I källaren så har jag två kopparrör som sitter fast under taket (varmvatten och kallvatten). För att göra det lite snyggare så tänkte jag köpa en vanlig vit kabelkanal 40x60 och dölja rören i. Till saken hör att vi ska byta badrumsskåp i samma rum och vill ha ett med belysning i. Jag tänkte då dra kabeln till badrumsskåpet genom att lägga den i samma kabelkanal i taket som vattenrören går i. Min fråga är om det är ok att göra så?
Jag tänkte t.ex. om något rör skulle börja läcka, men då märker jag ju det eftersom kabelkanalen absolut inte är vattentät. Dessutom så sitter ju vattenrören fast i klämmor ca,. 2 centimeter under taket och kabeln tänkte jag spika fast med klammer direkt under taket.
 
Ett mantra inom elinstallation är normala förhållanden. Vilka förhållanden som egentligen avses kan diskuteras då reglerna t.ex tar hänsyn till brand, men vattenrör anser man i branschen inte ska läcka, det är onormalt, så det behöver man inte ta hänsyn till :)

Dessutom pratar vi om en mantlad kabel här, inte enkelisolerad FK.

Man ska dock inte naja kabeln mot vattenröret. Elisar och rörkrökare ryker ofta ihop och är i vägen för varandra så ett litet avstånd är på sin plats. Man ska inte behöva demontera vattenrören för att byta kabeln och tvärtom. Att klamra elkabeln i taket är helt i sin ordning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Skönt! :)
Tack för ditt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.