elmont skrev:
För att veta om det blir problem måste man "titta" på hela "värmeslingan", så att man vet vilken belastning det totalt kan bli.
Jag har tänkt byta ut mina 3 element på övervåningen. Två av elementen går på en värmeslinga, och är ensamma på den. Den värmeslingan är avsäkrad med 3st 10A säkringar
Det andra elementet går på samma slinga som två element i garaget, men de använder jag ej (i nuläget iaf).

Ser ni några problem här? Varför har jag 3 säkringar per värmegrupp?
 
3 säkringar låter för mig som en 3-fas grupp som borde betyda 400V element om du inte har nollan dragen till elementen med. Hur ser det ut om du öppnar din fasta anslutning? Kan du mäta vad du har över anslutningarna till elementet?
 
TeroM skrev:
3 säkringar låter för mig som en 3-fas grupp som borde betyda 400V element om du inte har nollan dragen till elementen med. Hur ser det ut om du öppnar din fasta anslutning? Kan du mäta vad du har över anslutningarna till elementet?
Jag kan öppna och ta en bild, men har inte kunskap eller verktyg till att mäta.

På elementen står det 230 (eller kanske 220) volt. De är från 1970.
 
Med tanke på att du skulle ha en elektriker till jobbet så kanske det är lika bra att ta in en redan nu så blir det rätt från början. Även med bild kan ingen här svara garanterat på hur det är kopplat.
 
Någon som kan kolla inom vilket temperaturområde det går att reglera Adax Neo? Hittar ingen info kring detta på deras hemsida.
Behöver ett element till garaget som mestadels av tiden bara skall hållas frostfritt men kunna värmas upp när man vill meka... Går det ställa in det på ett par grader bara?
 
Earplugged skrev:
Någon som kan kolla inom vilket temperaturområde det går att reglera Adax Neo? Hittar ingen info kring detta på deras hemsida.
Behöver ett element till garaget som mestadels av tiden bara skall hållas frostfritt men kunna värmas upp när man vill meka... Går det ställa in det på ett par grader bara?
Adas Neo är inte bra på att ändra temperatur i ett utrymme, den inbyggda termostaten blir snabbt vilseledd
när man höjer tempen och då slutar den värma, det tar väldigt lång tid att höja då.
Jag har kopplat bort den inbyggda termostaten på mitt Neo (väldigt enkelt, känns som det är förberett för det)
och styr med en extern termostat istället, fungerar mycket bättre.

Om man snabbt vill höja tempen i ett garage så är det nog lämpligare med en värmefläkt eller konvektorelement. En riktig infravärmare värmer fort också.
 
Aha, det ät ju inte helt hundra, undrar om de flesta nya element beter sig så eller o det är unikt för denna modellen.
Minns du hur lågt man kunde ställa termostaten innan du kopplade bort den?
 
Earplugged skrev:
Aha, det ät ju inte helt hundra, undrar om de flesta nya element beter sig så eller o det är unikt för denna modellen.
Minns du hur lågt man kunde ställa termostaten innan du kopplade bort den?
Nej, har tyvärr inte provat lägstanivån, tror att det är ett vanligt problem på elelement som saknar fläkt att termostaten blir lurad.
 
Hittade information att det finns ett "stugläge" där man kunde ange ett antal dagar som temperaturen skulle sänkas om stugan står tom och att den då är uppvärmd igen när man planerat återkomma, i exemplet fanns 10grader inställt som "bortavärme" men hittar fortfarande ingen info kring min och max temperaturer.
 
Vad får dig att vilja välja Neo?
Modellen är snygg, men gillar inte smuts och vatten.
Det borde finna lämpligare element till garage.
 
Peter2400 skrev:
Vad får dig att vilja välja Neo?
Modellen är snygg, men gillar inte smuts och vatten.
Det borde finna lämpligare element till garage.
När jag sökte på eldrivet, elektrisk termostat med digitala siffror, 400v, >=1000w (gärna stilren design) och bra pris så dök detta upp... (Bygghemma har 35% och landar på 1200:) så det är egentligen det som styrt mig till denna modellen, de alternativ jag fått upp har lätt blivit 2-3gånger dyrare.

Tips på andra alternativ tas tacksamt emot.
 
Mikael_L
För din skull tog jag fram ett av mina Adax neo och testade.
Ner till +5 grader går det att ställa in.


Stora nackdelen med Adax till ditt garage är att de har inget minne, en sekunds strömavbrott så tar elementen sen upp garaget till +22°. :)
 
Mikael_L skrev:
För din skull tog jag fram ett av mina Adax neo och testade.
Ner till +5 grader går det att ställa in.


Stora nackdelen med Adax till ditt garage är att de har inget minne, en sekunds strömavbrott så tar elementen sen upp garaget till +22°. :)
Stort tack! Detta forumet är guld med alla hjälpsamma människor!!

Det här med minnet är ju lite surt, undrar om de flesta element med displayer fungerar så.... De gamla hederliga rattarna kanske inte är så dumma iallafall.. :)

Hur som helst så har jag ett par rum till som skall renoveras där elementet kan komma till användning om det inte blir optimalt i garaget så jag drar iväg en beställning!
 
Earplugged skrev:
Stort tack! Detta forumet är guld med alla hjälpsamma människor!!

Det här med minnet är ju lite surt, undrar om de flesta element med displayer fungerar så.... De gamla hederliga rattarna kanske inte är så dumma iallafall.. :)

Hur som helst så har jag ett par rum till som skall renoveras där elementet kan komma till användning om det inte blir optimalt i garaget så jag drar iväg en beställning!
Men den senaste modellen på Neo ska vad jag läst mig till vara begåvad med minne.
Kolla vilken modell det är som du beställer.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är det nån som vet om det går fjärrstyra Neo med fast installation(400v)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.