Jag ska ansluta en ny vedspis till nytt insatsrör i befintlig skorstenskanal.
Skorstenskanalen kommer ner ifrån bjälklaget, så vedspisens rör måste ansluta rakt upp till insatsröret.
Hur fäster jag bottenkronan till murstocken? Eftersom jag inte kan ta upp ett hål i murstocken pga bjälklaget. Ta upp hål ovan bjälklaget vill jag undvika.

Ev kan man mura ner murstocken något, då är frågan hur man kan göra det? Ev. borra in plattstål i murstocken och som hängs upp i andra ändan med gängstång som sitter fast med expander i taket (murstocken) för att hålla det nya teglet på plats?!

Se länk hur man gör med bottenkonan ( man ska lägga lite bruk runt bottenkonan innan man häller i värmekuliten)
https://www.soliduct.se/installation-insatsror/i-36.htm

Se bifogad skiss hur det ser ut.
Visa bilaga SKORSTEN K-XX.X-XA4 (1).pdf

Hoppas ni förstår vad jag menar. Kom gärna med synpunkter och tips.
 
Slutar skorstenen i nivå med bjälklaget på ena sidan men inte på andra?

Har du möjlighet att ta en bild på hur det ser ut i verkligheten där du ska ansluta mot skorstenen!
 
Det var en udda lösning...

Bottenkonan är tänkt att användas om du ansluter rökröret från sidan in i murstocken, som man normalt gör. Hur det ska se ut kan du se på soliducts hemsida. I ditt fall skulle jag helt enkelt mura fast insatsröret nertill i kanalen och stoppa upp rökröret i insatsröret och täta med garn. Alltså skippa bottenkonan helt. Men har du en noggrann kontrollant vid besiktningen eller framtida brandskyddskontroller så kan du nog få redogöra för hur du tänkt dig med den lösningen eftersom du frångår materialets installationsanvisning och därmed typgodkännande.

Men var hur som helst noga och försiktig med denna installation. Bjälklagsgenomgångar är absolut vanligaste stället för en brand att sprida sig från rökgång till resten av huset. Dessutom är det ju ingen hit att få ner 50kg vermikulit i köket om några stenar lossnar ur murstocken. Murbruk har typiskt urusel draghållfasthet... Som sagt, det är inte meningen att insatsrör och bottenkona ska användas som i ditt fall alls.
 
Bifogar en bild på hur det ser ut i verkligheten.
Huset är från 1700-talet, så kanalen har använts länge, dock inte dom senaste 30 åren. Så risken för att brand ska sprida sig till bjälklaget är obefintlig, dessutom så kommer jag ha insatsrör och vermikulit som gör det ännu svårare för att bjälklaget ska ta eld.
Frågan är bara hur man ska få fast insatsröret nertill och samtidigt stoppa vermikuliten?


20151016_100240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aaah okej, har det stått en kakelugn där förut eller?

Jag skulle anslutit insatsröret mot en inmurningsstos, hur vet jag inte utan att se den men sen sticker du bara in röret från kaminen in i stosen! Du kommer ju få peta upp bruket så gott du kan och sen sätta en skiva undertill som håller det på plats tills det härdat! Skulle kanske satt in något armeringsjärn eller liknande i sidan på kanalen så du får lite styrka eftersom det kommer, av dragningskraften, vilja åka ner!

Vet inte hur korrekt detta är men det är en lösning, så länge det blir tätt!

Kan meddela att jag renoverade en skorsten som är från slutet 1800 och huset har stått runt den sen dess men jag fick plocka ut ett par reglar som var ingjutna (som man gjorde på den tiden) i putsen på skorstenen! Utan det hade jag inte fått den godkänd!

Lycka till
 
Jag tror inte att det har vart en kakelugn där tidigare, då dom inte fanns på 1700 talet (vad jag förstått, måste med vart en öppen spis med nån kåpa där man lagade maten.
Ja det måste väl bli så att jag ansluter inmurningsstos till insatsröret med rostfria popnitar, borrar in några armeringsjärn, gör hålen något större än järnet så kan jag ta i cementpasta i hålet innan jag trycker in armeringsjärnet. då kan jag oxå fixera stosen till järnen, kanalen är rätt stor 250x270 mm så borde få plats med det. Blandar bruket mycket torrt för att det inte ska rinna ner när jag trycker upp det, ev kan man sen trycka upp lite mineralull som ser till att bruket inte rinner ner. Sen putsa till det snyggt.
Hur får man in röret mellan vedspisen och stosen när dom två punkterna är fasta och röret lite längre, eftersom det ska in i stosen?
 
Nu talar jag bara ur perspektiv från hur min kamin ser ut, och mitt montage!

Anslutningen ut från kaminen är soppas kort och röret går soppas långt in i stosen så du kan trycka upp röret, sen ställa under kaminen, alt vinkla röret! Sen dra ner det över kaminen och slutligen täta runt röret i stosen med sånt konstigt snöre som jag precis glömde namnet på!
Tänk bara på att för att du ska kunna sticka in röret i stosen för att sen få på det på kaminen så måste insatsröret monteras utvändigt på stosen annars kommer det vara ivägen för röret!
Har du köpt insatsröret? Diam?
 
Du tänkter på tätgarn.

Jag har inte köpt insatsröret ännu. Från vedspisen är det Ø125 rör, så jag antar att jag kör med samma diameter på insatsröret.
Hur får man tätt mellan inmurningsstosen och insatsröret?
 
Precis!

Är just det jag inte är säker på hur det ska lösas! Bästa alternativet hade vart att få det svetsat...
 
Hur har det gått...?
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.