är det så att även alum bekläda fönster går att laga om det skulle behövas, det går nämligen att ta av beklädnaden(iallafall från SP fönster).
 
B
kolla in Westcoastwindows, deras är hälfen ALU, och insidan trä, dvs de är inte bara "klädda" i alumium, vilket gör dem extremt tåliga... allt görs mot order så det går beställa exakt hur stora du vill ha, samt valfri färg..
 
Eh, nu är det beställt, vill inte krångla mer. Dessutom är det fint med samma märke på alla fönster.

Annars verkar West costwindows vara bland de finare. :)

Ju mer alum, ju svårare blir det att reparera skulle jag gissa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.