Oavsett JFB, märkström och antal faser är det detta som gäller:

SS 436 40 00, utgåva 2

41A.2.6
Nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar ska antingen vara försedda med petskydd eller utföras
eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas.
ANM – Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att
uttagen:
– placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
– är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
– är blockerade, eller
– är försedda med låsbart lock, eller
– är skyddade på annat sätt.


Ett vanligt självstängande lock hjälper alltså inte.
 
Ok.. Men om man sätter uttaget på ett ställe där det normalt inte finns barn? Vi satte ett 3fasuttag lägre på ett växthus där allt över 1m upp var tunn plast spänd mellan stålrör.

Får jag nog dåligt samvete får jag väl byta till ett låsbart :rolleyes:
 
Det där med skyddade på annat sätt kan man ju tolka fritt, t.ex en skylt: "Peta inte i uttaget" :)
Annars har nog trädgårdsmästaren en trälåda som man kan sätta ett hänglås på.
 
Redigerat:
Finns ju som sagt heller inga barn där. Uttaget är skyddat av JFB.. Jag känner mig inte speciellt orolig.

Det finns väldigt mycket annat på de där stället som är farligare för barn!
 
snaggletooth skrev:
Oavsett JFB, märkström och antal faser är det detta som gäller:

SS 436 40 00, utgåva 2

41A.2.6
Nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar ska antingen vara försedda med petskydd eller utföras
eller placeras så, att risken för barnolycksfall begränsas.
ANM – Vid användning av uttag som inte är utförda med petskydd kan risk för barnolycksfall begränsas genom att
uttagen:
– placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller
– är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller
– är blockerade, eller
– är försedda med låsbart lock, eller
– är skyddade på annat sätt.
Ett självstängade lock ser jag som "skyddad på annat sätt". Ingen som håller med?

//Patrik
 
Nej, jag tror att du är rätt ensam, ett lock gör det inte märkbart svårare att stoppa in en spik i "hålet" för en fyraåring.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det där med skyddade på annat sätt kan man ju tolka fritt, t.ex en skylt: "Peta inte i uttaget"
Annars har nog trädgårdsmästaren en trälåda som man kan sätta ett hänglås på.
Ja, skyddade på annat sätt lämnar en hel del utrymme för egna tolkningar, men skyltar kanske inte är så lämpliga eftersom det är risken för barnolycksfall som skall begränsas...

Och den unge som inte kan forcera ett vanligt självstängande lock finns inte enligt mig iaf.
 
Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Ett självstängade lock ser jag som "skyddad på annat sätt". Ingen som håller med?

//Patrik
Jag skulle inte sova gott efter att följt den tolkningen ...
 
En intressant fråga är var gränsen för "låsbart lock" går...

Nu gällde dessa regler uttag utomhus, men kan man t.ex. betrakta ett låst förråd som "kopplingsdosa" och därmed inte behöva uppfylla vanliga isoleringskrav/beröringsskydd? ;)
 
Gäller regeverket i ett växthus?? När man lämnar bostadsmiljöer och övergår till industri / produktionsmiljöer, då gäller andra regler på dom flesta områden.
 
Sen så är detrekomenderat att ha minst 2 olika grupper på vägguttag i samma rum. I skolan så sa dem att det va ett krav fast jag har inte orkat leta upp var det står att det är ett krav lämnar jag ett frågetecken.
 
yxis skrev:
Nu gällde dessa regler uttag utomhus
Nej, reglerna gäller rent allmänt: Nätanslutna uttag i lågspänningsanläggningar....


yxis skrev:
men kan man t.ex. betrakta ett låst förråd som "kopplingsdosa" och därmed inte behöva uppfylla vanliga isoleringskrav/beröringsskydd? ;)
Ja, om endast fackkunniga eller instruerade personer har tillträde
 
Intressant, det innebär ju i princip att man kan fuska hur som helst om man ser till att instruera alla som kommer på besök. Jag tror inte det var så de som skrev reglerna tänkte ;)
 
Oavsett regler kan man ju fuska, så varför fuska genom att ge en instruktion som man inte är kvalificerad att ge. Skippa instruktionen det blir ju lika mycket fusk i alla fall.
 
Jag undrar var man kan se vilka höjder som gäller för installation av eluttag utomhus.
Hur betraktas inglasat uterum i elinstallations hänseende, är det inom- eller utomhus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.